سومین واکسن کرونا رسید؛ آسترازنکا با ۷۰درصد کارایی

واکسن آکسفورد، ارزان‌تر از نمونه‌های فایزر-بایون‌تک و مدرناست

پس از بایون‌تک و مدرنا، داروسازی بریتانیایی-سوئدی «آسترازنکا» نیز از تولید واکسن کرونا با ضریب تأثیر ۷۰درصدی خبر داد. تزریق مضاعف این واکسن که عوارضی جانبی خاصی ندارد، تا ۹۰درصد مصونیت ایجاد می‌کند.

داروسازی AstraZeneca اطلاعات مثبت و امیدوارکننده‌ای از نتایج بالینی واکسن کرونا منتشرکرد. ضریب ایمن‌سازی واکسن تولیدی این شرکت سوئدی-بریتانیایی ۷۰درصد عنوان شده است.

مسئولان آسترازنکا گفته‌اند که این نتیجه، حاصل تزریق واکسن در دو نوبت با دوز ۶۲درصد و کمتر از آن است، اما تزریق یکباره واکسن با دوز بالاتر، تا ۹۰درصد مصونیت ایجاد می‌کند. این در حالی است که ضریب کارایی واکسیناسیون مضاعف فایزر- بایون‌تک و مدرنا ۹۵درصد است.

همچنین اعلام شده که واکسن تولیدی، عوارض جانبی محسوسی روی آزمایش‌شوندگان نداشته و به خوبی تحمل شده‌ است.

این واکسن که با مشارکت دانشگاه آکسفورد تولیدشده، ارزان‌تر از نمونه‌های فایزر-بایون‌تک و مدرناست و قابلیت نگهداری و ذخیره‌سازی در دمای دو تا هشت درجه را دارد. آزمایش‌های بالینی روی بیش از ۲۰هزار نفر انجام گرفته‌اند که نیمی از آنها در بریتانیا و نیم دیگر در برزیل بوده‌اند.

واکسن آسترازنکا به خلاف واکسن «بایون‌تک- فایزر» و «مدرنا» به گروه واکسن‌های mRNA تعلق ندارد. ماده فعال AZD1222 بر پایه ویروس ضعیف‌شده سرماخوردگی شامپانزه‌ها کشت داده شده و حاوی مواد ژنتیکی پروتئینی است که با آن پاتوژن سارس کوو – ۲  به سلول‌های انسانی متصل می‌شود. این ماده می‌تواند عامل ایجاد آنتی‌بادی‌های خاص و سلول‌های T باشد که برای سیستم ایمنی بدن انسان مهم هستند.

در اطلاعیه غول داروسازی آسترازنکا آمده که نتایج حاصله از آزمایشات و تحقیقات این شرکت برای تأیید فوری یا اضطراری به مقامات درمانی و بهداشتی سراسر دنیا ارایه شده است.

گفته می‌شود که بسیاری کشورها برای خرید میلیاردها دوز واکسن با آسترازنکا قرارداد بسته‌اند. کمیسیون اتحادیه پیش‌تر ۳۰۰میلیون دوز واکسن سفارش داده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.