قانون مصوب مجلس به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست

سخنگوی وزارت خارجه: رویکرد ایران در زمینه کرونا هیچ وقت سیاسی نبوده است

به گفته خطیب‌زاده، اینکه مسکنی زده شود، تا تب دیده نشود، حل بیماری نیست. حل بیماری در انجام تعهدات است. با بازگشت اروپا و آمریکا ما هم به تعهدات خود بازمی‌گردیم، اقدام موثر در برابر اقدام موثر.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر هیات کره جنوبی به ایران گفت: «در حال حاضر این هیات در حال دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان است.»

 سعید خطیب‌زاده در نشست خبری این هفته خود ادامه داد: «روز گذشته نیز این هیات با آقای عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست گفت: «رویکرد ایران در زمینه کرونا هیچ وقت سیاسی نبوده است. در حال همکاری با کوبا برای تولید واکسن مشترک کرونا هستیم.»

او در بخشی دیگر  از نشست خبری‌اش گفت: «سیاسی کردن موضوع نفتکش توقیف شده کره‌ای از سوی دولت این کشور و سایر کشورها به حل این موضوع کمکی نمی‌کند.»
خطیب‌زاده افزود: «در وزارت خارجه تلاش کرده‌ایم که کمک‌های لازم کنسولی و غیرکنسولی را به سرنشینان این کشتی توقیف شده ارایه کنیم تا آنها در سلامت و آرامش باشند.»

اقدام موثر در برابر اقدام موثر

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بیانیه تروییکای اروپا درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد یادآور شد: «کشورهای اروپایی به عنوان مشارکت‌کننده در برجام نه تنها به وظایف خود عمل نکردند، بلکه شریک نقض برجام توسط آمریکا شدند. تروییکای اروپایی بهتر از هر کسی می‌دانند اقدامات ایران در چارچوب و وفق برجام است و اقدامات ایران برای حفظ توافق است.»

سعید خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه این سه کشور اروپایی بهتر می‌دانند آنچه رخ می‌دهد، نشانه یک بیماری است، بیان کرد: «آن بیماری، نقض مکرر و تمام و کمال برجام توسط آمریکا و سه کشور اروپایی است. اقدامات ایران به سرعت برگشت‌پذیر است و اگر آنها می‌خواهند بیماری را درمان کنند، به تعهدات‌شان عمل کنند.»

به گفته خطیب‌زاده، اینکه مسکنی زده شود، تا تب دیده نشود، حل بیماری نیست. حل بیماری در انجام تعهدات است. با بازگشت اروپا و آمریکا ما هم به تعهدات خود بازمی‌گردیم، اقدام موثر در برابر اقدام موثر.

اخراج بازرسان آژانس از سوم اسفند

او در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نایب رئیس مجلس مبنی بر اخراج بازرسان آژانس از سوم اسفند گفت: «قانون راهبردی مجلس به شکل کامل روشن است. ممکن است ایشان به بند ششم آن ارجاع داده باشند که می‌گوید در صورتی که طرف مقابل به تعهدات‌شان عمل نکنند، نظارت فراپادمانی پایان می‌یابد که به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.»

سقوط هواپیمای اوکراینی و اتهام‌زنی آمریکا

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات مقامات اوکراینی در خصوص ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی و اتهام‌زنی آمریکا بار دیگر به خانواده‌های جانباختگان این سانحه تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: «همانطور هم که وزیر امور خارجه در اینستاگرام خود بیان کردند، واژه در بیان همدردی با خانواده‌ها ناتوان است. با این حال، لازم می‌دانم به شکل دقیق و روشن بگویم ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضائی متهمان این ماجرا را دارد و از روز اول هم دادستان نظامی تهران این اقدام را انجام داد.»

کی‌یف هنوز تاریخ دور سوم گفت‌وگوها را اعلام نکرده است

خطیب‌زاده با بیان اینکه متهمان پرونده دستگیر شده‌اند و مسائل طبق مقررات پیگیری شده است، اظهار کرد: «ما یک معاضدت قضائی با اوکراین داشتیم و دو دور گفت‌وگوی سیاسی، حقوقی فنی و قضائی و… با طرف اوکراینی انجام شد. دور سوم قرار بود در نوامبر ۲۰۲۰ در اوکراین برگزار شود که علی‌رغم پیگیری ما کی‌یف هنوز تاریخ نهایی را اعلام نکرده است.»

رسیدگی قضائی باید عادلانه و دقیق باشد

او با تاکید بر لزوم پیگیری خطای رخ‌داده ابراز داشت: «‌طبق ماده ۱۳ معاهده شیکاگو گزارش فنی خود را باید ارایه می‌کردیم. با جدیت سازمان هواپیمایی کشوری این گزارش به شکل ویدیوکنفرانس ارایه و در تاریخ نهم دی به طور رسمی ارسال شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: «این کشورها ۶۰ روز فرصت دارند نظر خود را اعلام کنند و بعد از آن، سازمان هواپیمایی می‌تواند گزارش خود را تکمیل و آن را ارایه کند.»

خطیب‌زاده با بیان اینکه رویکرد برخی از کشورها و عناصر دیگر نشان می‌دهد به دنبال حل موضوع نبوده و می‌خواهند ماجرا را سیاسی کنند، عنوان کرد: «کسانی که با مسائل آشنا هستند، می‌دانند که در ماجراهای کوچک‌تر ممکن است سال‌ها روند قضائی طول بکشد.»

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: «در ماجرای بزرگی مانند این حادثه فشارهای سیاسی درست نیست. رسیدگی قضائی باید عادلانه و دقیق باشد. حتی ما در دور گفت‌وگو، ماجرای غرامت‌ها را بیان کردیم ولی طرف اوکراینی نظری نداد.»

او خاطرنشان کرد: «ایران به نشانه حسن‌نیت پرداخت دیه یکسان را به همه قربانیان مطرح کرده است. به رغم این ماجرای ناگوار، دولت ایران به عنوان دولت مسئول در چارچوب فنی این مسائل را رسیدگی کرده ولی اسیر سیاست‌زدگی برخی عناصر و افراد ورشکسته نخواهیم شد و اجازه نمی‌دهیم سیاست‌زدگی وارد این مسأله شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.