مسببان حادثه هواپیمای اوکراینی باید محاکمه شوند

روحانی: وضعیت اقشار کم‌درآمد خط قرمز دولت در بودجه است

آیا نباید از کسی که تا دیروز در کوچه ما شیشه‌ای می‌شکسته و حالا می‌گوید پشیمان است، استقبال کرد؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت اظهار کرد: «کسی در دنیا فکر نکند که تحریم و جنگ اقتصادی ملت ایران را از پا درمی‌آورد. ما مسیر خود را با قدرت ادامه می‌دهیم و هر وقت طرف مقابل تسلیم شد، ما هم استقبال می‌کنیم.»

او افزود: «آیا نباید از کسی که تا دیروز در کوچه ما شیشه‌ای می‌شکسته و حالا می‌گوید پشیمان است، استقبال کرد؟ اگر دولتی که در آینده نزدیک در آمریکا سر کار می‌آید و دو هفته دیگر آقای بایدن قدرت آن را در دست می‌گیرد، بگوید که آمریکا دیگر شیشه نمی‌شکند و توبه کرده و در مسیر قانون قرار گرفته، جواب ما روشن و ساده است. اگر شما به همه تعهدات خود عمل کنید، ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «اگر به تعهدات خود عمل کنید، منتی سر ما نگذاشته‌اید؛ چراکه تا به حال کار خلاف قانونی می‌کردید که از آن دست برداشته‌اید و متوجه شده‌اید که اشتباه کرده‌اید.»

روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: «مسببان این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و دولت بر این موضوع اصرار دارد و قوه قضائیه هم حتما این کار را انجام می‌دهد. اگر قصور و اشتباه و هماهنگی و ناهماهنگی بوده، باید همه زوایای مسأله روشن شود و مردم مطلع شوند که چگونه بوده است.»

روحانی همچنین اظهار کرد: «هیأت دولت هم خسارات را تصویب کرده تا پرداخت شود و در این موضوع تابعیت را هم در نظر نگرفته و برای همه به طور مساوی خسارات مدنظر قرار گرفته شده که این پول پرداخت خواهد شد. درباره‌ هواپیما هم با اوکراین مذاکره را ادامه می‌دهیم. مقصران هم حتما در دادگاه محاکمه خواهند شد. در این شرایط سخت بود، اما 30میلیون دلار در اختیار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود، البته نه اینکه این موضوع تأثیری در این محاکمه بگذارد، چراکه محاکمه عاملان باید با دقت انجام شود.»

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه برخی از دوستان که در رسانه‌ها صحبت می‌کنند، باید حواس‌شان باشد که شرایط ما چگونه بوده است، یادآور شد: «در شرایط مختلف اقدامات مختلف نیاز است. زمانی کشور در یک شرایط تعادل است و زمانی شرایط کشور، شرایطی است که دشمن بر ما جنگ تحمیل کرده و شرایط التهاب است و جامعه ملتهب است که این شرایط دیگری را اقتضا می‌کند. اگر دولت آمده برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومان را مقرر کرده و همه مشکلات و سختی‌ها برای بانک مرکزی، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای اینکه این کالاها در اختیار مردم با قیمتی که قابل تحمل باشد، قرار گیرد، کسی نگوید آقا چرا 4200 تومان بعد می‌گویند یک آدمی سوء‌استفاده کرده، آخر این شد حرف؟»

او ادامه داد: «ما برای عده‌ای از مردم که گرفتار هستند، بسته‌هایی درست کرده‌ایم که به دست آنها برسانیم و به عده‌ای آدم سپرده‌ایم که به دست آنها برسانند، حالا اگر یک نفر از اینها هم آمد و این بسته را نرساند و دزدی کرد، آیا باید بگوییم کل این بسته و کمک ایراد داشته است؟ حالا بله، یک عده‌ای آدم‌های بزرگ که 4200 تومان را گرفته‌اند و جنس را نیاورده‌اند که باید اینها را طبق هرچه قانون می‌گوید محاکمه کنیم. هر کس که تخلف کرده با او برخورد کنید، اما اینکه یک تعداد محدودی تخلف کرده‌اند، مبنا نمی‌شود که بگوییم کار نادرست است، کار کاملا درست بوده و برمبنای یک کار درستی آن را انجام داده‌ایم. البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهای 4200 تومانی را به تدریج خارج کردیم و گفتیم که به اینها ارز نیمایی اختصاص داده‌ایم، مثل چای، برنج، شکر، لاستیک و موارد متعدد که یکی‌یکی و به تناسب آرام‌آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول باشد، این کار را انجام دادیم، جوری با آرامش عمل کردیم که بعضی‌ها متوجه نشده‌ و اصلا نفهمیده‌اند که این کار صورت گرفته است.»

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: «بعضی‌ها اصلا انگار در این کشور نبودند و می‌رفتند خرید می‌کردند، مثلا برنج و حبوبات خرید کرده و متوجه نشدند که اینها را از آن لیست 4200 تومان خارج کردیم. این خوب است و معنی آن این است که فکر کردند ما هنوز داریم ارز 4200 تومانی را درباره این کالاها ادامه می‌دهیم. ما قدم‌به‌قدم ارز 4200 تومانی را خارج کردیم و چند قلم که برای ما مهم بود، از جمله دارو نگه داشته‌ایم. در عین حال آنها را هم در یک شرایط قابل قبولی ممکن است دولت برایشان تصمیماتی بگیرد، اما از امروز دوردور کردن و طبل و دهل به راه انداختن و اعلام کردن اینکه آقا دوران 4200 پایان یافت، خدمت به چه کسی است. با این کارها به چه کسی کمک می‌کنید. باید به بعضی از حرف‌ها به موقع و درست عمل کرد، موقع جار زدن و طبل و دهل نیست که بیاییم شعار بدهیم، خب نتیجه این شعار چه می‌شود، باعث آشفتگی می‌شود و همان رانت و فسادی که می‌گویند با آن مخالف هستند، ایجاد می‌شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.