کامبوزیا پرتوی همسفر مرگ + ویدیو

سینمای ایران دوباره داغدار شد

پوران درخشنده می‌گوید: «روزهایی بسیار تلخ را سپری می‌کنیم. گویی هر روز آبستن یک اتفاق دردناک است. متأسفم که هر روز سرمایه‌هایمان را این چنین آسان از دست می‌دهیم…»

پولاد امین، شهروندآنلاین: «کامبوزیا پرتوی» هم درگذشت. مثل «چنگیز جلیلوند»، مثل «خسرو سینایی»، «اکبر عالمی»، «اکبری مبارکه» و تک‌تک آن 600نفر درگذشته‌های کرونایی که به عقیده بهروز افخمی مرگ‌شان فاجعه نیست.

مرگ «کامبوزیا پرتوی» اما دریغ و درد بیشتری دارد. مردی که همین چند سال پیش گفته بود: «مرگ ترسناک نیست، اما من هنوز خیلی کار دارم که بکنم و این ناراحتم می‌کند.» و دردناک اینکه فرصت نکرد کارهای نکرده و ناتمامش را تمام کند و در شصت‌وپنج سالگی دنیا را واگذاشت و رفت که رفت…

قربانی جدید کرونا

دلیل درگذشت کامبوزیا پرتوی، کارگردان باسابقه سینمای ایران و خالق آثاری مانند «گلنار»، «گربه آوازخوان» و «کافه ترانزیت» کرونا بود. این سینماگر که در زمینه‌های بازیگری، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی تجربیات زیادی داشت، چند ماه پیش نیز به خاطر سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود. این‌بار اما دلیل اصلی بستری‌شدن کامبوزیا پرتوی انجام عمل قلب بود و برای همین هم از دو هفته پیش در بیمارستان بستری شده بود که به‌طور همزمان به کرونا نیز مبتلا شد. علت درگذشت کامبوزیا پرتوی، سکته مغزی و عدم تاب‌آوری اندام‌ها در اثر عمل جراحی و ابتلای همزمان به ویروس کرونا اعلام شده است.

او که بود؟

کامبوزیا پرتوی که در سال 1334 به دنیا آمده بود، فعالیت هنری خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینمای آزاد دماوند آغاز کرد و بعد از مدتی نیز نخستین فیلم بلند داستانی‌اش را با نام «عینک» برای شبکه دوم تلویزیون ساخت. آغاز کارنامه حرفه‌ای کامبوزیا پرتوی کارگردانی فیلم «ماهی» بود که بعدتر با فیلم‌هایی چون «گلنار»، «گربه آوازه خوان»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت»، «پرده» و «کامیون» ادامه پیدا کرد.

کامبوزیا پرتوی در زمینه فیلمنامه‌نویسی نیز کارنامه‌ای پر و پیمان دارد و علاوه بر فیلم‌هایی که خودش ساخته، نویسنده فیلم‌هایی چون «شیرک» داریوش مهرجویی، «دایره» جعفر پناهی، «فراری» علیرضا داوودنژاد، «برخورد» سیروس الوند، «من ترانه 15 سال دارم»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «هر شب تنهایی» و «شب» رسول صدرعاملی، «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی و «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی نیز بوده است. پرتوی همچنین در ساخت «خانه دوست کجاست» با عباس کیارستمی همکاری داشت و فیلمنامه «ایستگاه متروک» را هم بر اساس طرحی از او برای علیرضا رئیسیان نوشت.

زنده‌یاد پرتوی چهار بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای من ترانه ۱۵ سال دارم، کافه ترانزیت، فراری و کامیون شده‌ بود که از این نظر رکورددار است.

جوایز و افتخارات

علاوه بر جوایز جشنواره فجر، کامبوزیا پرتوی برای ساخت فیلم ماهی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورده است.

این سینماگر برای کارگردانی کافه ترانزیت نیز جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم ماردل‌پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم داکا و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو و بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال۲۰۰۵ شد.

پرتوی همچنین دو جایزه بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما را برای فیلم‌های «قطعه ناتمام» مازیار میری و کافه ترانزیت در کارنامه دارد.

کامبوزیا پرتوی همچنین برای کارگردانی مشترک فیلم پرده (به همراه جعفر پناهی) نامزد جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک، نامزد جایزه بهترین فیلم به انتخاب مخاطبان از جشنواره فیلم شیکاگو و برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۳ شد.

تشییع

ساعاتی بعد از درگذشت زنده‌یاد کامبوزیا پرتوی خبرگزاری‌ها نوشتند که این هنرمند با حضور خانواده‌اش در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.

روابط عمومی خانه سینما در این زمینه صحبت‌های «کسری پرتوی» فرزند کامبوزیا پرتوی را منتشر کرده که گفته: «با توجه به شرایط موجود و دوران پیک کرونا، تدفین پیکر کامبوزیا پرتوی با حضور خانواده در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) و بدون برگزاری مراسمی انجام می‌شود.»

تسلیت

از اولین ساعات درگذشت کامبوزیا پرتوی، مدیران فرهنگی و تشکل‌های صنفی پیام‌های تسلیتی درباره درگذشت این هنرمند منتشر کرده‌اند.

کانون کارگردانان سینمای ایران، کامبوزیا پرتوی را «ستاره تکرارنشدنی آسمان سینمای ایران» نامیده که «فقدان او تا همیشه در سینمای ما احساس خواهد شد.»

رئیس سازمان سینمایی، شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز این سوگ را تسلیت گفتند.

در میان سینماگران نیز اولین پیام تسلیت را مجید مجیدی منتشر کرد. مجیدی که به همراه کامبوزیا پرتوی فیلمنامه فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را نوشته بود، نوشت: «وقتی شنیدم کامبوزیا پرتوی همسفر مرگ شد، خیلی افسوس خوردم که اولا خیلی زود ما را ترک کرد، دوما در طول این چند سال به دلیل مریضی روزهای خوبی را سپری نکرد و از آن بدتر که در روزهای سختی به‌سرمی‌بریم که حتی نمی‌توانیم او را باشکوه به خانه ابدیش همراهی کنیم. پرتوی رفت، ولی آثار ارزشمند او همیشه در سینمای ایران به یادگار خواهد ماند.»

«پوران درخشنده» نیز با اشاره به اینکه «روزهایی بسیار تلخ را سپری می‌کنیم. گویی هر روز آبستن یک اتفاق دردناک است. متأسفم که هر روز سرمایه‌هایمان را این‌چنین آسان از دست می‌دهیم»، گفت: «باورم نمی‌شود او رفته باشد، چراکه پر از عشق به زندگی بود.» درخشنده به ایسنا از آخرین دیدار خود با پرتوی گفت: «انگار همین چند روز پیش بود که او را در مراسم بزرگداشتش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان دیدیم. هرچند به سختی راه می‌رفت، ولی حالش خیلی بهتر شده بود، با چه عشقی از فیلمنامه تازه‌اش گفت که قصد ساختش را داشت و پیگیر اکران فیلم قبلی‌اش هم بود. او پر از انرژی و عشق به زندگی بود و هیچ باورم نمی‌شود که در فاصله بسیار کوتاهی از دنیا رفته باشد. در آن مراسم چقدر از دیدن دوستانش خوشحال بود. هرچند به دلیل کرونا دور هم جمع شدن، سخت بود، ولی خیلی خوشحال بود که دوستانش در مراسم بزرگداشتش شرکت کرده‌اند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.