شماره ۲۰۷۱ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
تلاش برای پیش‌خرید 20‌میلیون دوز واکسن کرونا

[شهروند]  وزارت بهداشت برای پیش‌خرید 20‌میلیون دوز واکسن کرونا از شرکت هندی اقدامات خود را آغاز کرده است. این شرکت چند وقتی است در حال همکاری با دانشمندان در آمریکا و انگلیس برای تولید واکسن کروناست. درحالی‌ که بیشتر دانشمندان اعلام کرده‌اند تولید واکسن کرونا به یک دوره دو ساله یا حداقل ۱۸ ماهه احتیاج دارد، این شرکت هندی در عرض یک هفته توانست با دانشگاه آکسفورد وارد همکاری شود. رئیس شرکت که ایرانی‌الاصل است، درخصوص کاهش زمان لازم برای تولید واکسن کرونا گفت: «پیش از این اعلام کرده بودیم تولید یک واکسن موثر برای درمان ویروس کرونا تا ‌سال ۲۰۲۱ زمان خواهد برد، اما توانستیم با دانشگاه آکسفورد وارد همکاری شویم و به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. این دانشگاه در تولید واکسن پیشرفت زیادی داشته و آزمایش آن را روی انسان آغاز کرده ‌است.»
در حال حاضر این شرکت هندی قرار است به ۱۶۵ کشور جهان واکسن صادر کند. حدود ۸۰‌درصد واکسن‌های این شرکت صادر و با قیمت مناسب، ازجمله ارزان‌ترین‌ها در جهان محسوب می‌شود.  تیم تحقیق چندین دارو را برای درمان کرونا در مرحله آزمایش قرار داد. داروهایی مثل «لوپیناویر» و «ریتوناویر» که پیش از این برای بیماران مبتلا به ایدز مورد استفاده قرار می‌گرفت. مدیر اجرایی این موسسه هندی پیش از این گفته بود: «شرکت ما از دانشگاه آکسفورد با دکتر هیل همکاری نزدیکی داشته است و ما انتظار داریم در دو تا سه هفته تولید واکسن را آغاز کنیم. ۵‌میلیون دوز در ماه برای مصرف ۶ ماه اول تولید می‌کنیم. بعد از تولید این مقدار واکسن، امیدواریم به تولید ۱۰‌میلیون دوز در هر ماه برسیم. انتظار داریم واکسن کووید- ۱۹ تا ماه سپتامبر یا اکتبر به بازار عرضه شود. این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که با آزمایش‌ها از ایمنی و اثربخشی اطمینان حاصل شود. امیدوارم در دو تا سه هفته آینده در هند آزمایش‌های مربوط روی این واکسن را شروع کنیم.»
به گفته مدیر اجرایی موسسه سروم هند «این موسسه در انتظار آزمایش‌های بالینی است که تا ماه سپتامبر یا اکتبر در انگلستان انجام شود. پس از انجام این آزمایش‌ها، تصمیم خود را برای شروع تولید این واکسن با وجود همه ریسک‌های احتمالی آن می‌گیریم تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های بالینی، دوز کافی در دسترس باشد. همچنین بهره‌برداری از این اختراع صرفا در اختیار موسسه ما نیست بلکه تولید و فروش این واکسن را برای همه فراهم خواهیم کرد، نه فقط در هند بلکه در سراسر جهان این اتفاق خواهد افتاد. امیدوارم هر کدام از شرکت‌ها که واکسن را تولید کردند، آن را ثبت اختراع نکنند و واکسن را براساس حق امتیاز یا تفاهم تجاری در اختیار بسیاری از تولیدکنندگان در سراسر جهان قرار دهند تا میلیارد‌ها دوز از این واکسن با سرعت بالا تولید شود.»
با این حال، گزارش‌ها نشان داد نتایج آزمایش‌های اولیه واکسن تولیدشده این کشور برای مبارزه با نسل جدید ویروس کرونا دلگرم‌کننده است.
در بخش نخست از مرحله اول این آزمایش به ۵۰ نفر از داوطلبان در سراسر هند واکسن تزریق شد و نتایج امیدوار‌کننده و دلگرم‌کننده بود. در بخش دوم از مرحله نخست، به ۶ نفر از داوطلبان واکسن تزریق شد.
بعد از نتایج اثربخش این واکسن، درنهایت سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از پیش‌خرید این واکسن خبر داد و گفت: «یک شرکت هندی 100‌میلیون دوز واکسن کرونا به آمریکا پیش‌فروش کرده است و مدیرعامل این شرکت هندی، ایرانی‌الاصل است. مدیرعامل این شرکت به ما قول داده 20‌میلیون دوز واکسن با قیمت و با پیش‌پرداخت مناسب‌تر به ما بفروشد. همچنین تیم داخل کشورمان شبانه‌روز در 5 تا 6 نقطه کار می‌کند و ما خیلی به نتایج آن امیدواریم.»
این در حالی است که هم‌اکنون بیش از‌ یک‌هزار آزمایش بالینی در سراسر جهان در زمینه ساخت داروی کرونا درحال انجام است و کشورهای مختلفی درحال رقابت برای ساخت واکسن این ویروس مرگبار هستند. در این روزهای کرونایی از نقاط مختلف دنیا خبرهایی می‌رسد که گاهی امیدوار‌کننده است. «ساخت و تولید واکسن و داروی مقابله با کرونا». اما هنوز هیچ‌کدام به قطعیت نرسیده و اثربخشی قاطعی نداشته است.
به عنوان مثال درحال حاضر مجوزهایی برای استفاده از داروی «رمدیسویر» در درمان بیماری کرونا صادر شده است. این دارو پیش از این برای درمان بیماری ابولا مورد استفاده قرار می‌گرفت. این دارو انتقادهایی هم داشت، با این حال برخی محققان می‌گویند که رمدیسویر بر موارد خفیف ابتلا به ویروس کرونا موثر است و در مورد کسانی که بیماری کووید - ۱۹ در آنان به مرحله پیشرفته رسیده، تأثیر چندانی ندارد.
داروی دیگری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا استفاده از آن را تبلیغ کرد، از سوی نهادهای علمی تأیید نشد. قرص‌های «هیدروکسی کلورکین». این دارو برای درمان مالاریا استفاده می‌شود و هند بزرگ‌ترین کشور تولید‌کننده آن در جهان است. اکنون این کشور درحال صادرات این قرص‌ها به کشورهای مختلف است، اما تأثیرپذیری این دارو نیز قطعی نیست و حتی گزارش‌هایی مبنی بر وخیم‌تر شدن حال برخی از مبتلایان بر اثر استفاده از این دارو نیز منتشر شده است.
همچنین تحقیقاتی درباره ترکیب دو داروی ضد ویروس ایدز، ریتوناویر و لوپیناویر، درحال انجام است که هنوز نتایج قطعی آن منتشر نشده است. نتایج یک تحقیق دیگر در هنگ‌کنگ که به تازگی در نشریه معتبر «لانست» منتشر شده، نشان می‌دهد ترکیب دو داروی ضدویروسی دیگر، ریباویرین و اینترفرون بتا، از عمر ویروس در بدن به مدت پنج روز می‌کاهد.  یکی دیگر از روش‌های مقابله با کووید- 19 تزریق پلاسمای خون بیماران بهبود یافته است. هدف پزشکان از این روش، تسریع در از بین بردن ویروس در بدن بیماران و کاهش آسیب‌های ناشی از این ویروس است. درحال حاضر این روش در بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا، فرانسه، چین، اتریش، ایران و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برخی کارشناسان می‌گویند میزان تأثیرگذاری چنین روشی بستگی به پلاسمای خون فرد بهبودیافته دارد. همچنین در این روش، خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر و عوارض دیگر نیز وجود دارد.با وجود همه این تلاش‌ها و کشف‌های جدید، همچنان این ویروس در حال تاخت و تاز است و به دلیل جدید بودن آن، هیچ‌کدام از این روش‌ها تأثیر چندانی نداشته‌است.این درحالی است که باقرزاده، نماینده بابلسر در مجلس  می‌گوید:   «دوستان ما در سازمان غذا و دارو عنوان کردند بانک مرکزی پول واردات واکسن آنفلوآنزا را واریز و ارز هم تأمین کرده و درحال حاضر هم در حسابی در ترکیه است تا تحویل شرکت تولیدکننده دارو شود، اما به دلیل تحریم‌ هنوز در ترکیه مانده است. جلسه‌ای در کمیسیون بهداشت و درمان درباره واردات واکسن کرونا داشتیم. در آنجا مطرح شد ۲۲‌میلیون یورو برای واردات واکسن آنفلوآنزا اختصاص داده شده است، اما هنوز به دست ما نرسیده است.
هرچه زودتر باید افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، این واکسن را بزنند. از نظر پزشکی درحال حاضر هم زدن واکسن دیر است و باید زودتر وارد کشور و در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها توزیع می‌شد تا کادر درمان، بیماران سرطانی و دیابتی، سالمندان و اشخاصی که در معرض هستند، طبق پروتکل‌ها از آن استفاده کنند. طبق علم پزشکی، بهترین زمان تزریق واکسن مهرماه است، زیرا دو هفته هم طول می‌کشد تا آنتی‌بادی در بدن تولید و سطح ایمنی ایجاد شود، اما  به علت مشکلاتی که وجود دارد این اتفاق نیفتاده است. البته واکسن آنفلوآنزا را در طول ماه‌های بعد هم می‌توان تزریق کرد، اما بهترین زمان تأثیرگذاری طی هفته‌های آینده است. رفتارهای این روزهای دشمنان نشان می‌دهد ادعایی که می‌کنند دروغ است و این نشان‌دهنده مظلومیت جمهوری اسلامی ایران است. اینکه نمی‌گذارند دارو به دست افرادی که به آن نیاز دارند برسد، دشمنی با مردم است.»


تعداد بازدید :  376