شماره ۲۱۱۶ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

گشایش آبراه استراتژیک سوئز
151 سال پیش، برابر با هفدهم نوامبر 1869 میلادی، آبراه سوئز آغاز به كار كرد. این آبراه به رغم مخالفت دولت انگلستان كه نمی‌خواست دسترسی دیگران به هند آسان شود، طبق طرح مهندس فرانسوی «فردیناند دو لسپوس» ساخته شد. عملیات مربوط به ساخت این آبراه كه بعداً انگلیسی‌ها در آن شریك شدند 10 سال طول كشید و 400 میلیون فرانك فرانسه هزینه داشت. هر سال به طور متوسط 18 هزار كشتی از این آبراه می‌گذرد. این آبراه كمك بزرگی به تسهیل و گسترش تجارت شرق و غرب كرده است. در سال 1956، در پی ملی اعلام شدن آبراه سوئز، دولت‌های انگلستان، فرانسه و اسرائیل بر ضد مصر وارد جنگ شدند.
    
پایان کار آخرین خلیفه عثمانی
98 سال پیش، برابر با هفدهم نوامبر 1922 میلادی، محمد ششم آخرین سلطان و خلیفه عثمانی كه از این مقام خلع شده بود به دولت ایتالیا پناهنده شد و تا پایان عمر در اروپا اقامت گزید. سلطان محمد ششم که 4 سال سلطنت کرد سی و ششمین و آخرین امپراتور عثمانی بود. این امپراتوری که روزگاری بر بالکان، شمال آفریقا، مدیترانه شرقی و جزیرة‌العرب حکومت می‌کرد در جنگ جهانی اول از متحدان آلمان بود که شکست خورد و فرو پاشید. اکنون جمهوری ترکیه بر باقیمانده آن سرزمین پهناور تاسیس شده است.

اختراع ماوس برای كامپیوتر
50 سال پیش، برابر با هفدهم نوامبر 1970 میلادی، دكتر داگلاس انگلبارت، دانشمند الكترونیك نروژی‌تبار مقیم آمریكا، «ماوس» را که باعث تسهیل كار با كامپیوتر می‌شد به عنوان اختراع ثبت کرد. این تنها اختراع دكتر انگلبارت به شمار نمی‌رود زیرا او ابزار (Tools) و واژه‌های كامپیوتر را هم نوشته و تنظیم كرده است. انگلبارت در سال 2000 عالی‌ترین نشان علمی آمریكا را از رئیس جمهوری وقت ایالات متحده دریافت کرد.

آزادی دیپلمات‌های آمریکایی
41 سال پیش، برابر با بیست و هفتم آبان 1358 خورشیدی، دو هفته پس از تسخیر سفارت آمریكا توسط دانشجویان پیرو خط امام، دیپلمات‌های زن و سیاهپوست آمریكایی به امر امام خمینی (ره) آزاد شدند. رهبر کبیر انقلاب اسلامی با این اعتقاد كه زنان و سیاهپوستان آمریكایی، در ردیف مستضعفان جامعه ایالات متحده هستند و ناخواسته به چنین ماموریت‏هایی اعزام می‏شوند، دستور آزادی آنان را صادر فرمودند.  

مرد هزارچهره سیاست ایران
33 سال پیش، برابر با بیست و هفتم آبان 1366 خورشیدی، مظفر بقایی، فعال سیاسی و از بنیان‌گذاران جبهه ملی ایران در تهران درگذشت. پدر بقایی از مشروطه‌خواهان بنام و نماینده مردم کرمان در مجلس شورای ملی دوره‌های چهارم و پنجم بود و خود او در دهه 20 خورشیدی پس از عضویت در حزب دموکرات به رهبری احمد قوام به عنوان نماینده حزب از شهر کرمان به مجلس شورای ملی رفت. بقایی در اواخر همین دهه حزب زحمتکشان ملت ایران را به همراه خلیل ملکی پایه گذاشت اما اوج فعالیت‌های سیاسی بقایی را باید در جریان مبارزات ملی شدن صنعت نفت جست‌وجو کرد. او با این که از جمله امضا‌کنندگان طرح ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی بود اما از سال 1331 در زمره بزرگ‌ترین دشمنان دکتر محمد مصدق درآمد و از هیچ کوششی برای زمین دولت ملی مصدق دریغ نورزید. 


تعداد بازدید :  344