شماره ۲۱۶۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
«خورشید» مجید مجیدی در میان ۱۰ شانس اول شکار اسکار

نشریه ورایتی با انتشار فهرستی از فیلم‌هایی که در ردیف مدعیان کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نودوسوم جای دارند، «خورشید» مجید مجیدی را در میان ۱۰ شانس اول جای داد.
نشریه ورایتی با انتشار فهرستی از فیلم‌هایی که از بیشترین شانس برای دریافت جایزه اسکار بین‌المللی ۲۰۲۱ برخوردار هستند، فیلم «دور دیگر» از دانمارک را در ردیف اول جای داد و برای «خورشید» نیز جایگاه نهم را قائل شد.
منتقدان ورایتی به تازگی «خورشید» را در ردیف ۱۰ فیلم دوم از نظر داشتن شانس برای گلدن گلوب جای داده بودند.
مجیدی در اکثر آثارش نویسنده و کارگردان بوده ‌است. او همچنین عضو پیوسته فرهنگستان هنر است. اولین فیلم‌های مجیدی چند فیلم کوتاه بودند و اولین فیلم بلند او به نام بدوک در سال ۱۳۷۰ برنده جایزه جشنواره فجر شد. بچه‌های آسمان سومین ساخته سینمایی او به عنوان یکی از پنج نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ شده بود. مجیدی تا سال ۲۰۱۱ میلادی، تنها کارگردان ایرانی بوده که فیلمی از او نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌ است. همچنین او دو بار برنده جایزه بهترین فیلم و جایزه کلیسای جهانی در جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال شده که در تاریخ این جشنواره بی‌سابقه بوده ‌است. مجیدی برای فیلم پدر تقدیرنامه فیلم برتر را از چهاردهمین جشنواره فیلم لندن نیز کسب کرده‌ است. او نامزد جایزه طلایی جایزه ستلایت برای فیلم باران در سال ۲۰۰۱ شد. همچنین مجیدی جایزه ویژه هیأت ملی بازبینی فیلم را برای فیلم آواز گنجشک‌ها در سال۲۰۰۹ به دست آورد و نامزد خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برای همین فیلم آواز گنجشک‌ها در سال۲۰۰۸ شد. از او به غیر از فیلمنامه‌هایی که خودش کارگردانی کرده، یک کتاب نیز به نام لاله و پونه منتشر شده‌ است.
مجیدی حدود هشت سال از عمر خود (۸۶ تا ۹۴) را مشغول ساخت فیلم محمد رسول‌الله بوده که این فیلم بزرگ‌ترین پروژه سینمای ایران است.

 


تعداد بازدید :  169