شماره ۲۱۵۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اختراع تلگراف توسط استاد هنر دانشگاه
183 سال پیش، برابر با ششم ژانویه 1838 میلادی، ساموئل فاینلی بریس مورس، استاد هنر و نقاشی دانشگاه نیویورك، برای نخستین بار دستگاه کامل شده تلگراف را كه می‌توانست هر دقیقه 10 كلمه مخابره كند به معرض نمایش گذاشت. مخابره کلمات با این دستگاه بر پایه الكترومغناطیس و قطع و وصل جریان برق بود. مورس قبلا برای هر کلمه یك واژه‌نامه تهیه دیده بود که این الفبا بعدها به «كد مورس» معروف شدند. ظرف 10 سال اختراع او مرزهای آمریکا را درنوردید و در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.

نویسنده لبنانی آمریکایی و خالق «پیامبر»
138 سال پیش، برابر با ششم ژانویه 1883 میلادی، جبران خلیل جبران، نویسنده سر‌شناس لبنانی-آمریکایی، در خانواده‌ای مسیحی مارونی در ناحیه کوهستانی بشری لبنان دیده به جهان گشود. «پیامبر» مشهور‌ترین کتاب خلیل جبران در قالب مجموعه‌ای از نوشتار‌ها، برگرفته از 26 شعر منثور، نخستین ‌بار سال 1923 میلادی در آمریکا منتشر شد. «پیامبر» حاوی اندرزهایی از زبان مردی خردمند به نام «مصطفی» است. هم‌اکنون کتاب «پیامبر» به بیش از 50 زبان ترجمه شده و یکی از پایه‌های ثابت فهرست پرفروش‌‌ترین کتاب‌های دنیا است. خلیل جبران دهم آوریل 1931 به دلیل سیروز کبدی درگذشت.

پدر ژنتیک نوین و قوانین حاکم بر وراثت
137 سال پیش، برابر با ششم ژانویه 1884 میلادی، یوهان گرگور مندل، کشیش اتریشی در 61 سالگی درگذشت. مندل در سال 1865 توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات وراثتی را که حاصل آزمایش‌هایش روی گیاه نخود فرنگی بود، ثبت کند. ولی به کشف او اهمیت چندانی داده نشد. به نظر می‌رسید پرونده این دانش رو به بسته شدن است که در سال 1900 میلادی کشف مجدد این قوانین توسط دانشمندان دیگر، باعث شد این نظریات مورد توجه قرار گرفته و نهایتا مندل به عنوان پدر علم ژنتیک شناخته شود.

رئیس جمهوری برنده جایزه صلح نوبل
102 سال پیش، برابر با ششم ژانویه 1919 میلادی، تئودور روزولت، معروف به تدی روزولت، بیست و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در 62 سالگی درگذشت. دستاوردهای روزولت در تاریخ سیاست خارجی آمریکا مانند حمایت از استقلال ‌طلبان پاناما و کمک به جدایی این کشور از کلمبیا و همچنین میانجی‏گری در جنگ میان روسیه و ژاپن و پایان دادن به این جنگ که جایزه صلح نوبل را برایش به ارمغان آورد همواره مورد توجه مردم این کشور قرار داشته است. جمله معروف «چماق بزرگی بردار ولی به نرمی سخن بگو» از تدی روزولت است.


تعداد بازدید :  195