شماره ۲۰۶۸ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
در طرح نذر آب 3 رقم خورد
همراهی از کویر یزد تا لب تشنه روستاهای نهبندان
میغان از توابع نهبندان است که خشکسالی و کمبود باران درآمد روستاییان را در این سرزمین از بین برده است. کاروان استان یزد از زمانی که در این منطقه مستقر شده، امید جای خود را به ناامیدی داده و نشاط در بین مردم به وجود آمده است. پزشکان کاروان سلامت به صورت رایگان مردم را درمان‌می‌کنند، حضور این افراد در روستاهای دوردست باعث امید و نشاط مردم شده است

  [ملیحه محمودخواه] خشکسالی با زندگی مردم در شرق کشور عجین شده است. خیلی‌ها رخت مهاجرت به تن کرده و به شهرها رفته‌اند تا شاید شرایط را برای خودشان بهتر کنند و بعضی‌ها هم به امید آمدن دوباره آب هنوز استقامت می‌کنند. مانده‌اند تا شاید فرجی شود و زمین تشنه روستا رنگ آب را در خود ببیند. حکایت ۲۰‌سال خشکسالی در خراسان‌جنوبی، روایت تازه‌ای نیست، چراکه تاکنون مشکلات زیادی را برای نقاط مختلف این خطه از کشور به بار آورده است. فقر روستاها، کاهش منابع درآمد روستاییان، مهاجرت روستاییان و تخلیه روستاها تنها بخشی از آثار به جای مانده از خشکسالی در این دیار کویری بوده که اندکی توجه از سوی مردم و مسئولان می‌تواند نسخه‌ای شفابخش برای تسکین آلام روستاییان باشد. جمعیت هلال‌احمر که همواره در بدترین حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کنار مردم بوده، امروز هم قدم در راهی طولانی‌ گذاشته است تا غبار محنت و بی‌آبی را از چهره محنت‌‌کشیدگان خشکسالی در نقاط مختلف  بزداید. همگام با طرح نذر آب 3 جمعیت هلال‌احمر استان یزد این‌بار کوله‌بار بسته و به روستاهای خراسان‌جنوبی سفر کرده است تا بتواند در حل مشکلات مردم این دیار شریک باشد. مرحله سوم از اجرای طرح نذر آب چند محور اصلی دارد؛ محور نخست آن بحث تأمین آب شرب شامل سالم‌سازی، آب قابل شرب، احیای قنات‌ها، بهبود چاه‌ها، بهبود وضع آب، فیلتر و سالم‌سازی مخازن آب‌های سطحی است. محور دوم بحث سلامت شامل خدمات درمانی، ویزیت رایگان و جراحی محدود و بحث بهداشت شامل بهداشت آب، روان و محیط است. این طرح  با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده از سوی ستاد ملی کرونا در سه محور حمایت‌های معیشتی، خدمات درمانی (با پیوست ویروس کرونا) و برخورد با تنش‌های آبی به شکل استقرار تانکر، تصفیه آب و لوله‌کشی برای دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم اجرایی می‌شود.این بار تیم درمانی و پزشکی جمعیت هلال‌احمر استان یزد در قالب «کاروان نذر آب ۳» متشکل از افرادی انساندوست قدم در روستاهای محروم نهبندان گذاشته‌اند تا ارایه خدمات درمانی پرتوهای گرمابخش امید را بر قلب مردمان این روستا بتاباند.  روستا خشک و بی‌آب و علف است و خانه‌های با فاصله از هم نشان می‌دهد که تراکم مردم در این روستا کم است. یکی از روستاییان توضیح می‌دهد که مردم روستا برای هر بار مراجعه به پزشک هزینه‌های زیادی صرف می‌کنند و خوشحال است که کاروان سلامت استان یزد در روستا مستقر شده و به درد مردم گوش می‌دهند.
این پیرمرد روستایی با بیان اینکه دارو و درمان توسط این افراد کاملا رایگان است، ادامه می‌دهد: «تا آخر عمر دعاگوی این افراد و تمام خیرین هستیم. حضور این افراد امیدی برای روستاییان است، مردم روستا قدرشناس هستند و حتی کوچک‌ترین خدمت‌ها را فراموش نمی‌کنند.»محمد کوچی یکی دیگر از روستاییان هم به «شهروند» می‌گوید:   «میغان از توابع نهبندان است که خشکسالی و کمبود باران درآمد روستاییان را در این سرزمین از بین برده است. کاروان استان یزد از زمانی که در این منطقه مستقر شده، امید جای خود را به ناامیدی داده و نشاط در بین مردم به وجود آمده است. پزشکان کاروان سلامت به صورت رایگان مردم را درمان می‌کنند، حضور این افراد در روستاهای دوردست باعث امید و نشاط مردم شده است.»او ادامه می‌دهد: «مردم میغان و روستاهای اطراف برای درمان دردهایشان باید کیلومترها به نهبندان بروند و با توجه به اینکه وسیله‌ای برای رفت‌وآمد ندارند، دردها را به امان خدا رهامی‌کنند. از مسئولان درخواست می‌کنیم طرح‌های کاروان سلامت را روزهای بیشتری و در فصل زمستان که بیماری‌های بیشتری به جان مردم می‌افتد، به روستاها بیاورند.»
یکی از داوطلبان هلال‌احمر حاضر در کاروان هم با بیان اینکه بنا به روایات خدمت به مردم بالاترین عبادت‌هاست، می‌گوید: «هلال‌احمر بستری مناسب برای خدمت به دیگران است.» محمدی، داوطلب هلال‌احمر استان یزد که همراه کاروان سلامت به این استان سفر کرده است، با بیان اینکه رفع هر گره از کار مردم باعث بازشدن گره‌های زیادی از مشکلات زندگی می‌شود، می‌افزاید: «هر دعای خیر از این روستاییان ذخیره‌ای برای آخرت‌مان است و امیدواریم بتوانیم خدماتی در شأن و شایسته مردم عزیز این روستا ارایه دهیم.»جلیل کهدویی، روانشناس کاروان نذر آب 3 در خراسان‌جنوبی است. او هم همراه این کاروان شده تا با  حضور در مناطق محروم و خدمت به مردم نه‌تنها برای آخرتش ذخیره‌ای بگذارد، بلکه درس ساده‌زیستی، فداکاری و گذشت هم از مردم روستا بیاموزد. اولین بار است که او از یزد برای خدمت‌رسانی عازم خراسان‌جنوبی شده است. کهدویی معتقد است هر لبخند که بر لب این روستاییان جاری می‌شود، ذخیره‌ای برای دنیا و آخرتش است. او می‌گوید: «بنا بر بررسی مراجعه‌کنندگان، اعتیاد و افسردگی در خراسان‌جنوبی آمار بالاتری نسبت به دیگر مشکلات روانی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.»زهره آخوندی از دیگر پزشکان کاروان نذر آب ۳ هم با بیان اینکه فقر بهداشت و کمبود آب باعث بروز بیماری‌های پوستی و عفونی در این روستا شده است، به «شهروند» توضیح می‌دهد که از پزشکان بومی استان می‌خواهیم به‌طور دوره‌ای در این مناطق حضور یابند تا شاهد بروز و افزایش این‌گونه از بیماری‌ها نباشیم. او که از سال‌ها پیش در جمعیت هلال‌احمر یزد مشغول به خدمت‌رسانی است، می‌گوید: «استقبال مردم از کاروان نذر آب ۳ خوب بوده و این نشان‌دهنده میزان رضایت بالای آنها از خدمات افراد است.»پر واضح است که آنچه در این میان از اهمیت دوچندان برخوردار است و موجب تقویت و ادامه‌داربودن طرح‌هایی چون «نذر آب» و نهادینه‌شدن آنها برای رفع مشکلات مردم مناطق محروم کشور می‌شود، شکل‌گیری عزم ملی و مردمی برای ادامه راه است تا با جذب مشارکت‌های ملی و مردمی بتوان مرهمی بر دردهای مردم در مناطق کم‌برخوردار بود.

ناباروران روستاهای نهبندان در یزد درمان می‌شوند
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر یزد به «شهروند» توضیح می‌دهد که بیش از 670 نفر در این منطقه توسط پزشکان یزدی ویزیت رایگان شده‌اند و ۴۰۰ بسته معیشتی و ۴۰۰ پک بهداشتی بین روستاهای محروم ‌شهرستان نهبندان خراسان‌جنوبی در قالب طرح نذر آب 3 توسط تیم درمانی و پزشکی و داوطلبان هلال‌احمر توزیع شده است.محسن حرازی‌زاده یزدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان یزد با اشاره به رسالت‌های هلال‌احمر می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر طی فعالیت‌هایش همواره به اجرای طرح‌های بشردوستانه و داوطلبانه و کمک‌های خیریه با تکریم انسان‌ها می‌پردازد.»مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر یزد با اشاره به حضور تیم پزشکی و درمانی هلال‌احمر استان یزد و کاروان نذر آب ۳ در دهستان میغان نهبندان می‌گوید: «این کاروان متشکل از 20 نفر شامل پزشک عمومی، متخصص زنان، متخصص داخلی، متخصص عفونی، متخصص اطفال، متخصص ارتوپد، ماما، روانشناس، پرستار و تکنیسین دارویی و داوطلبان هلال‌احمر به ارایه خدمت پرداخت.»حرازی‌زاده ادامه می‌دهد: «در راستای فعالیت این کاروان، دو‌هزار و ۴۳۰ نفر در ۳۲ روستای شهرستان نهبندان از خدمات درمانی، بهداشتی، آموزشی و معیشتی این کاروان بهره‌مند شدند.»این مقام مسئول از ویزیت ۶۷۸ نفر و توزیع داروی رایگان بین مراجعه‌کنندگان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: «از این تعداد 160بیمار از خدمات پزشک داخلی، 125 نفر از خدمات پزشک عمومی، 63 نفر از خدمات پزشک اطفال، 149نفر از خدمات پزشک ارتوپد، 38 نفر از خدمات پزشک عفونی، 135 نفر از خدمات پزشک زنان، زایمان و ماما و هشت نفر از خدمات روانشناسی استفاده کردند.»توزیع ۲۰۰ کیلوگرم آرد، ۵۰ بسته لوازم‌التحریر و ۴۰ جفت کفش زنانه بین نیازمندان از دیگر خدمات این کاروان بوده است. از سوی دیگر ۴۰۰ پک بهداشتی و ۴۰۰ بسته معیشتی بین خانوارهای محروم در روستاهای مختلف شهرستان توزیع شده است.رفع مشکلات آبی روستاییان نیز از دیگر خدماتی است که در این روستاها توسط امدادگران هلال‌احمری انجام شده است. حرازی زاده دراین‌باره می‌گوید: «در این راستا چهار تانکر به حجم ۱۴‌هزار لیتر در روستاهای منطقه شاهکوه و کوه بوبک نهبندان جایگذاری شده است.»حفظ کرامت انسانی از مهم‌ترین اولویت‌های هلال‌احمر است، به همین دلیل احصای مشکلات مردم در نقاط محروم یکی از برنامه‌های کاروان نذر آب در نقاط مختلف است. بر اساس رایزنی‌های انجام‌شده آن دسته از افراد این روستا که دارای مشکلات ناباروری هستند، برای درمان در یزد حمایت می‌شوند.حرازی‌زاده اظهار می‌کند: «همچنین براساس پیگیری‌های انجام‌شده، با همکاری مجمع خیرین و بسیج سازندگی مرمت قنات و احداث سرویس بهداشتی در روستاهای هدف در دستور کار قرار می‌گیرد.»بنا به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر یزد خدمات این تیم‌های اعزامی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به همت کانون‌های بسیج جامعه پزشکی بیمارستان شهید صدوقی و شهید دکتر رهنمون و داوطلبان هلال‌احمر استان انجام شده است.


تعداد بازدید :  153