شماره ۲۰۹۰ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
سرافرازی مردم در سه بحران بزرگ
روحانی: بیش از ١۵۶هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده در سیلاب، بازسازی و نوسازی شد

[شهروند]رئیس‌جمهوری گفت: «مردم ایران در طول چند سال گذشته در حوادث بسیار سختی سرافراز در تاریخ بودند؛ یکی از حوادث مربوط به سال ۹۸ بود. حوادث آخر سال ۹۸ و اوایل ۹۹ ملت ایران سرافراز بود. در داستان کرونا باز هم ملت سرافراز بود. در مسأله تحریم از ابتدای سال ۹۷ جنایتکاران کاخ سفید علیه ملت بزرگ اعمال کردند در هر سه بحران بزرگ و شدت ابتلا مردم سرافراز بیرون آمدند.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در آیین بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده که پس از سیلاب فروردین ۹۸ توسط دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرایی شد، گفت: «افتتاح امروز که بیست‌وهشتمین افتتاح هفتگی ما در سال ۹۹ بود، ویژگی‌های خاص خود را دارد. در واقع تشکر و سپاس از همه دست اندرکارانی است که در سال ۹۸ و ۶ماهه ۹۹ تلاش کردند تا همه طرح‌هایی که مربوط به احداث یا تعمیر و مرمت در همه زیربناها و همچنین ساختمان‌های مسکونی و تجاری و ساختمان و راه‌هاست را به عمل بیاورند» او گفت: «بیش از ١۵۶هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده در سیلاب، بازسازی و نوسازی شد.»
اهم صحبت‌های او به نقل از خبرگزاری‌ها از این قرار است:
*در مجموع حادثه سیل ۹۸ حادثه تلخی برای همه بود، به دلیل اینکه بسیاری از هموطنان خانه خود را از دست دادند و همان‌طور که در آمار اعلام شد ۶۶ هزار واحد مسکونی و تجاری از بین رفت که از نو تجدید بنا شد و حدود ۹۰هزار واحد مسکونی و تجاری دچار خسارت عمده شد که در این مدت مرمت شد.
* این حادثه تلخ بود و در کنار آن شیرینی‌ای که این حادثه داشت، تأمین آب برای کشور بود که همه سدها پر شد و از لحاظ تامین منابع آب، ‌آب خوان‌داری و آبخیزداری برای کشور مفید بود و منابع زیرزمینی سیراب شد اما در عین حال خسارت زیادی هم داشتیم.
در داستان سیل همه مردم پای کار آمدند
* در داستان سیل آنچه مهم بود، همه مردم پای کار آمدند. رهبر معظم انقلاب که در همه مقاطع حساس رهبری و هدایت می‌کنند، در این مسأله هم هدایت کردند. همه نیروهای مسلح پای کار آمدند. همه نهادها، بنیادها و مردم پای کار آمدند.  
*اینکه ما در طول مدت یک‌سال و چندماه توانستیم تقریبا همه جاده‌ها، روستا، خانه‌ها و مناطقی که در اثر سیل تخریب شده یا خسارت فراوان دیده بود را به نهایت برسانیم، یک کار بزرگ تاریخی بوده است. شاهد هم‌افزایی تلاش و کمک مردم و همه مسئولان در این حادثه بودیم.
فروردین ۹۸ به‌عنوان روزهای پرافتخار ایثار و همکاری ملت ایران در تاریخ ثبت شد
*در دنیا طوفان‌ها و سیل‌هایی حتی درکشورهای پیشرفته رخ می‌دهد که بعد از چندسال هنوز مردم به مسکن خودشان نمی‌رسند و این جزو افتخارات ملی ماست. به نظر من پایان ۹۷ و فروردین ۹۸ به‌عنوان روزهای پرافتخار همکاری و ایثار ملت ایران در تاریخ ما ثبت شد.
*  در زمینه سیل و زلزله باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته و خود را از پیش آماده کنیم. ساختمان‌های ما باید از ابتدا درست ساخته شود، در کنار گسل‌ها ساختمانی ساخته نشود.
* در جاهایی که درست لایروبی شده بود، مشکلی پیش نیامد. در گیلان و بخشی از مازندران دیدیم به دلیل لایروبی درست، مشکلی ایجاد نشد. لایروبی و ساختن سد برای پیشگیری است.
بیمه ساختمان هم به نفع دولت و هم به نفع مردم است
* اگر ساختمانی بیمه شد، در روز حادثه می‌توان اطمینان خاطر داشت و این مسأله به نفع دولت و هم به نفع مردم است. بازسازی ساختمان‌هایی که در حادثه سیل و زلزله دچار مشکل شدند، با سرعت و دقت خوب انجام شد.
*ساختمان‌هایی که در کرمان و آذربایجان در حادثه زلزله قبلی تخریب شده و توسط بنیاد مسکن ساخته شده بود، در حادثه بعدی دچار خسارت نشده بودند. ما در لرستان مجبور شدیم مکان برخی از روستاها را تغییر دهیم.
*دیوارهای بتنی که در لرستان ساخته شده، برای این است که در آینده اگر سیل پیش آمد، آمادگی داشته باشیم. اینکه وزیر راه گفت، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر مکان جاده را عوض کرده‌اند؛ یعنی جای جاده‌های سیل‌زده عوض شده است؛ چراکه جاده قبلی جایی ساخته شده که اگر باز سیل بیاید، با مشکل روبه‌رو می‌شود.
* امیدوارم خودمان را برای حوادث غیرمترقبه پیش‌رو آماده کنیم تا بتوانیم از این اتفاقات سرافزار عبور کنیم.


تعداد بازدید :  203