شماره ۲۰۶۶ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
پای صحبت‌های پزشکان و مسئولان بیمارستانی درباره کرونا
نه به غافلگیری
دکتر خسروصادق‌نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز با بیان اینکه نگرانی من برای پاییز امسال بیشتر از اسفند ‌سال پیش است، گفت: «غافلگیری در موج جدید کرونا معنی ندارد.

[شهروند] اواخر‌ سال گذشته در کشور شاهد شکل‌گیری پدیده‌ای بودیم که به واسطه ناآشنایی و ناشناخته‌بودن برای مردم و مسئولان، نگرانی‌هایی را در پی داشت. اما رفته‌رفته، موضوع شکل جدی‌تری به خود گرفت و کار به اتخاذ تصمیمات مقطعی برای مقابله و تأیید و تکذیب‌ها کشید. در چنین فضایی و اعلام رسمی موارد ابتلا و فوت تعدادی از هموطنان بر اثر کرونا، جایگاه حساس پزشکان در مقابله با این بیماری خطرناک و درمان آن پررنگ‌تر از گذشته به نمایش درآمد و همه بر این نکته مهم تأکید دارند که ازجان‌گذشتگی پزشکان، پرستاران و به‌طورکلی کادر درمان در به حداقل رساندن پیامدهای کرونا حقیقتی انکارناپذیر است.
در این میان مدافعان سلامت هم از خطرات ناشی از شیوع کرونا در امان نماندند و شاهد از دست دادن تعداد زیادی از این عزیزان در اقصی نقاط کشور بودیم. اکنون حدود 6 ماه از ‌سال جدید گذشته و همچنان کادر درمان در کشور با وجود کاستی‌ها و بی‌توجهی برخی افراد به توصیه‌های بهداشتی و نکات ایمنی که به اوج‌گیری ابتلای این بیماری دامن زده است، با این بیماری دست به گریبان هستند. درباره سختی کار این عزیزان بارها مطالبی بیان و گزارش‌هایی به تصویر کشیده شده است. با این حال انجام گفت‌وگوهای مستندسازان مسیر پیشرفت مدیریت کووید-19 ما را بر آن داشت تا در قالب این گزارش نکات مطرح‌شده از سوی پزشکان، پرستاران و دست‌اندرکاران را به رشته تحریر درآوریم.

لحظات شیرینی که کرونا ثبت کرد
به باور احمد میرزایی، معاون مدیر مجتمع بیمارستانی امیر اعلم، کرونا لحظات شیرینی از خانواده‌ها گرفت، اما لحظات شیرینی را نیز ثبت کرد. در بحران کرونا بزرگان وسط میدان بودند. همدلی کادر درمانی از تجربیات ارزنده ما در این بحران بود و آنها توانستند در سختی‌ها عملکرد خوبی از خود نشان دهند. از شاخص‌ترین کارها کمک‌های خیرین و گروه‌های جهادی در این دوران بود. گروه امام رضایی‌ها گروهی متشکل از خیرین ازخودگذشته بودند که بدون هیچ چشمداشتی در بیمارستان امیراعلم خوش درخشیدند. مشارکت‌های گروه‌های جهادی موجب افزایش روحیه کارکنان شد. ما در این دوران سعی کردیم با اقداماتی هر چند کوچک برای همکاران خاطره بسازیم تا آنها بدانند در کنارشان هستیم. ما باید بیماران را جزئی از
خانواده خود بدانیم.

اتاق فکر می‌خواهیم
دکتر مرضیه پازوکی، فوق‌تخصص ریه و بیماری‌های تنفسی بیمارستان سینا نیز گفت: «در اختیار قرار دادن وسایل حفاظتی یکی از عوامل کاهش ترس شدید کارکنان بود. در درمان بیماران مبتلا به کووید-19 ناشناخته‌های بسیار وجود داشت و این باعث فشار زیادی بر دوش کادر درمان می‌شد. در بیمارستان سینا پژوهش‌های متعددی داشتم که از ابتدا به صورت متمرکز انجام می‌شد. در یک بازه زمانی که تعداد بیماران بسیار زیاد شد، همکاران دیگر برای ویزیت بیماران به کمک ما آمدند. تأکید من بر زدن ماسک است. یک جو همدلی و صمیمیت خاصی در بیمارستان سینا برقرار است. تفاوت بحران کرونا با دیگر بحران‌ها مدت زمان طولانی آن و احتمال درگیری کادر درمان با بیماری است. خوشبختانه یکی از نعمات ما در بحران کرونا حضور دکتر طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا بود. دستیاران و دانشجویان با حضور استادان در بحران احساس آرامش می‌کردند. در بحران‌ها نیاز به یک سیستم مدیریتی خوب و یک اتاق فکر داریم.

غافلگیری در موج جدید معنی ندارد
دکتر خسروصادق‌نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز با بیان اینکه نگرانی من برای پاییز امسال بیشتر از اسفند ‌سال پیش است، گفت: «غافلگیری در موج جدید کرونا معنی ندارد. صادق‌نیت با بیان اینکه حساسیت مردم در مقایسه با قبل کمتر شده است، گفت: «در ایام سرما که معمولا تهویه محیط کمترمی‌شود و افراد در فضاهای بسته‌تر قرار می‌گیرند، امکان انتقال بیماری‌های میکروبی و ویروسی افزایش می‌یابد. بهترین کار این است که اطلاع‌رسانی بیشتری کنیم.»

احساس اثربخشی هر روزه
به گفته دکتر لادن قدمی، مدیر درمان مجتمع بیمارستانی امیراعلم در دوران کرونا هر روز احساس «اثربخشی» داشتیم، زیرا از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده می‌کردیم؛ استادان و تیم اجرایی بیمارستان ما نگاه بلندمدتی به بحران داشتند. خیلی سریع توانستیم منابع مردمی و کمک‌های خیرین را جذب کنیم. در موضوع استانداردهای بیمارستانی بیشتر تمرکزمان را در قسمت‌های ایمنی بیمار و کنترل عفونت و ایمنی کارکنان معطوف‌کردیم. ما باید با کرونا زندگی و موازی با آن به سایر بیماران خدمت‌رسانی کنیم. هنر تیم مدیریت بیمارستان این است که بیماران کمترین آسیب را ببینند. در خیلی از موارد کادر درمانی خسته بودند، اما سعی می‌کردند چشم‌پوشی کنند و به روی خودشان نیاورند که مبادا فاز منفی به سیستم وارد شود.

گاهی اوقات بچه‌ها بیشتر پیشگیری می‌کنند
دکتر رضا شروین بدو، رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان هم عقیده دارد: «کودکان را می‌توان برای مقابله با کرونا آموزش داد؛ گاهی اوقات بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان در پیشگیری از کرونا دقت‌می‌کنند؛ در همان روزهای اول وقتی بحث خستگی کادر ICU مطرح شد، تعدادی از پرستاران مرکز طبی درخواست همکاری داوطلبانه با بیمارستان‌های امام و بهارلو را داشتند. کودکان آب‌بازی را دوست دارند؛ خانواده‌ها شست‌وشوی دست را آموزش دهند. با این کار بچه‌ها شرطی می‌شوند و استفاده از مواد ضدعفونی را هم یاد می‌گیرند. دنبال راه‌اندازی مرکز آزمایش اختصاصی کرونا در مرکز طبی هستیم. وزارت بهداشت بدون نیت تبلیغاتی و ادعایی، آنچه در توان داشت انجام داد، هدفش کمک به درمان کشور بود و رسالت خود را به نحو احسن انجام داد. سیستم نظام ارجاع در کشور ما باید تقویت شود. ظرفیت در بیمارستان‌های آموزشی باید تعریف‌شده باشد؛ نیازمند حمایت بیشتر بیمه‌ها هستیم. کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند با دستور پزشک واکسن آنفلوآنزا بزنند. توقع داریم این اعتماد که به ما شده است، تداوم داشته باشد و ما به مردم و سیستم درمانی قول می‌دهیم که این اعتماد را به سرانجام برسانیم.»

باید همیشه آماده باشیم
به باور زهره عظیم بیگ، سوپروایزر بیمارستان سینا بحران کرونا یک موقعیت جدید بود؛ باید همیشه برای مواجهه با بیماری‌های نوپدید آماده باشیم.


تعداد بازدید :  470