شماره ۲۱۲۱ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

شورش ایرانیان بر ضد خلیفه عباسی
1178 سال پیش، برابر با سوم آذر 221 خورشیدی، هواداران بابك خرم دین در آذربایجان، اصفهان، فارس و كرمان بر ضد حكومت خلیفه عباسی دست به یك عصیان گسترده زدند كه به نوشته مورخان، در بیدار كردن ایرانیان بسیار موثر واقع شد. این شورش 5 سال پس از قتل فجیع بابك به دست خلیفه وقت یعنی المعتصم كه در سامرا صورت گرفته بود، روی داد. المعتصم همچنین مازیار و افشین دو سردار ایرانی دیگر را هم كه در دست او گرفتار بودند، متعاقب قتل بابك كشته بود.

مخلوق دکتر فرانکنشتاین در سینما
133 سال پیش، برابر با بیست و سوم نوامبر 1887 میلادی، بوریس کارلوف، هنرپیشه شهیر انگلیسی در لندن به دنیا آمد. کارلوف بیشتر شهرت خود را مدیون بازی در 3 فیلم «فرانکنشتاین»، «عروس فرانکنشتاین» و «پسر فرانکنشتاین» است. «فرانکنشتاین» را جیمز ویل سال 1931 بر اساس رمانی به همین نام نوشته مری شلی ساخت. در این فیلم دانشمندی به نام ویکتور فرانکنشتاین موجودی خلق می‌کند که بر اثر برخورد غلط جامعه، به هیولایی خطرناک بدل می‌شود. بوریس کارلوف حدود 6 دهه در سینما فعال بود و دوم فوریه 1969 در 81 سالگی درگذشت.

زادروز کمانچه ‌نواز شهیر ایرانی
57 سال پیش، برابر با سوم آذر 1342 خورشیدی، کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده کمانچه، تنبور، سه‌تار و شاه‌کمان در کرمانشاه به دنیا آمد. کلهر در زمینه آهنگسازی برای موسیقی متن فیلم هم فعالیت داشته و در کارنامه او همکاری با هنرمندان مختلف از فرهنگ‌های دیگر نیز دیده می‌شود. همکاری هنری او با اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین‌خان از هند، یویوما از چین، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان، بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس و گروه سازهای بادی هلند، او را به هنرمندی بین‌المللی تبدیل کرده است.

درگذشت کاتب «سلطان و شبان»
12 سال پیش، برابر با سوم آذر 1387 خورشیدی، احمد آقالو، دوبلور، هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون ایران به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت. آقالو از جمله هنرمندان سرشناس تئاتر و رادیو بود که در چند فیلم سینمایی و مجموعه‌ تلویزیونی هم بازی کرد. او در طول دوران بازیگری خود 2 بار نامزد سیمرغ بلورین جشنواره بین‌الملی فیلم فجر شد. یکی از به یادماندنی‌ترین نقش‌های آقالو، ایفای نقش کاتب در مجموعه تلویزیونی «سلطان و شبان» به کارگردانی داریوش فرهنگ بود.


تعداد بازدید :  216