شماره ۲۱۶۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
شورشی که سلسله‌‌جنبانش کسی نبود، جز ترامپ
از درون...

[شهروند] ترامپ که از مایک پنس، معاون خود خواسته بود نتایج انتخابات ریاست جمهوری را در روز بررسی آرای الکترال (چهارشنبه ششم ژانویه) در کنگره باطل اعلام کند، حامیان خود را فرا خوانده بود تا در این روز به سوی کنگره راهپیمایی کنند.
پس از آنکه مایک پنس اعلام کرد دلایل و مدارک کافی برای ابطال نتیجه انتخابات وجود ندارد، هواداران ترامپ به سمت ساختمان کنگره (کاپیتول) به‌راه افتادند و با حمله به سوی مأموران امنیتی توانستند وارد آن شوند.
هواداران ترامپ روز چهارشنبه هفدهم دی (ششم ژانویه) وارد ساختمان کنگره شده و نمایندگان که جان‌شان به خطر افتاده بود، به مکان‌های امن منتقل شد‌ند. معترضان توانستند از موانع امنیتی جلوی کنگره گذشته و پلیس و نیروهای امنیتی را پشت سر بگذارند.
بسیاری از سیاستمداران و چهره‌های مطرح آمریکا از این وقایع ابراز انزجار کرده‌اند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان خواستار برکناری ترامپ شده و چندین مقام از جمله ایلین چائو، وزیر حمل‌ونقل این کشور در اقدامی اعتراضی از سمت خود استعفا کرده‌اند.
در جریان این درگیری‌ها چهار نفر کشته و چند مأمور پلیس نیز زخمی شدند.
بایدن، رئیس‌جمهوری آتی آمریکا دونالد ترامپ را مسئول حمله به ساختمان کنگره و روز حمله را «تیره‌ترین روز تاریخ» ایالات متحده نامید. او نیروهای امنیتی را نیز به برخورد بیش از حد نرم با هواداران ترامپ متهم کرد.
میت رامنی، سناتور جمهوریخواه که از ابتدا مخالف ترامپ بود، در جلسه پس از آشوب در کنگره، سخنی گفت که جز واقعیت نبود: «اتفاق حاصل جریحه‌دارشدن غرور مردی خودمحور و خودبین بود که دو ماه آزگار هوادارانش را عامدانه با اطلاعات نادرست اغوا کرد و شورشی که به راه افتاد، سلسله‌‌جنبانش کسی نبود، جز رئیس‌جمهوری آمریکا.»
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا که روز چهارشنبه (ششم ژانویه) با تأکید بر «تقلب‌آمیز» بودن انتخابات ریاست جمهوری از طرفداران خود خواسته بود به سمت ساختمان کنگره (کاپیتول) حرکت کنند، در پیامی ویدیویی حمله به کنگره را «زننده» خواند و آن را محکوم کرد.
 سه هفته پیش موسسه تحقیقاتی پیو نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که بر اساس آن همچنان ۷۰درصد رأی‌دهندگان به جمهوریخواهان نتیجه انتخابات را مخدوش می‌دانند و مدعای ترامپ را باور دارند.
به عبارتی شکاف گسترده در جامعه آمریکا که ۷۳ میلیون رأی ترامپ در برابر  ۷۸ میلیون رأی بایدن نشانه آن است، همچنان سایه سنگینش را بر عرصه سیاسی آمریکا باقی خواهد گذاشت و علیرغم تسلط کامل دموکرات‌ها بر هر دو نهاد از سه نهاد اصلی قدرت، باز هم مشکلات انباشته‌شده و شکاف‌های درون این جامعه که بعضا دیالوگ دو طرف را هم با مشکل روبه‌رو کرده به عنوان معضلی بزرگ باقی خواهد ماند.
تا آنجا که به کارنامه دولت ترامپ برمی‌گردد، بعید نیست که دستاورد بزرگ او در شکستن حرمت و اعتبار کاپیتول خلاصه نشود و پیامدهای شکست در انتخابات و نوع رویکرد در قبال آن که درون خود حزب جمهوریخواه هم شکاف بی‌سابقه‌ای را دامن زده، نهایتا به انشعاب در این حزب و شکل‌گیری دو یا سه جریان جدا منجر شود، مثلا حزب ترامپ یا همفکران او با نام make america great again و حزب «معتدل‌ترهای» درون جمهوریخواهان و ...


تعداد بازدید :  309