شماره ۲۰۶۷ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
جزئیات ساخت داروی ایرانی کرونا

دانشمندان ایرانی از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا به فکر تولید دارویی بودند تا بتوانند بسیار زودتر از شرکت‌های خارجی در درمان بیماری کرونا موثر باشند. دکتر مجید جزنی و دکتر مصطفی صفاری، پزشکان داروساز به تشریح توانمندی‌های کشور در حوزه تولید دارو پرداختند. صنعت داروسازی در ایران بسیار ریشه‌دار است و شاید بتوان گفت یکی از سه صنعتی است که در جهان دارای ادعاست. تمهیدات خوبی در زمینه داروسازی انجام شده و به هیچ وجه در تولید دارو جای نگرانی نیست.
ما بسیار جلوتر از شرکت‌های آسیایی و هم‌ردیف با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در زمینه ساخت دارو هستیم و نهاد‌های معتبر بین‌المللی این مسأله را تأیید کرده‌اند. امروزه زمینه صادرات دارو‌های ما به سرتاسر جهان وجود دارد و با کمترین کمبود‌ دارویی مواجه بوده‌ایم. طبق آمار‌های رسمی که اعلام شده حتی نسبت به کشور ایالات متحده آمریکا نیز کمترین کمبود دارو را داریم.
صفاری با بیان اینکه در کشور‌هایی مانند آلمان و ایتالیا بیش از ۳۰‌درصد از دارو‌های ساخته‌شده، منشأ گیاهی دارند، ادامه داد:   «این عدد در کشور ما زیر ۱۰‌درصد است.»
دکتر مجید جزنی نیز گفت: «دارو جزو تحریم‌ها به حساب نمی‌آید، اما تحریم موانعی به وجود می‌آورد که خرید دارو را مشکل‌ساز می‌کند. اینکه ادعا می‌کنند دارو را تحریم نکرده‌اند، کاملا نادرست است و به دلیل وجود چنین مشکلاتی می‌توان گفت دارو‌ نیز تحریم شده‌ است. یک‌سری دارو‌ که برای بیماری‌های خاص و بسیار گران‌قیمت است، وارد نمی‌شود و اگر هم با سختی فراوان وارد شود،  قیمت‌ها گزاف است. ما حدود ۹۷‌درصد از دارو‌ها را در ایران تولید می‌کنیم و حدود ۷۰‌درصد از مواد اولیه دارو‌ها را نیز در ایران می‌سازیم.
بعد از اینکه پاندمی کرونا در جهان به وقوع پیوست و به ایران رسید، دانشمندان ما با اطمینان و بی هیچ گونه احساس کم و کاستی در رابطه با علم پزشکی، شروع به ساخت فرمولی طبیعی کردند که نهایتاً با مشارکت یکی از شرکت‌های ایرانی تبدیل به محصولی شد که خوشبختانه درحال حاضر می‌تواند عوارض ریوی و ناشی از کرونا را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و وضع بیمار را به حالتی پایدار برساند و مانع پیشرفت بیماری شود.
مطالعه در زمینه ساخت دارو از بهمن‌ماه ۹۸ آغاز شد و ما اول اسفند به فرمول تئوریک رسیدیم. پس از مشورت با مسئولان مربوط از جنبه‌های مختلف از ‌جمله تأمین بودجه و حمایت‌های معنوی، درباره ساخت دارو بحث و بررسی شد.
ابتدا یک‌هزار عدد از این محصول در اسفند ماه تولید کردیم؛ بعد از کارآزمایی بالینی در فاز یک و دو نتایج شگفت‌انگیزی از تأثیر این دارو به‌دست آمد. این دارو که phr۱۶۰ نام دارد، درحال حاضر بعد از گذراندن تمام مراحل پروانه تولید، ساخته شد و به تمام بیماران کرونایی چه در ایران، چه در جهان تعلق دارد. ما آماده کمک به تمام کشور‌ها چه در زمینه صادرات، چه فرمولاسیون هستیم.»

 


تعداد بازدید :  470