شماره ۲۱۶۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

متفکر، فیلسوف، نویسنده و دوست سارتر
113 سال پیش، برابر با نهم ژانویه 1908 میلادی، سیمون دوبووآر، فیلسوف و نویسنده اگزیستانسیالیست فرانسوی در پاریس به دنیا آمد. دوبووار در یک خانواده بورژوا و کاتولیک به دنیا آمد. با وجود آنکه زنان در آن دوره کمتر به تدریس فلسفه می‌پرداختند، او تصمیم گرفت مدرس فلسفه شود. او در آزمونی که به این منظور گذراند، با ژان پل سارتر آشنا شد. بووار و سارتر هر دو در سال 1929 در این آزمون شرکت کردند، سارتر رتبه اول و بووار رتبه دوم را کسب کرد.

یک رئیس جمهوری پر کار اما بدشانس
108 سال پیش، برابر با نهم ژانویه 1913 میلادی، ریچاد نیکسون، سی‌و‌هفتمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده از حزب جمهوری‌خواه، در کالیفرنیا به دنیا آمد. پایان دادن به جنگ ویتنام، اتخاذ سیاست تشنج زدایی با اتحاد جماهیر شوروی، رفع مظاهر تبعیض نژادی از ایالت‌های جنوبی، کلید خوردن رقابت فضایی با شوروی و نشستن سفینه آپولو 11 بر سطح ماه از جمله مهم‌ترین اتفاقاتی هستند که در دوران ریاست جمهوری نیکسون رقم خوردند. اما رسوایی واترگیت، پای نیکسون را به باتلاق فساد سیاسی باز کرد و نهایتا به استعفای او از منصب ریاست جمهوری انجامید.  

شکارچی مرگبار جنگنده‌های متجاوز بعثی
45 سال پیش، برابر با بیستم دی 1354 خورشیدی، نخستین فروند از 80 جنگنده F-14 خریداری شده، توسط ایالات متحده به ایران تحویل داده شد. تا بهمن 1357 هفتاد و نه فروند از این جنگنده‌ها به ایران فرستاده شد و آن یک فروند هواپیمای باقی مانده نیز در پی پیروزی انقلاب اسلامی در آمریکا ماند و در مصارف آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. جنگنده‌های F-14 طی جنگ ایران و عراق در دفاع از حریم هوایی کشور نقش مهمی بر عهده داشتند و مهارت خلبانان ایرانی این پرنده‌های آهنین را به مرگبارترین سلاح در برابر هواپیماهای متجاوز تبدیل کرده بود.   

«کربلای 5» و گرفتن انتقام «کربلای 4»
34 سال پیش، برابر با بیستم دی 1365 خورشیدی، عملیات «کربلای 5» در محور شلمچه آغاز شد و تا 6 فروردین 1366 به طول انجامید. عملیات «کربلای 5» درست 15 روز بعد از عملیات ناموفق «کربلای 4» انجام شد و همه محاسبات دشمن را به هم ریخت. در واقع این عملیات باعث شد بار دیگر معادلات صحنه نبرد به نفع ایران رقم بخورد. «کربلای 5» که در سال هفتم جنگ انجام شد حساب شده‌ترین حرکت ایران برای محاصره بصره به شمار می‌رود. در این عملیات نیروهای ایرانی تا جایی به بصره نزدیک شدند که توانستند این شهر را با آتش توپخانه هدف قرار دهند.

 


تعداد بازدید :  175