شماره ۲۰۹۴ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
هوروش‌بند و رضا بهرام؛ اجرا برای صندلی‌های خالی
کنسرت‌های بی‌مشتری در روزهای بی‌کنسرت!
در شرایطی که خبرهای چندانی درباره کنسرت‌های آنلاین نمی‌شنویم، کنسرت‌های دو خواننده محبوب هم که در روزهای آینده در جزیره کیش برگزار خواهد شد، با استقبال چندانی مواجه نشده و تنها معدودی از بلیت‌هایشان به فروش رسیده‌ است

[پولاد امین] در روزهای اخیر شاهد انتقادات زیادی درباره کنسرت‌های موسیقی ایرانی بوده‌ایم؛ از یک سو عده‌ای به این تاخته‌اند که چرا مثل روزهای اول شیوع کرونا کنسرت‌های آنلاین برگزار نمی‌شود و به عبارت بهتر کنسرت‌های اینترنتی که چند وقتی بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی را پای خود می‌نشاندند از رمق افتاده‌اند. همزمان با این موضوع، عده‌ای نیز به کنسرت‌هایی که در راهند ایراد گرفته‌اند که از همان معضلی رنج می‌برند که سینما و تئاتر را نیز با چالش‌های زیادی مواجه کرده است و آن هم چیزی نیست جز بی‌تماشاگربودن. درواقع بی‌کنسرتی و کنسرت‌های بی‌مشتری مهم‌ترین مسائل رسانه‌ای موسیقی ایران در روزهای اخیر بوده‌اند.
 
کنسرت بی‌مشتری
این داستان را چند روز پیش یکی از خبرنگاران موسیقی کلید زد که در توییتر نوشت: «‏اولین کنسرت دور جدید کنسرت‌ها روز سی‌ام مهر در جزیره کیش و در فضای باز برگزار می‌شود. کنسرت هورش‌بند که در روزهای گذشته با بلیت‌های ۳۴۰ و ۳۰۰‌هزار تومانی حداکثر قیمت به فروش می‌رسید، امروز با حداکثر قیمت ۳۰۰ و ۲۵۰‌هزار تومانی تخفیف خورده‌اند. اما تا این لحظه تنها ۵۰ بلیت فروش رفته و این یعنی فاجعه!»البته در دو روز بعد از توییت چند تن دیگر هم بلیت‌های کنسرت هوروش‌بند را خریداری کرده‌اند و حالا شمار خریداران بلیت این کنسرت به 300 نفر رسیده است؛ اما همین هم جز فاجعه چیزی نیست. آن‌ هم در حالی ‌که دو ماه تمام هر نوع اجرای موسیقی تعطیل بوده و حالا اولین گروهی که بعد از تعطیلات محرم و صفر قصد کرده روی استیج برود، هوروش‌بند است که در روزگار پیش از کرونا همواره کنسرت‌های پرجمعیتی را از او شاهد بودیم ولی حالا تنها معدودی از بلیت‌های اولین اجرای بعد از ماه صفر به فروش رفته و بدتر اینکه از این تعداد نیز بیش از 80‌درصد بلیت‌های فروخته‌شده ارزان‌ترین بلیت‌های اجرا هستند.
 
یک کشور، دو اجرا
اما همه مشکل در کم‌مشتری‌بودن اجرای صحنه‌ای هوروش‌بند نیست. مشکل بزرگ‌تر شاید این باشد که در یکی از مهم‌ترین سایت‌های بلیت‌فروشی کنسرت، تنها اجرای موجود همین هوروش‌بند است و البته یکی دو روزی است که اجرای رضا بهرام نیز در کیش به این کنسرت اضافه شده است.
این یعنی در کل ایران تنها دو کنسرت در روزهای آتی اجرا خواهد شد. نکته ناامیدکننده‌تر اینکه در بخش برنامه‌های آینده و به‌زودی و کنسرت‌های در دست اقدام هم موردی به چشم نمی‌خورد. آیا نمی‌توان حق را به بدبین‌ها داد که باور دارند موسیقی همواره بحرانی ایران زیر فشار کرونا دارد نفس‌های آخر را می‌کشد و به عبارت بهتر کرونا عملا دارد آخرین میخ‌ها را هم بر تابوت موسیقی می‌زند؟

اجرا برای صندلی‌های خالی
هوروش‌بند قرار است روز چهارشنبه سی‌ام مهر 1399 ساعت 23 و 59 دقیقه در مجموعه آوای خلیج فارس جزیره کیش روی استیج برود. سایت‌های بلیت‌فروشی از قیمت‌های 120‌ هزار تومان تا 300‌ هزار تومانی این کنسرت خبر می‌دهند -که ظاهرا بخش اعظم بلیت‌ها 200‌هزار یا کمتر قیمت خورده‌اند؛ اما حتی با این شرایط هم استقبال چندانی از این کنسرت نشده است.
فردای هوروش‌بند، یعنی ساعت 23 و 59 دقیقه پنجشنبه یکم آبان 1399 شاهد اجرای زنده رضا بهرام نیز در مجموعه آوای خلیج فارس کیش خواهیم بود. این خواننده که در تیر امسال به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده بود با بلیت‌هایی با قیمت‌های مشابه و البته تماشاگرانی که چندان تفاوتی با هوروش‌بند ندارند، روی استیج خواهد رفت. دو خواننده-گروه محبوب که در نوع موسیقی که اجرا می‌کنند، سابقه کنسرت‌های به مراتب شلوغ‌تر و پرتماشاگرتری را دارند، اما اکنون در دام کرونا و هراس افتاده و ناچارند مقابل صندلی‌های خالی اجرا کنند.

گرانی و دیگر هیچ؟!
محمد اله‌یاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، عقیده دارد دلیل عدم اجرای کنسرت‌های موسیقی تنها و تنها مسائل مربوط به کرونا و نگرانی مردم نیست و می‌توان در این مورد به مسائل دیگری نیز اشاره کرد. او می‌گوید: «غیر از کرونا و نگرانی‌های موجود در این زمینه می‌توان به یک سری دلایل ریزتر دیگر نیز اشاره کرد؛ ازجمله افزایش چشمگیر بلیت اجرای زنده که در ابتدای تابستان به دست یکی از سامانه‌های فروش بلیت به انجام رسید. این یکی از دلایل استقبال‌نکردن مردم از کنسرت‌ها و به تبع آن برگزارنشدن کنسرت‌های جدید است.»
اله‌یاری فومنی می‌گوید که این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که دفتر موسیقی با مجمع صنفی ناشران موسیقی توافق کرده بود که قیمت بلیت کنسرت در روزهای کرونایی افزایش نداشته باشد.
او نسبت به برگزاری کنسرت در ماه‌های آتی خوش‌بین است و می‌گوید که «مطمئن باشید برگزاری کنسرت‌ها جزو برنامه‌های ما خواهد بود و ما در این زمینه حتما برای نیمه دوم‌ سال برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم. منتها در این زمینه رویکرد ما عمدتا رویکرد فعالیت به کمک‌های نهادهای صنفی چون خانه موسیقی، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و مجمع صنفی ناشران بوده است. در موضوع اجراهای پاپ نیز طبیعی است که ما عمده مراجعه‌مان به مجمع صنفی ناشران موسیقی است.»

حرف آخر
به نظر می‌آید چاره موسیقی در شرایط فعلی کنسرت آنلاین باشد -که در روزهای آغازین همه‌گیری کرونا با شدت و حدت دنبال شد، اما حالا بعد از دو ماه تعطیلی محرم و صفر خبر چندانی از اجراهای جدید شنیده نمی‌شود. این موضوع را در روزهای آینده دنبال خواهیم کرد.


تعداد بازدید :  171