شماره ۲۱۱۷ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

رمانتیک ساز آلمانی و شاگرد یوزف هایدن
234 سال پیش، برابر با هجدهم نوامبر 1786 میلادی، کارل ماریا فون وبر، آهنگساز شهیر آلمانی در شهر اوتین به دنیا آمد. وبر تحصیلات موسیقی خود را در زالتسبورگ و مونیخ ادامه داد. پس از مدتی که همراه خانواده به فرایبورگ در زاکسن رفت دوباره به زالتسبورگ بازگشت و شاگرد یوزف هایدن شد. آثار وبر تأثیر زیادی بر شکل‌گیری اپراهای دوره رمانتیک آلمان داشت. او آثار زیادی برای ساز کلارینت نوشت و علاوه بر آهنگسازی، به نگارش مقالات موسیقی نیز می‌پرداخت. وبر در سال 1826 از بیماری سل در سفری که به لندن رفته بود درگذشت.

فیزیکدان و مخترع روش عکاسی داگرئوتیپ
233 سال پیش، برابر هجدهم نوامبر 1787 میلادی، لویی داگر، فیزیکدان فرانسوی و مخترع روش عکاسی «داگرئوتیپ» در ناحیه ایل دوفرانس به دنیا آمد. در تاریخ از ژوزف نیسه‌فور نیپس فرانسوی به‌عنوان مخترع عکاسی نام برده شده است، اما اگر بخواهیم از یک نفر به ‏عنوان عمومی‌کننده «عمل عکاسی» در جهان نام ببریم آن شخص بی‌شک لویی داگر است. روش عکاسی او که سال‌ها روی آن تحقیق کرده بود بر ‏چاپ عکس روی صفحه نقره‌ای و اندود شده با بخار یُد مبتنی بود. دولت فرانسه پس از اطمینان ‏یافتن از کارایی و سهولت روش داگر امتیاز آن را خریداری و حق استفاده از آن را برای همه مردم جهان رایگان اعلام ‏کرد.

خالق «در جست ‌و جوی زمان از ‌دست‌ رفته»
98 سال پیش، برابر با هجدهم نوامبر 1922 میلادی، مارسل پروست، نویسنده معاصر فرانسوی و خالق رمان 7 جلدی «در جست و جوی زمان از دست رفته» در 51 سالگی بر اثر ابتلا به برونشیت درگذشت. او در دوره‌ای از زندگی به تدوین مجموعه یادداشت‏ها و خاطرات كودكی خود پرداخت. این مجموعه یادداشت‏ها، تحت عنوان «درجست ‌و جوی زمان از ‌دست‌ رفته» بود كه جلد اول آن نتوانست توجه محافل ادبی را به خود جلب كند. اما جلد دوم آن مورد استقبال كانون‏های ادبی واقع شد و پروست موفق به اخذ جایزه «گنكور» شد. از دیدگاه بسیاری از نویسندگان و ادیبان، پروست در زمره 10 نفر اول نویسندگان جهان است.

زادروز قابوس، بزرگ آل بوسعیدی عمان
80 سال پیش، برابر با هجدهم نوامبر 1940 میلادی، قابوس بن سعید بن تیمور آل بوسعیدی، سلطان کشور پادشاهی عمان، در شهر صلاله به دنیا آمد. او چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان آل بوسعید است. لقب رسمی او در عربی «جلالة السلطان المعظم، قابوس بن سعید آل سعید» (اعلیحضرت سلطان بزرگ قابوس، فرزند سعید از خاندان سعید) است. سلطان قابوس سال 2014 به سرطان روده بزرگ مبتلا شد و در نهایت 10 ژانویه 2020 در 79 سالگی درگذشت.

مسافر جوان «تاکسی» شهرت در سینما
58 سال پیش، برابر با نوزدهم نوامبر 1962 میلادی، جودی فاستر، بازیگر سرشناس آمریکایی و برنده 2 جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای «متهم» و «سکوت بره‌ها»، در لس‌آنجلس به دنیا آمد. فاستر تا پیش از 1975 میلادی و نقش‌آفرینی در «راننده تاکسی» تجربه حضور در 20 فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی را داشت آن هم در حالی که هنوز 15 سالش هم نشده بود، اما شاهکار مارتین اسکورسیزی راه او را برای گام برداشتن در مسیر ستاره شدن هموار کرد. او با حضور در «راننده تاکسی» به بازیگر مورد علاقه استودیوها و تهیه‌کننده‌ها تبدیل شد و طرفدارانش در بین مخاطبان سینما نیز افزایشی چشمگیر یافتند.

 


تعداد بازدید :  281