یاریگرانِ روزهای سخت

گزارشی از مرکز درمان اضطراری هلال‌‌احمر در ایلام

بیش از 21هزار و 700 مبتلا به کرونا تاکنون در استان ایلام شناسایی شده‌اند و فوت بیش از 553 نفر بر اثر کرونا، این استان کوچک را به یکی از استان‌های قرمز کشور تبدیل کرده است.
دو بیمارستان شهر ایلام با تمام ظرفیت خود در اختیار مبتلایان به کرونا قرار گرفته و پرشدن ظرفیت این بیمارستان‌ها وضع این استان را به حال اضطراری درآورده است.
دو هفته پیش بود که استاندار ایلام برای کمک به کادر درمان و بیمارستان‌های ایلام از هلال‌‌احمر درخواست کمک کرد و خیلی زود مرکز درمان اضطراری کرونا در این شهر راه‌اندازی شد؛
درست در روزهایی که ظرفیت بیمارستان‌های ایلام تکمیل بود و هیچ تخت خالی‌ برای پذیرش بیماران جدید وجود نداشت. ایلام همچنان در وضع قرمز قرار دارد و نقاهتگاه هلال‌‌احمر با ظرفیت 40 تخت به یاری بیماران مبتلا به کرونای این شهر رفته است.

مرکز درمان اضطراری کرونای شهر ایلام در ورزشگاه این شهر دایر شده است؛ یکی از اماکنی که با شیوع کرونا برای استفاده در شرایط بحرانی در این شهر پیش‌بینی شده بود. 40تخت مجهز به دستگاه‌های اکسیژن و همچنین اتاق سی‌پی‌آر و تجهیزات لازم به این نقاهتگاه منتقل شده است.

علی‌اصغر علی‌اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام می‌گوید: «بعد از درخواست استاندار و دستور دکتر همتی، یکی از سالن‌های ورزشی شهر ایلام که امکان تهویه مناسب در آن وجود داشت، تجهیز شد. 40تخت در این نقاهتگاه وجود دارد و امکانات و تجهیزات مختلف و دارو و… به این مرکز آورده شد. نقاهتگاه دو روز بعد از درخواست استاندار با تجهیزات کامل آماده پذیرش بیماران بود.» استان ایلام پشتیبانی از این نقاهتگاه را بر عهده دارد، اما برای به‌کارگیری کادر درمان در این مرکز به حمایت استان‌های دیگر نیاز دارد.»

علی‌اکبری می‌گوید: «از ابتدای راه‌اندازی این نقاهتگاه تیم‌های پزشکی از استان‌های مختلف به اینجا آمده‌اند؛ اولین تیم خوزستان بود و بعد اصفهان و قم و استان‌های دیگر. در حال حاضر به دلیل وضع قرمزی که استان ایلام دارد، تمام پزشکان و پرستاران داوطلب درگیر رسیدگی به بیماران در مراکز درمانی هستند و امکان حضور در نقاهتگاه را ندارند، به همین علت تیم‌های پزشکی از استان‌های معین و استان‌هایی که امکان اعزام کادر درمانی دارند، به اینجا منتقل می‌شوند.»

هلال‌احمر ایلام در حالت آماده‌باش

این نقاهتگاه زیر نظر مستقیم بیمارستان امام‌خمینی(ره) ایلام فعالیت می‌کند و روزهایی که همه تخت‌های بیمارستانی اشغال شده، بیمارانی که مراحل اولیه بیماری کرونا را پشت سر گذاشته‌اند، به اینجا منتقل می‌شوند تا ادامه روند درمان را طی کنند.

درواقع مرکز درمان اضطراری هلال‌‌احمر به بخشی از بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) شهر ایلام تبدیل شده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام می‌گوید: «از این نقاهتگاه در شرایطی که بیمارستان تخت خالی نداشته باشد، استفاده می‌شود. بیمارانی که به شرایط پایدارتری رسیده‌اند، اما همچنان به رسیدگی و طول درمان نیاز دارند، به این بخش منتقل می‌شوند؛ مثل افرادی که اکسیژن سطح دو نیاز دارند و دوره حاد بیماری را پشت سر گذاشته‌اند. طبعا افرادی که ممکن است به آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو نیاز داشته باشند و بیمارانی که شرایط حادتری دارند، در همان بیمارستان می‌مانند.»

حالا که صحبت از وضع قرمز در شهر ایلام است و آمار مبتلایان و جانباختگان این شهر افزایش چشمگیری نسبت به ماه‌های گذشته دارد، برپایی این نقاهتگاه علاوه بر اینکه باری از دوش مراکز درمان برمی‌دارد، به آرامش خاطر مردم هم کمک کرده است.

علی‌اکبری می‌گوید: «با برپایی این نقاهتگاه در شهر ایلام علاوه بر اینکه بیمارستان‌ها فرصت نفس‌کشیدن پیدا می‌کنند، مردم هم آرامش ازدست‌رفته خود را بازمی‌یابند. اینکه پزشکان داوطلب را می‌بینند که از شهرهای مختلف برای کمک به ایلام آمده‌اند و داوطلبان ما با لباس هلال ‌احمر در این شرایط سخت در کنارشان هستند، به آنها آرامش می‌دهد. مردم ایلام مثل سایر شهرها و استان‌های کشور روزهای سختی را می‌گذرانند و در شرایط حاد و بحرانی به وجودآمده با تجهیز مرکز استان به امکانات بیشتر، آنها هم برای مقابله با این بیماری همکاری بیشتری خواهند داشت. در این مدت برپایی نقاهتگاه و آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر برای پشتیبانی از مراکز درمانی، نهادها و سازمان‌ها و همچنین بخش‌های مختلف هلال‌احمر همکاری خوبی با هم داشتند و نتیجه آن کنترل وضع بحرانی در ایلام است.»

اولین تیمی که خود را به نقاهتگاه رساند

خوزستان اولین تیم پزشکی را به همراه بخشی از تجهیزات لازم به نقاهتگاه هلال‌احمر در ایلام منتقل کرد. بعد از گذر از پیک کرونا در اردیبهشت و خرداد در این استان، پزشکان داوطلب خوزستان تجربه‌های خود را به ایلام آوردند.

حمید عبیات، مدیر اجرایی تیم پزشکی و داوطلبی که به نقاهتگاه ایلام اعزام شده‌ بودند، می‌گوید: «خوزستان به ‌عنوان استان معین ایلام، اولین تیم پزشکی را به این استان اعزام کرد. ما پیک کرونا را در اردیبهشت و خرداد و تجربه دایرکردن مرکز درمان اضطراری و ست‌آپ‌کردن آن را داشتیم. برای همین هم تیم ما پنج روز در ایلام مستقر شد و بعد از عادی‌ترشدن شرایط این مرکز را به استان ایلام تحویل داد تا در صورت نیاز سایر تیم‌های پزشکی که از استان‌های دیگر به آنجا می‌روند، در آن مستقر شوند.»

خوزستان اولین تیم پزشکی را به همراه بخشی از تجهیزات لازم به نقاهتگاه هلال‌احمر در ایلام منتقل کرد. بعد از گذر از پیک کرونا در اردیبهشت و خرداد در این استان، پزشکان داوطلب خوزستان تجربه‌های خود را به ایلام آوردند.

تیم دوازده نفره استان خوزستان آمادگی لازم را دارد تا در صورت نیاز دوباره راهی ایلام شود و به وضع درمانی نقاهتگاه و امور فنی این مرکز رسیدگی کند. عبیات می‌گوید: «در حال حاضر پیک کرونا در ایلام کنترل شده است. اما این شهر هنوز در وضع قرمز قرار دارد. در حال حاضر تعدادی از شهرهای خوزستان هم در وضع قرمز قرار دارد، اما هنوز ظرفیت بیمارستان‌ها به‌ حدی نرسیده که به نقاهتگاه درمان اضطراری نیاز باشد. نقاهتگاه‌هایی که در شهرهای مختلف ست‌آپ می‌شوند، اگر در شرایط عادی مورد استفاده قرار نگیرند هم با اعلام وضع اضطراری دوباره پذیرش بیماران را از سر می‌گیرند.»

 

ظرفیت‌های هلال‌احمر در خدمت کادر درمان ایلام

هلال‌احمر ایلام از ابتدای شیوع کرونا تاکنون فعالیت‌های مختلفی برای کمک به کادر درمان، حمایت از خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا، تجهیز مراکز درمانی و توزیع اقلام بهداشتی و … انجام داده است.

«تیمور شیرمحمدی» معاون بهداشت، درمان و توانبخشی ایلام می‌گوید: «بانک امانات ایلام در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته و تنها در یک مورد، 30 کپسول اکسیژن به نقاهتگاهی که سپاه در ایلام دایر کرده، تحویل داده‌ایم. اقلام دارویی مورد نیاز در نقاهتگاه هلال‌احمر مهیا شده تا در مواقع نیاز بتوانیم از آن استفاده کنیم. در ماه‌های گذشته با شیوع بیشتر کرونا و قرار گرفتن ایلام در وضعیت قرمز، هلال‌احمر بیش از حد انتظار در این زمینه فعالیت کرد. تا عادی‌شدن وضعیت تمام ظرفیت‌های ما در هلال‌احمر به کار گرفته می‌شود تا بتوانیم این بحران را پشت‌سر بگذاریم. خوشبختانه استان‌های دیگر هم همکاری‌های خوبی با ما داشتند و ایلام را از حمایت‌های خود بی‌بهره نگذاشتند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.