شماره ۲۰۶۵ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور
صفحه را ببند
آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ‌ملی والیبال
رقابت بین مربیان سابق معروف، غفور و موسوی
نگاهی به کارنامه پنج گزینه نهایی فدراسیون نشان می‌دهد تنها سرمربی سابق روسیه می‌تواند انتخاب مطمئنی برای ایران باشد

[شهروند] بعد از حدود پنج ماه بلاتکلیفی و قطع همکاری با ایگور کولاکوویچ، فدراسیون والیبال بالاخره از گزینه‌های نهایی خود برای هدایت تیم‌ ملی ایران رونمایی کرد. داورزنی که راه و روش انتخاب سرمربی تیم ‌ملی را به خوبی بلد است و قبلا هم چندبار این دوره را تجربه کرده، این‌بار به‌شدت تحت فشار است تا از مربی‌ای استفاده کند که خاطرات دوران ولاسکو را برای علاقه‌مندان والیبال تکرار کند. بعد از چند جلسه هم‌اندیشی، بالاخره فدراسیون اعلام کرد کمیته فنی باید به انتخاب سرمربی ایرانی یا خارجی رأی بدهد. کمیته فنی هم که البته در انتخاب اعضای آن اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد، با برگزاری دو جلسه نه‌تنها به انتخاب مربی خارجی رأی داد، بلکه گزینه‌های نهایی خود را هم معرفی کرد. این‌طور که از نشست کمیته فنی فدراسیون والیبال به بیرون درز کرده، رزومه حدود 13، 14 مربی خارجی طراز اول جهانی بررسی شده تا درنهایت این کمیته به فهرستی پنج‌نفره رسیده است: «ولادیمیر آلکنو، فردیناندو دجورجی، دانیل کاستلانی، آندره جیانی، آنجلو لورنزتی». سه مربی ایتالیایی، یک آرژانتینی و یک روسی در فهرست نهایی قرار گرفته‌اند و مذاکرات با آنها به ترتیب اولویتی که کمیته فنی تشخیص داده، استارت خورده است. شاید حتی تماشاگران تخصصی والیبال هم به‌طور کامل از این پنج گزینه فدراسیون شناخت نداشته باشند و نمی‌دانند که کدام یک از آنها سابقه بیشتری دارد، جوان‌تر هستند یا افتخارات بیشتری به دست آورده‌اند. برای اینکه جامعه والیبال و علاقه‌مندان به این رشته، که در سال‌های اخیر تعدادشان سیر صعودی چشمگیری هم داشته، بتوانند به خوبی درباره انتخاب سرمربی بعدی تیم‌ ملی در المپیک توکیو موضع‌گیری کنند، به بررسی رزومه و سابقه مربیان مدنظر فدراسیون پرداخته‌ایم. نکته جالب اینجاست که سه مربی از این فهرست پنج‌نفره، قبلا سابقه کار با لژیونرهای ایرانی در باشگاه‌های اروپایی را داشته‌اند و البته برخی از آنها سابقه رویارویی با ایران را هم در کارنامه دارند.

1- ولادیمیر آلکنو؛ پرافتخارترین و شاید بهترین گزینه
یکی از سرشناس‌ترین مربیانی که در فهرست فدراسیون والیبال قرار گرفته، ولادیمیر آلکنوست. این مربی که خودش جزو بازیکنان سابق تیم ‌ملی روسیه به شمار می‌رود، در چند مقطع هدایت تیم‌ ملی روسیه را برعهده داشته و به افتخارات زیادی هم دست پیدا کرده است. این مربی 53 ساله که سابقه رویارویی با ایران به‌عنوان سرمربی روسیه را هم داشته، درحال حاضر تیم زنیت کازان، یکی از برترین باشگاه‌های روسیه را هدایت می‌کند. او یک طلا و یک برنز المپیک را به‌عنوان سرمربی در کارنامه دارد و چندین دوره قهرمانی در جهان را هم به همراه این تیم کسب کرده است. آلکنو در بخش باشگاهی هم افتخارات بسیاری به دست آورده و چه در روسیه، چه در باشگاه‌های اروپا سابقه قهرمانی با زنیت کازان را دارد. حتی در دوره‌ای که سعید معروف در زنیت‌ کازان بازی می‌کرد، آلکنو به‌عنوان سرمربی حاضر بود و کاپیتان ایران در کنار این مربی و سایر هم‌بازیانش به جام قهرمانی در روسیه و اروپا رسید. به دلیل افتخارات زیادی که آلکنو در کارنامه خود دارد، خیلی از کارشناسان او را بهترین گزینه در این فهرست پنج نفره می‌دانند. از سوی دیگر، آلکنو هم در مصاحبه‌ای مذاکراتش را با ایران تأیید کرد تا گامی رو به جلو در رایزنی‌های صورت گرفته به حساب بیاید.

2- فردیناندو دجورجی؛‌ ایتالیایی با کارنامه
دجورجی یکی از مربیان ایتالیایی حاضر در فهرست فدراسیون ایران است. این مربی 58 ساله که بیشتر در طول سال‌های مربیگری خود در رده باشگاهی مشغول فعالیت بوده، شاید به دلیل تجربه کم در رده ملی گزینه چندان مناسبی نباشد؛ اگرچه افتخارات بسیاری در کارنامه‌اش دارد. دجورجی که هم‌اکنون هدایت تیم لوبه، قهرمان لیگ ایتالیا را برعهده دارد، از‌ سال 2002 مربیگری را آغاز کرده و اصلا بی‌تجربه نیست. او  بیشتر در داخل ایتالیا مربیگری کرده و هدایت چند تیم باشگاهی در سری‌آ را برعهده داشته است. فردیناندو دجورجی که فصل قبل در تیم خود امیر غفور، پشت خط زن تیم‌ ملی ایران را هم در اختیار داشت، در کارنامه‌اش جام‌های قهرمانی بسیاری در سری‌آ، لیگ قهرمانان اروپا و حتی جام باشگاه‌های جهان دارد. او در رده ملی فقط در‌ سال 2017 و در یک مقطع کوتاه سرمربی تیم‌ ملی لهستان بود و سابقه خاص دیگری در این بخش ندارد. البته شاید پیشنهاد هدایت تیم ‌ملی ایران برای دجورجی به همین دلیل از جذابیت بالایی برخوردار باشد، چون او می‌تواند برای اولین‌بار حضور در المپیک را به‌عنوان سرمربی تجربه کند.

3- دانیل کاستلانی؛ هم‌وطن ولاسکو و بی‌ثبات
مربی‌ دیگری که از نظر کمیته فنی فدراسیون والیبال ایران شایسته نشستن روی نیمکت تیم‌ ملی است، دانیل کاستلانی است. این مربی 59‌ساله، مسن‌ترین مربی در فهرست پنج‌نفره فدراسیون است، اما این نکته نه برای او برتری به حساب می‌آید، نه نکته‌ای منفی، چون کاستلانی هنوز به 60 سالگی هم نرسیده و بی‌شک در عرصه مربیگری پیر به شمار نمی‌آید. کاستلانی که هم اکنون هدایت تیم اولشتین در پلاس‌لیگای لهستان را برعهده دارد، اهل آرژانتین است و می‌تواند یادآور خولیو ولاسکوی آرژانتینی هم باشد. او سابقه سرمربیگری در چند تیم ‌ملی همچون لهستان و فنلاند را داشته، اما ثباتش در تیم‌های مختلف چندان زیاد نبوده است. کاستلانی در بلژیک، ترکیه، برزیل و چند کشور کار کرده و افتخارات بسیاری هم در دوران مربیگری خود به دست نیاورده است. با این حال سیدمحمد موسوی، یکی از ستاره‌های والیبال ایران که ‌سال گذشته در تیم اولشتین با کاستلانی کار کرد، از او به‌عنوان بهترین گزینه برای هدایت تیم ‌ملی نام می‌برد. این مربی آرژانتینی از‌ سال 1993 به عرصه مربیگری ورود کرده، از تجربه لازم برای هدایت ایران در المپیک برخوردار است.

4- آندره جیانی؛ یادآور نسل طلایی ایتالیا
قطعا خیلی از علاقه‌مندان به والیبال بازی‌های آندره جیانی، یکی از ستاره‌های نسل طلایی ایتالیا را در ذهن دارند. او که حالا در 50 سالگی یکی از مربیان شاخص اروپا به حساب می‌آید، درحالی جزو گزینه‌های سرمربیگری ایران قرار گرفته که هنوز هم به‌عنوان سرمربی تیم آلمان شناخته می‌شود. البته با توجه به صعود نکردن آلمان به المپیک توکیو، بعید نیست که با رسیدن پیشنهاد جدی از ایران به جیانی، او قید حضور در جمع ژرمن‌ها را بزند و به تهران سفر کند. جیانی از ‌سال 2007 مربیگری را آغاز کرده،‌ اما همچنان به‌عنوان یک ستاره در قامت بازیکن شناخته می‌شود. او وقتی در تیم ‌ملی ایتالیا بازی می‌کرد، دو نقره المپیک و سه طلای جهانی کسب کرد و در بخش مربیگری هنوز چندان موفق ظاهر نشده است. جیانی در سابقه خود سرمربیگری در اسلوونی را هم دارد و حضور در المپیک با ایران می‌تواند به چالشی بزرگ برای او تبدیل شود.

5- آنجلو لورنزتی؛ انگیزه بالای یک ایتالیایی دیگر  
این مربی 56 ساله و سومین گزینه ایتالیایی برای هدایت تیم‌ ملی ایران، نامش از چند ماه قبل به‌عنوان یکی از گزینه‌های نشستن روی نیمکت ایران مطرح شد و حتی خودش در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های ایرانی به این موضوع واکنش نشان داد. حالا قضیه  جدی‌تر شده و لورنزتی در فهرست نهایی گزینه‌های سرمربیگری توسط کمیته فنی فدراسیون والیبال قرار گرفته است. او که سابقه سرمربیگری در تیم ‌ملی جوانان ایتالیا و باشگاه‌هایی همچون پادووا، ورونا، پیاچنزا و مودنا را دارد،‌ از تابستان 2016 هدایت ترنتینو را برعهده گرفت و جایگزین رادوستین استویچف شد. حضور لورنزتی روی نیمکت ترنتینو که یکی از قدرت‌های والیبال ایتالیا و حتی اروپاست، تاکنون تداوم داشته و این مربی با این تیم به مدال نقره اروپا هم رسیده است. چند مدال و عنوان هم در دوران مربیگری لورنزتی برای ترنتینو در ایتالیا به دست آمده و حالا او می‌تواند چالشی جدید با تیم ‌ملی ایران تجربه کند. البته لورنزتی هم مثل دیگر مربیان رده باشگاهی که در فهرست فدراسیون هستند، با باشگاه تحت هدایت خود قرارداد دارد و در صورت نهایی شدن مذاکرات، بعد از پایان مأموریتش در ترنتینو راهی تهران خواهد شد.


تعداد بازدید :  496