شماره ۲۱۱۸ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت آهنگساز اتریشی از تب تیفوئید
192 سال پیش، برابر با نوزدهم نوامبر 1828 میلادی، فرانتس شوبرت آهنگساز شهیر اتریشی در 31 سالگی بر اثر بیماری تب تیفوئید در گذشت. او دوازدهمین فرزند در میان 14 فرزند خانواده شوبرت بود و نخستین درس‌های پیانو خود را از پدرش فرا گرفت در حالی که از برادر بزرگترش نواختن ساز آلتو را می‌آموخت. شاهكارهای شوبرت و آهنگ‌های معروف او از جمله سمفونی‌هایش پس از مرگ او از گوشه و كنار خانه‌اش و از داخل انباری به دست آمده است. شوبرت در 31 سالی که عمر کرد جمعا 600 آهنگ و 9 سمفونی ساخت.
 

زادروز بیستمین رئیس‌ جمهوری آمریکا
189 سال پیش، برابر با نوزدهم نوامبر 1831 میلادی، جیمز آبرام گارفیلد، بیستمین رئیس‌جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در اوهایو به دنیا آمد. گارفیلد با اختلاف 10 هزار رأی ژنرال وینفیلد اسکات هنکاک، نامزد دموکرات‌ها را شکست داد و به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد. در آن زمان جمعیت ایالات متحده آمریکا حدود 50 میلیون نفر بود. گارفیلد دوم جولای 1881 میلادی، در ایستگاه راه‌آهن شهر واشینگتن هدف سوءقصد یک ‏وکیل جوان به اسم چارلز جی گیتو قرار گرفت و 80 روز بعد از عفونت و خونریزی داخلی درگذشت.
 

قتل واعظ مشروطه به امر محمدعلی شاه
112 سال پیش، برابر با بیست و نهم آبان 1287 خورشیدی، سیدجمال‌الدین واعظ اصفهانی از رهبران جنبش مشروطه که برای فرار از دست دژخیمان حکومتی با لباس مبدل راهی نجف بود، توسط حاکم بروجرد به قتل رسید. در بین مبارزان مشروطه کسانی بودند که شاه مستبد یعنی محمدعلی شاه قاجار شخصا پیگیر دستگیری و تأدیب‌شان بود. کسانی چون میرزاجهانگیرخان صوراصرافیل، ملک‌المتکلمین و جمال‌الدین واعظ اصفهانی. دستور قتل واعظ همچون جهانگیرخان و ملک‌المتکلمین مستقیما توسط شاه صادر شده بود و عجیب آنکه هر سه اینان اسلحه‌ای جز قلم و بیان نافذشان در شرح جور حکومت محمدعلی شاهی در کف نداشتند. جمال‌الدین واعظ اصفهانی پدر محمدعلی جمالزاده پدر داستان‌نویسی نوین ایرانی است.
 

شهیرترین سیاستمدار زن هندوستان
103 سال پیش، برابر با نوزدهم نوامبر 1917 میلادی، ایندیرا گاندی، نخست وزیر، سیاستمدار و یکی از برجسته‌ترین رهبران هند به دنیا آمد. ایندیرا دختر رهبر استقلال و نخست‌وزیر پیشین هند جواهر لعل نهرو و همسر فیروز گاندی از پارسیان زرتشتی هند و فعالان سیاسی این کشور بود. او علی‌رغم ارتباط نزدیک خانوادگی با ماهاتما گاندی و خانواده‌اش هیچ نسبت خویشاوندی با آنان نداشت. ایندیرا گاندی از منتقدان سیاست خارجی آمریكا بود و با كمك شوروی برای هند ارتشی نیرومند به وجود آورد. او در سال 1974 هند را مجهز به بمب اتمی و در 1980 موشک فضاپیما كرد. ایندیرا گاندی هنگام مرگ 67 سال داشت و قریب 16 سال بر هند حکومت کرد.
 

رئیس‌الوزرا و سیاستمدار ادیب ایران
85 سال پیش، برابر با بیست و نهم آبان 1314 خورشیدی، حسن پیرنیا، ملقب به مشیرالدوله، سیاستمدار، تاریخ‌دان، چند دوره نماینده مجلس و رئیس‌الوزرای ایران در 63 سالگی درگذشت. مشیرالدوله را شاید بتوان مشهورترین فرد خاندان پیرنیا به شمار آورد. خانواده‌ای از شهر نائین اصفهان که چندین و چند وزیر، سیاستمدار، مورخ و دانشمند از میان آنها برخاستند و برخی‌شان نیز همچون حسن پیرنیا جزو چهره‌های تاثیرگذار تاریخ سیاست ایران شدند. حسن پیرنیا سوای پیشینه سیاسی‌اش چهره‌ای ادبی نیز به شمار می‌رود. او از سال 1302 و پس از کنار گذاشتن مشاغل دولتی، وارد عرصه کتابت شد و آثاری چون «تاریخ ایران باستان»، «حقوق بین‌الملل»، «دستورالعمل اصول» و... را تالیف کرد.

 


تعداد بازدید :  443