شماره ۲۰۶۷ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
در انتظار نمایش فوتبالفارسی در آسیا
پرسپولیس و سپاهان امروز در لیگ قهرمانان دوباره استارت می‌زنند؛ استقلال هم با انصراف الوحده به صعود امیدوارتر شده است

[شهروند] مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به علت شیوع ویروس کرونا شرایطی پیچیده نسبت به سال‌های قبل دارد و در کشور قطر به صورت متمرکز از سر گرفته می‌شود. 4 نماینده ایران در این رقابت‌ها اما هیچ‌کدام صدرنشین گروه خود نیستند و از شرایط میزبانی هم رضایت نداشته‌اند. با این حال امروز پرسپولیس و سپاهان هم سومین بازی خود را در این رقابت‌ها انجام خواهند داد و نتیجه‌ای که کسب خواهند کرد روی سرنوشت ادامه رقابت‌ها تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. نکته قابل تأمل اینجاست که فینال این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در غرب آسیا برگزار خواهد شد و این امیدواری وجود دارد که یک نماینده از ایران با اینکه کار بسیار سختی است،  بتواند با گرفتن نتایج خوب به فینال این مسابقات و حتی مقام قهرمانی برسد. اما بررسی شرایط تیم‌ها بهتر مشخص می‌کند که آیا شانسی برای رسیدن به این افتخار بزرگ داریم یا خیر.

تکلیف پرسپولیس امروز یکسره می‌شود؟
تکلیف پرسپولیس و لیگ قهرمانان آسیا به احتمال بسیار زیاد در بازی امروز روشن خواهد شد. سرخپوشان از دو بازی قبلی تنها یک امتیاز کسب کرده‌اند و یک بازی بسیار سخت مقابل التعاون صدرنشین 6 امتیازی گروه انجام خواهند داد. اگر این بازی را واگذار کنند تقریبا می‌توان گفت که کارشان برای صعود خیلی سخت می‌شود. ادحیل دیگر رقیب پرسپولیس از دو بازی اول 3 امتیاز کسب کرده و شارجه امارات هم مثل پرسپولیس تک‌امتیازی است. این شرایط جدول و چهار بازی باقیمانده نشان می‌دهد که نماینده ایران هر طور که شده باید بازی امروز را با پیروزی پشت سر بگذارد؛ در غیر این صورت به احتمال بسیار زیاد بازی‌های دور برگشت حکم تشریفاتی برای این تیم پیدا خواهد کرد. اگر التعاون امروز پرسپولیس را شکست دهد، با توجه به شرایط کرونایی خیلی بعید است که در سه بازی دور برگشت وقتی 9 امتیاز دارد به تمام بازیکنان اصلی خود فشار بیاورد و همین مسأله تقریبا شانس پرسپولیس را برای دوم‌شدن در گروه از بین می‌برد. فراموش نکنیم که چند بازیکن هم به‌تازگی به تیم ملحق شده‌اند و آشنایی کامل با جو تیم ندارند و مهدی ترابی، علی علیپور و بیرانوند هم جمع سرخپوشان را ترک کرده‌اند. آیا خریدهای یحیی پرسپولیس را از بحران خارج می‌کند یا خیر؟

پیچیدگی در گروه سپاهان
سپاهان در گروه چهارم لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا  کار بسیار پیچیده‌ای دارد. قبل از اینکه به بازی حساس امروز آنها مقابل النصر اشاره کنیم باید شرایط جدول را هم مرور کنیم؛  السد قطر و النصر عربستان 4 امتیازی هستند و سپاهان سه امتیازی. العین امارات هم در آن مقطع در افت و با دو شکست قعرنشین جدول بود و احتمال دارد که حالا شرایط این تیم هم تغییر کرده باشد. در چنین وضعیتی به خوبی مشخص است که صعود سپاهان به مرحله بعد با توجه به 4 بازی باقیمانده بستگی به عملکرد خودش دارد؛ یعنی هر تیمی بهتر نتیجه بگیرد، صعود خواهد کرد و شرایط تمام رقبا همان‌طور که اشاره شد به هم نزدیک است. پس نه‌ تنها هیچ چیزی پیش‌بینی‌پذیر نیست بلکه کوچک‌ترین لغزش شرایط جدول را برای دور برگشت سخت‌تر هم خواهد کرد. حسابش را بکنید سپاهان امروز النصر را شکست بدهد و 6 امتیازی شود. العین هم السد قدرتمند را با سرمربیگری ژاوی ببرد. آن وقت سه بازی دور برگشت حساسیت و پیچیدگی بیشتری پیدا خواهد کرد.

کار استقلال راحت‌تر شد
با انصراف الوحده امارات از ادامه لیگ قهرمانان آسیا قطعا کار استقلال برای صعود به مرحله بعد راحت‌تر خواهد شد. این تیم از دو بازی اخیر خود 4 امتیاز کسب کرده بود و در رتبه دوم جدول قرار داشت. به این ترتیب بازی آنها مقابل استقلال که قرار بود دیروز برگزار شود، لغو شد و باید دید کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. البته با قطعی‌شدن انصراف الوحده که تیم دوم گروه بود حالا شانس صعود آبی‌پوشان خیلی بالا می‌رود و فقط کافی است که از دو بازی مقابل تیم‌های الشرطه و الاهلی عربستان نتایج خوبی بگیرند. در جدول این گروه الاهلی و الوحده 4 امتیازی هستند و استقلال و الشرطه یک امتیاز دارند. نکته قابل توجه دیگر این است که بازی بعدی استقلال هم در تاریخ بیست‌وهفتم شهریور باید مقابل الوحده برگزار شود. باید دید شاگردان مجید نامجو مطلق می‌توانند از این فرصت طلایی برای صعود استفاده کنند یا خیر.


تعداد بازدید :  300