دربی اولی‌ها وارد می‌شوند!

آمار خوب دفاعی استقلال و پرسپولیس نشان می‌دهد امکان رقم خوردن یک دربی بدون گل دیگر بالاست

تعداد بالای بازیکنانی که سابقه بازی در دربی را ندارند، کار پیش‌بینی دربی 94 را سخت‌تر کرده است.

استقلال و پرسپولیس در شرایطی از ساعت 16:15 روز دوشنبه نودوچهارمین رویارویی خود را با سوت رضا کرمانشاهی و بدون حضور تماشاگران آغاز می‌کنند که شرایط دو تیم در جدول کاملا متفاوت است. تا قبل از آغاز بازی‌های روز یکشنبه لیگ برتر،‌ شاگردان محمود فکری با 18 امتیاز صدرنشین بودند و پرسپولیسی‌ها هم با 11 امتیاز در رده دهم قرار داشتند. شاید این اتفاق حداقل در چند سال اخیر سابقه نداشته که پرسپولیس با یک رتبه دورقمی در جدول به استقبال دربی برود، اما بازی‌های عقب افتاده پرتعداد این تیم به واسطه حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و سه تساوی متوالی برای شاگردان یحیی، این اتفاق را برایشان رقم زده و شاید اعتماد به نفس آنها را هم نسبت به دربی‌های اخیر کاهش داده باشد.

دربی اولی‌های پرتعداد

حامد لک، سعید آقایی، میلاد سرلک، علی شجاعی، محمد شریفی، مهدی مهدی‌خانی و آرمان رمضانی دربی ‌اولی‌های پرسپولیس به حساب می‌آیند که از میان آنها قطعا چند نفر در ترکیب 11 نفره یحیی گل‌محمدی حضور دارند. در سمت دیگر میدان هم تعداد دربی اولی‌های استقلال نیز مثل پرسپولیس بالاست. رشید مظاهری، محمدحسین مرادمند، سبحان خاقانی، احمد موسوی، بابک مرادی، سجاد آقایی، مهدی مهدی‌پور، متین کریم‌زاده و فردین رابط 9 بازیکن استقلال هستند که با حضور در بازی دوشنبه، اولین تجربه خود در دربی را پشت سر می‌گذارند.

سوت دربی در دستان کرمانشاهی

یکی دیگر از نفرات داخل مستطیل سبز آزادی که برای اولین بار دربی را تجربه می‌کند، رضا کرمانشاهی است که طبق اعلام کمیته داوران به عنوان داور وسط دربی 94 انتخاب شده است. البته در حالی نام او به طور رسمی به عنوان داور بازی دوشنبه دو تیم استقلال و پرسپولیس اعلام شد که تصور می‌شد این موقعیت در اختیار محمدحسین زاهدی‌فرد، داور اهل برازجان قرار گیرد. رضا کرمانشاهی، داور اهل پاکدشت دوشنبه روز چندان پرتنشی را پیش‌رو نخواهد داشت به این خاطر که سکوها خالی از تماشاگر است،‌ اما نمی‌شود منکر شد این‌روزها بازیکنان و کادرفنی تیم‌ها اعتراضات شدیدی به تیم داوری دارند و در دربی این اتفاق دوچندان هم خواهد بود. او جزو داوران باتجربه لیگ برتر به حساب می‌آید و بارها و بارها بازی این دو تیم در برابر تیم‌های مختلف را سوت زده است.

سردرد شیرین مربیان سرخابی

استقلال با محمود فکری پس از چند بازی ابتدایی، حالا پیشرفت و سازمان‌یافتگی در تیمش نمایان شده است. سیستم 4-2-3-1 مد نظر فکری به تیم خورانده شده و او تقریبا به ترکیب اصلی خود رسیده است. حضور رشید مظاهری درون دروازه قطعی به نظر می‌رسد. در خط دفاعی نیز احتمالا مثل بازی‌های قبلی عارف غلامی، حسین مرادمند، احمد موسوی و محمد دانشگر حضور خواهند داشت. مسعود ریگی و مهدی‌پور احتمالا هافبک دفاعی‌های استقلال هستند، اما در خط حمله باید دید محمود فکری چه تصمیمی خواهد گرفت. حضور وریا در سمت راست و قائدی در سمت چپ قطعی به نظر می‌رسد، اما انتخاب هافبک بازیساز بین فرشید اسماعیلی و آرش رضاوند و همچنین مهاجم نوک بین ارسلان مطهری و شیخ دیاباته مشخص نیست.

در سوی دیگر میدان پرسپولیس در بازی مقابل سپاهان چیدمان 4-2-3-1 را با حضور سرلک، کامیابی‌نیا و نوراللهی به صورت همزمان امتحان کرد. این ترکیب که در فاز دفاع به 4-5-1 تبدیل می‌شد، عرض خط میانی پرسپولیس را بیشتر می‌کند و راهکار مناسبی برای مقابله با نقطه قوت سپاهان و به خصوص استقلال که حملات‌شان را از کنار‌ه‌ها طراحی می‌کنند، به نظر می‌رسد. با این وضعیت در خط میانی پرسپولیس هم ابهام‌هایی وجود دارد. حضور حامد لک درون دروازه و سیدجلال حسینی و حسین کنعانی‌زادگان در قلب خط دفاعی که قطعی است. احتمالا سیامک نعمتی هم به عنوان دفاع راست بازی می‌کند و در صورت استفاده همزمان از سه هافبک مثل بازی با سپاهان، ممکن است ترافیک خط میانی بیشتر شود. در واقع وحید امیری و امید عالیشاه جلوتر از بقیه بازی می‌کنند و عبدی و رمضانی ممکن است از روی نیمکت کار را آغاز کنند.

آمار خوب و نگران کننده دو تیم

خط دفاعی و دروازه‌بان‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس نقطه قوت آنها در طول لیگ بیستم بوده، این موضوع شاید برای هواداران قبل از دربی 94 دلگرم‌کننده باشد، اما از نظر برخی کارشناسان نگران‌کننده است، چون شاید روند بازی را کاملا با احتیاط و آرام پیش ببرد. در واقع اگر قرار بر گل نخوردن دو تیم باشد و دو مربی این موضوع را اولویت قرار دهند، بعید نیست که در پایان 90 دقیقه شاهد رقم خوردن یک دربی صفر-صفر دیگر باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.