شماره ۲۰۷۱ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
روزهای سخت کرونایی در مسیر کشور

[شهروند] در حالی که گفته می‌شود تمامی کشور در وضع قرمز کرونایی و استان تهران نیز در شرایط خطرناک‌تر از وضع قرمز قرار دارد، اما استاندار تهران از لغو محدودیت‌های کرونایی خبر داده است و اینکه دورکاری‌ها از اول مهر ۹۹ برداشته می‌شود و دیگر قرار نیست محدودیت‌ها تداوم داشته باشد. در همین حال، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران وضع ابتلا و بستری در تهران را نگران‌کننده دانسته و خواستار تمدید محدودیت‌های کرونایی شده است.
آن‌طور که از شواهد امر پیداست و آمارهای ستاد کرونای تهران می‌گوید وضع ابتلا و بستری‌های بیماران کرونایی در تهران رو به افزایش است و روند صعودی آمارها حکایت از این واقعیت دارد که روزهای پاییزی و زمستانی سختی در انتظار پایتخت است. در همین حال، افزایش ترددها در سطح شهر می‌تواند بر شدت روند کنونی بیماری بیفزاید.
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش ترددها و استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی در سطح شهر تهران گفت: «این وضع باعث شده تا آمار ابتلا نیز افزایش یابد و ما نگران سیر صعودی این روند در روزهای آینده هستیم. به همین منظور نامه‌ای به استانداری تهران و ستاد ملی کرونا نوشته‌ و درخواست کرده‌ایم در هفته آینده محدودیت‌های جدیدی اعمال شود. ما می‌دانیم که رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی در تهران شدنی نیست، از همین رو باید محدودیت‌ها تمدید شود.»
این درحالی است که پزشکان متخصص و درگیر بیماران کرونایی نسبت به تشدید وضع ابتلا و بستری‌ها در تهران ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار توجه بیش از پیش شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.
استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی همچنین خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ ازجمله توصیه‌های پزشکی به شهروندان است. اما نکته مهم در این بین افزایش استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی است. شلوغ‌شدن مترو مهم‌ترین نکته جای بحث است که موجبات شدت نگرانی‌ها را فراهم آورده است. همچنین استفاده از اتوبوس‌های شرکت واحد نیز باعث شده تا فاصله‌گذاری فیزیکی در مترو و اتوبوس نادیده گرفته شود. در همین حال، بازگشایی مدارس و حضور نصف‌ونیمه دانش‌آموزان و کادر آموزشی در مدرسه با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی که ادعا می‌شود رعایت می‌شود، اما شنیده می‌شود که همین رفت‌وآمدهای اندک به مدارس نیز همراه با موارد ابتلا به کرونا بوده است.
پیام طبرسی، معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری هم گفت: «در اوایل شهریور روند ابتلا به بیماری کاهش یافت، اما با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اگر مردم موارد بهداشتی را رعایت نکنند، با موج سوم و افزایش بیشتر موارد ابتلا مواجه خواهیم شد.»
آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر در چند روز گذشته، این روزها به حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده است، به گونه‌ای که مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند و فشار کاری شدیدی طی چند روز اخیر شروع شده است.


تعداد بازدید :  348