شماره ۲۰۶۵ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور
صفحه را ببند
خطر تعلیق، بدهی‌های هنگفت و نامشخص‌بودن زمان انتخابات
فدراسیون فوتبال همچنان روی هوا

[شهروند] فوتبال ایران روی هواست. فدراسیون از نظر مدیریتی به بن‌بست رسیده‌ است. پول حتی برای خریدن دستمال کاغذی در مجموعه نیست و کارمندان مجموعه از شرایط خود به‌شدت ناراضی هستند، اما چاره‌ای جز تحمل‌کردن ندارند. مجموعه بیش از 100‌میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد که حکم آن به‌زودی صادر می‌شود. بدهی چند میلیاردی به اشخاص حقیقی و حقوقی،‌ بلاتکلیفی 18 تیم‌ملی که برنامه‌های مسابقات و اردوهای تدارکاتی آنها مشخص نیست، پرداخت‌نشدن پاداش‌های ملی‌پوشان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی در رده‌های مختلف، نداشتن اسپانسر و فسخ قرارداد با اسپانسر البسه تیم‌های ملی تنها بخشی از مشکلات فدراسیون است. این روزها درباره بحران بدهی 2‌میلیون یورویی به شستا که با مساعدت وزیر ورزش 800‌هزار یورو از آن پرداخت و حکم توقیف اموال مدیران و فدراسیون صادر شده است، در کنار محکومیت 6.2‌میلیون یورویی در پرونده ویلموتس هم که همه دارند صحبت می‌کنند. فدراسیون مشکلات ریز و درشت دیگری هم دارد و در آستانه تعلیق از سوی فیفا به علت احضار اعضای هیأت رئیسه به دادگاه قرار گرفته است.
در چنین وضعیتی همه امیدوار بودند با برگزاری انتخابات فدراسیون این وضع سیاه مدیریتی به پایان برسد، ولی بد نیست بدانید که این کار هم شدنی نیست، چون مدیران فدراسیون با وجود گذشت بیش از یک‌سال از شروع مذاکرات با فیفا برای نگارش اساسنامه‌ هنوز نتوانسته‌اند تاییدیه بگیرند و مشکلات اساسنامه هم حل نشده است. به این ترتیب تا زمانی که فیفا و فدراسیون فوتبال روی یک اساسنامه مشخص به اشتراک نرسند،‌ عملا امکان برگزاری انتخابات فدراسیون هم وجود نخواهد داشت.
شواهد و قرائن نشان می‌دهد اختلافات با فیفا بر سر مفاد اساسنامه هم زیاد است. بعد از اینکه فدراسیون جهانی نپذیرفت فدراسیون ایران نهاد عمومی غیردولتی باشد، مدیران با هماهنگی فدراسیون در بند یک نوشتند که فدراسیون نهادی مستقل و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است. به این ترتیب مدت‌هاست که فیفا درحال تحقیق درباره ماهیت نگارش‌شده در اساسنامه ایران است، یعنی تحقیق می‌کند که تابع قوانین ایران بودن چه مکانیزمی و تأثیری در وضع استقلال کاری مجموعه دارد. در جلسه اخیر ویدیو کنفرانس مسئولان فدراسیون با نمایندگان فیفا نیز در این رابطه سوالاتی پرسیده شده است و باز هم به نتیجه نرسیده‌اند.
البته مشکل اساسنامه فقط مربوط به بند اول نیست. کدهای انتخاباتی نگارش‌شده هم باب میل فیفا نیست، مدیران فدراسیون قوانین انتخاباتی را به شکلی نوشته‌اند که فقط حلقه اطرافیان خودشان به راحتی بتوانند وارد انتخابات شوند و باز هم چهره‌های فوتبالی به خاطر مدرک تحصیلی شانس حضور در هیأت رئیسه را ندارند. فیفا می‌گوید تصمیم مدیران فوتبال ایران برای محدودکردن فضای انتخابات به دور از دموکراسی است و هیچ کمکی به تغییرات مثبت مدیریتی در فوتبال کشور نمی‌کند، در شرایطی که باید قوانین به شکلی باشد که فوتبالیست‌های بزرگ ایران هم بتوانند در انتخابات شرکت کنند. فیفا تأکید کرده تعداد فرم‌های انتخاباتی زیاد است و مدرک تحصیلی معادل هم باید حذف شود. البته مدیران فدراسیون برای انجام این اصلاحات مقاومت عجیبی دارند و باید دید چه زمانی می‌خواهند این اساسنامه را که به نظر می‌رسد بیشتر برای خودشان نوشته‌اند تا فوتبال، اصلاح کنند.
طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و نقشه راه تعیین‌شده برای فیفا‌ قرار بود انتخابات فدراسیون در مهرماه برگزار شود، اما طولانی‌شدن پروسه اصلاح اساسنامه عملا شرایطی را به وجود آورده است که برگزاری انتخابات هم به تأخیر بیفتد، یعنی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که آقایان به راحتی هدف باطنی خود برای برگزارنکردن انتخابات را به دست آوردند و دیگر تحت هیچ شرایطی امکان ندارد که انتخابات برگزار شود. شواهد و قرائن نشان خواهد داد که هیچ بعید نیست ادامه این بلاتکلیفی‌ها فضا را به سمتی ببرد که انتخابات فدراسیون فوتبال به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال آینده موکول شود. داستانی که ضربه‌ای مهلک به پیکره فوتبال کشور خواهد زد و فقط به نفع مدیریت حاکم در فدراسیون فوتبال می‌شود.
جالب اینجاست که حتی اگر مشکل اساسنامه هم حل شود، دوباره بحران‌ها به پایان نمی‌رسد. پرونده ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان هنوز در فوتبال کشور اجرایی نشده است و تمام مدیران بازنشسته فدراسیون هم قصد دارند در انتخابات بعدی شرکت داشته باشند. این درحالی است که نمایندگان مجلس به هیچ عنوان این موضوع را نمی‌پذیرند و قطعا باز هم شاهد تنش خواهیم بود.
در چنین شرایطی اگر ورود قوه قضائیه به پرونده ویلموتس و دادگاهی‌شدن اعضای هیأت رئیسه منجر به صدور حکم شود، ممکن است تبعاتی را برای فوتبال ایران مثل تعلیق یا روز کار آمدن کمیته عادی‌سازی (انتقالی) به دنبال داشته باشد.
البته بررسی تمام این موارد نشان می‌دهد که این تیم مدیریتی از همه نظر به بن‌بست رسیده است و هیچ‌کس هم تمایلی برای استعفا ندارد. بعد از این همه فاجعه و مشکل، رفتار مدیران این‌گونه نشان می‌دهد که انگارنه‌انگار شاهد این همه سیاهی و مشکل هستیم. پس باید یا منتظر برخورد نهایی قوه قضائیه با مدیران فدراسیون و مشخص‌شدن رأی پرونده‌های مختلف باشیم یا ببینیم فیفا چه تصمیمی برای فدراسیون ایران اتخاذ خواهد کرد.

 


تعداد بازدید :  322