شماره ۲۱۱۸ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
برای نجات جان انسان ها لازم نیست پزشک باشید... کافیست خون اهدا کنید


[شهروند] با توجه به فراخوان سازمان انتقال خون ایران مبنی بر کمبود خون؛ اقشار مختلف مردم با حضور در پایگاه‌های مختلف انتقال خون حضور یافته و خون اهدا می‌کنند.با توجه به این روحیه نوعدوستی و حمایت از بیماران نیازمند توسط مردم ، باز هم اما باید گفت :هنوز تا رسیدن به سقف مناسب ذخایر خونی راه بسیار است.
این روزها با فراگیری بیماری کرونا ، روند اهدای خون با خلل مواجه شده بود. سازمان انتقال خون در استان های مختلف  ضمن درخواست از مردم برای اهدای خون، تاکید می کرد که اهدای خون نمی تواند در انتقال ویروس نقشی داشته باشد. نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیاز همیشگی و روزانه است و چنانچه مردم به مدت دو روز خون اهدا نکنند شبکه خون‌رسانی کشور دچار مشکل می‌شود.
افزایش جمعیت، بروز حوادث و سوانح، گسترش روش‌های تشخیصی درمانی در زمینه بیماران سرطانی و ژنتیکی، انجام اعمال پیچیده جراحی و... منجر به افزایش نیاز بشر به فرآورده‌های خونی شده است از این رو افرادی هستند که به عنوان اهداکنندگان مستمر خون شناسایی می‌شوند و از تمامی راه‌های انتقال بیماری‌های مختلف خونی مطلع هستند.
این افراد بهترین منبع تامین خون در کشور در مواقع اضطراری هستند اما، نباید فراموش کنیم به جز اهداکنندگان مستمر، اهدای خون توسط سایر افراد می‌تواند به حفظ ذخایر خونی کشور کمک کند.  
اما اکنون با توجه به شرایط پاندمی کرونا که آثار آن بر تمام جنبه‌های زندگی بشر احساس می‌شود، نیاز به اهدای خون نیز بیش از گذشته احساس می‌شود. این در حالی است که یکی از تاکیدات مهم به بهبودیافتگان کرونا، اهدای پلاسمای خونشان است تا از این پلاسما برای بهبود سایر مبتلایان استفاده شود.
بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ۲۴ آبان گفت: ذخایر خون در کشور فقط برای ۵روز است اگر مردم دو روز خون اهدا نکنند شبکه خون‌رسانی دچار مشکل می‌شود و از همه اهداکنندگان می‌خواهیم که برای اهدای خون اقدام کنند.
آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که افرادی که برای اهدای خون به این مراکز مراجعه می‌کنند سالم‌ترین افراد هستند چراکه علائم اولیه کرونا را ندارند و هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند.
 تمامی نکات ایمنی و شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی سازمان انتقال خون در این مراکز رعایت شده و از ازدحام جمعیت جلوگیری به‌عمل آمده، تخت و سایر امکانات مراکز اهدای خون نیز به‌صورت مرتب ضدعفونی می‌شود.
کرونا از طریق وسایل خون‌گیری به‌هیچ وجه منتقل نمی‌شود چراکه این وسایل استریل هستند بنابراین مردم نباید برای اهدای خون واهمه‌ای داشته باشند. در این میان در بسیاری از مراکز فعال صنفی ، آموزشی و دولتی در ایام کرونا واحد سیار با سازمان انتقال خون جهت اهدای خون در آن مراکز مستقر شد و شاهد مشارکت در این امر مهم بودیم . مساجد ، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها، مراکز دولتی و... همه این روزها در شهرهای محتلف به این پویش اهدای خون و فراخوان سازمان انتثال خون جواب مثبت داده اند.
با آنکه مردم تنها برای انجام کار‌های ضروری از منزل خارج می‌شوند، اهدای خون را نیز جزئی از کار‌های ضروری و مهم خود قلمداد کنند.
از دیگرسو «نذرخون» واژه‌ای است که این روزها زیاد از آن صحبت می شود؛ حرکتی خیرخواهانه که بیش از گذشته نسبت به آن تاکید می‌شود، آنهم در شرایطی که کووید۱۹ توانسته ذخایرخونی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
سازمان انتقال خون استان تهران در پیامکی اعلام کرد:« آیا می‌دانستید هر واحد اهدای خون، جان 3 نفر را نجات می دهد؟برای نجات جان انسان ها لازم نیست پزشک باشید... کافیست خون اهدا کنید.در انتظار اهدای عشق و ایثار شما در مراکز اهدای خون تهران هستیم.

یک پویش سرخ
سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: «در شرایط افزایش تقاضاها برای اهدای خون مراکز انتقال خون نیازمند نیروهای کمکی هستند و با اعلام فراخوان هلال احمر در این زمینه شاهد کمک داوطلبان هلال بوده‌ایم.» محمد نصیری با اعلام فراخوان جمعیت هلال احمر برای اهدای خون و کمک داوطلبان آموزش‌دیده در فرآیند دریافت خون گفت: «یکی از برنامه‌های ثابت و همیشگی جمعیت هلال احمر همکاری با سازمان انتقال خون و کمک‌گرفتن از مردم و داوطلبان جمعیت برای تکمیل ذخایر خونی کشور است. در همین زمینه نیز تفاهم‌نامه‌ای با سازمان انتقال خون داریم و همواره در زمان کمبود ذخایر خونی کشور فراخوان‌های خود را اعلام می‌کنیم.»

هلال احمر همراه همیشگی سازمان انتقال خون
سخنگوی هلال احمر تصریح کرد: «در حال حاضر نیز با توجه به کاهش ذخایر خونی کشور با اعلام فراخوان به مردم، اعضا و داوطلبان جمعیت هلال احمر درخواست مراجعه افراد توانمند را به مراکز انتقال خون برای کمک به تکمیل ذخایر خونی داده‌ایم.»

اهدای خون داوطلبان  هلال احمر
او با بیان اینکه در شرایط افزایش تقاضاها برای اهدای خون مراکز انتقال خون نیازمند نیروهای کمکی هستند، تأکید کرد: «جمعیت هلال احمر با ارسال پیامک به داوطلبان و اعضای خود نیز در دو حوزه اهدای خون و همچنین کمک‌رسانی داوطلبان آموزش‌دیده در فرآیند دریافت خون تقاضا همکاری اعضا با این مراکز را کرده و خوشبختانه شاهد مراجعه نیروها برای کمک‌رسانی و همچنین اهدای خون بوده‌ایم.»
نصیری ادامه داد: «طی چند روز گذشته و پس از اعلام کمبود خون نیز مراجعه مردم به مراکز انتقال خون برای کمک به هموطنان افزایش یافته و به ویژه در تهران شاهد حضور خوب داوطلبان هلال احمر بوده‌ایم.»

 


تعداد بازدید :  315