فروشندگان خودرو معتقدند فعلا مردم باید دست از خرید خودرو در بازار بردارند تا شاید با کاهش تب خرید روند افزایش قیمتها متوقف شود. البته باید دید آیا طرحهای فروش میتواند تأثیرات خود را بر مدیریت تقاضا در بازار داشته باشد.
بازار خرید و فروش خودرو در هفتههای اخیر شاهد رشد قابل توجه قیمتها در انواع محصولات داخلی و مونتاژی بود، به نحوی که این شوک افزایش قیمت، هم برای خریداران و هم برای فروشندگان علامت سوالهای بسیاری به همراه داشت. روند صعودی قیمتها در بازار خودرو عاملی شده است تا معاملات به صفر برسد و خرید و فروشی در بازار انجام نشود، به نوعی که خریدار به دنبال خرید خودرو برای سود و حفظ ارزش پول خود است و از آن طرف فروشنده هم برای سود بیشتر حاضر به معامله نیست.
جالب اینجاست که در هفتههای نخست افزایش قیمتها در بازار هیچکدام از مسئولان وزارت صنعت به موضوع ورود پیدا نکردند و فقط اعلام کردند قیمتها منطقی نیست، اما خبری از نظارت جدی و برخورد با گرانفروشان نبود.
در حالی هیچ سیاستی برای مدیریت بازار اعمال نشده است و هیچ سازمانی خود را متولی ساماندهی بازار نمیدانست که تعزیرات حکومتی هم معتقد بود «مبنا برای عرضه خودروساز، قیمت اعلامی شورای رقابت است و در عرضه، متاسفانه با توجه به اینکه سقف قیمت مشخص نشده است، نمیتوانیم در خودرو مصداق گرانفروشی را تعیین کنیم، هر چند که گرانفروشی وجود دارد، چون سقف قیمتی برای خودرو تعریف نشده، بنابراین از نظر قانونی دست سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی بهعنوان گرانفرشی بسته است.» در نهایت گرانی قابل توجه خودرو و بههمریختگی بازار عاملی شد تا باز وزارت صنعت به فکر فروش خودرو بیفتد تا شاید تب خرید خودرو در بازار کاهش و ارزانی به بازار برگشت پیدا کند. درحال حاضر فقط طرح تعدادی از محصولات ایرانخودرو با تحویل 3ماهه اجرایی شده و هنوز بازار نسبت به این طرح فروش واکنشی نشان نداده است. به اعتقاد فعالان بازار خودرو، طرح فروش خودرو آنهم با تحویلهای بلندمدت به هیچعنوان در ساماندهی بازار خودرو موثر نبوده و باید عرضه خودرو توسط شرکتهای خودروساز به بازار افزایش پیدا کند. فروشندگان خودرو معتقدند فعلا مردم باید دست از خرید خودرو در بازار بردارند تا شاید با کاهش تب خرید روند افزایش قیمتها متوقف شود. البته در طول هفته اخیر قیمتهای نامعقول خودروها تا حدودی ثابت مانده اما باید دید آیا طرحهای فروش میتواند تأثیرات خود را بر مدیریت تقاضا در بازار داشته باشد؟ طبق اعلام سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، از مصوبات آخرین جلسه کمیته خودرو که به موضوع اجرای طرح واگذاری حدود 152هزار خودرو به صورت هر دوهفته یکبار تا پایان سالجاری اختصاص داشت، «با تجدیدنظر در شرط نداشتن پلاک فعال خانوار برای ثبتنام خودرو، با توجه به اینکه، این شرط یکی از محدودیتها برای ثبتنام در طرح فروش فوقالعاده مدنظر قرار گرفته بود، در آخرین جلسه کمیته خودرو این محدودیت به سبب مشکلاتی که برای برخی از متقاضیان ایجاد شد، برداشته شد. درحال حاضر تنها موضوع پلاک فعال، برای شخص متقاضی مطرح است و شخص متقاضی ثبتنام نباید پلاک فعال داشته باشد.»
مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است: «با دستور سرپرست وزارت صمت و تصویب کمیته خودرو مقرر شد طرح واگذاری حدود 152هزار خودرو را برگزار کنیم. یکی از شروط واگذاری خودرو در این طرحها پرداخت 10درصد قیمت رسمی خودرو در هنگام ثبتنام خواهد بود که برای اطمینان از خرید خودرو توسط متقاضی و مدیریت تقاضا این شرط منعقد شده است. این مبلغ در هنگام ثبتنام به حساب واسطی که توسط شرکتهای خودروساز اعلام میشود، باید واریز شود. این 10درصد مبلغ خودرو از زمان ثبتنام تا زمان اعلام منتخبان قرعهکشی در حساب واسط، در یک حساب بانکی به اسم فرد متقاضی خواهد ماند و درصورت برندهنشدن متقاضی در قرعهکشی، این مبلغ که در حساب فرد بلوکه شده بود، قابل برداشت خواهد شد.»