شماره ۲۰۶۶ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
شکار شیر در ونیز

ونیز 77 شاهد یکی از موفق‌ترین حضورهای سینمای ایران بود که توانست جایزه بهترین فیلم بخش افق‌ها برای «دشت خاموش» احمد بهرامی، جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بازیگر نوظهور برای روح‌الله زمانی، جایزه فیلمنامه منتقدان مستقل برای «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری، جایزه بهترین فیلم بنیاد ملی محیط‌زیست ایتالیا و جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش افق‌ها و بخش‌های جنبی را برای «دشت خاموش» به دست آورد. جوایزی که مجموع جوایز سینمای ایران از این رویداد سینمایی را به ۵۷ رساندند. با این حال، هنوز هم مهم‌ترین موفقیت‌های سینمای ایران در ونیز در ‌سال ۲۰۰۰ در پنجاه‌وهفتمین دوره این رویداد رقم خورده- که جعفر پناهی با فیلم «دایره» برای اولین و آخرین‌بار توانست شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این فیلم در آن‌ سال، پنج جایزه دیگر نیز در ونیز دریافت کرد که جایزه فیپرشی، جایزه یونیسف و تقدیرنامه کلیسای جهانی در این بین مهم‌تر بودند.
در تاریخچه حضور سینمای ایران در فستیوال ونیز آمده که تاکنون ۱۰۶ فیلم ایرانی در قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان حضور یافته و موفق به کسب ۵۷ جایزه شده‌اند که از این بین ۴۶ جایزه برای فیلم‌های تولید ایران و  ۱۱ جایزه برای فیلم‌های غیرایرانی سینماگران ایرانی بوده است.
از دیگر جوایز مهم سینمای ایران درجشنواره ونیز می‌توان به سه جایزه بزرگ هیأت داوران، فیپرشی و هیأت داوران جوان در‌ سال ۱۹۹۹ برای فیلم «باد ما را خواهد برد» عباس کیارستمی و جایزه بهترین فیلمنامه ونیز در ‌سال ۲۰۱۴ برای فیلم «قصه‌ها»ی رخشان بنی‌اعتماد اشاره کرد.


تعداد بازدید :  416