به زن و بچه‌ام فحش دادند، حلال‌شان نمی‌کنم

گفت‌وگوی «شهروندآنلاین» با رضا کرمانشاهی، داور دربی 94 پایتخت

قضاوت رضا کرمانشاهی در دربی تهران حواشی زیادی داشت. اگرچه اکثر کارشناسان داوری تصمیمات بحث‌برانگیز کرمانشاهی را تأیید کردند، اما اعضای دو تیم همچنان انتقادهایی دارند و در این‌باره مصاحبه انجام دادند.

دربی شماره 94 تهران عصر دوشنبه میان استقلال و پرسپولیس برگزار شد و دو تیم به تساوی 2 بر 2 رسیدند. در جریان این بازی مسائلی از ناحیه داوری وجود داشت که بعد از سوت پایان با اعتراض شدید کادرفنی و بازیکنان دو تیم همراه شد. با اینکه کارشناسان داوری در رسانه‌های مختلف تصمیمات حساس رضا کرمانشاهی را تأیید کردند، اما همچنان انتقادها در این‌باره وجود دارد. از سوی دیگر در فضای مجازی نیز توهین‌ها و فحاشی‌هایی به کرمانشاهی انجام شد که او را دلخور کرده است.

به همین علت گفت‌وگویی با رضا کرمانشاهی، داور مسابقه انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

**از قضاوت شما در دربی شروع کنیم؛ مدت‌ زیادی صبر کردید تا در این مسابقه داوری کنید.

به هر حال نمی‌شود شما بگویید قضاوت دربی مسأله مهمی نیست. طبیعتا هر داور ایرانی آرزو دارد برای یک‌بار هم که شده دربی را سوت بزند و من هم دوست داشتم و این مسأله را کتمان نمی‌کنم. شرایط دربی با هر بازی دیگری در ایران فرق دارد و واقعا از اینکه بالاخره این شانس به من هم رسید، احساس غرور می‌کنم.

**وقتی به عنوان داور دربی انتخاب شدید، چه حسی داشتید؟

روزی که انتخاب شدم، بار سنگینی روی شانه‌هایم بود و اگر نخواهم دروغ بگویم، استرس هم گرفتم. شب قبل از بازی استرس زیادی داشتم و مدام نگران بودم که نکند اتفاقی بیفتد و سوتی بزنم که تا آخر عمر عده‌ای مرا نبخشند و حلال نکنند. با این حال سعی کردم خودم را در زمان مسابقه جمع‌وجور کنم و بازی را با مدیریت به پایان برسانم که فکر می‌کنم تا حد زیادی هم موفق بودم و از این بابت خدا را شکر می‌کنم.

**این استرس زیاد روی کارتان در دربی تأثیرگذار نبود؟

فکر نمی‌کنم این‌طور بود. واقعا وقتی وارد زمین شدم، سعی کردم همه چیز را فراموش کنم و بر اساس چیزهایی که می‌بینم قضاوت کنم. فقط از خدا خواستم کمکم کند تا حق را به حقدار برسانم و اتفاق بدی رخ ندهد.  دیروز هم من و همکارانم خدا را مثل همیشه در نظر گرفتیم و سعی کردیم بهترین قضاوت‌مان را با تمرکز بالا انجام بدهیم. خدا را شکر می‌کنم که بد هم کار نکردیم.

**اما بعد از بازی کادر فنی و بازیکنان دو تیم اعتراض‌های زیادی به قضاوت شما داشتند…

واقعیت این است که از سوی کمیته داوران به ما اجازه نمی‌دهند که درباره صحنه‌ها صحبت کنیم. من به نظرات دوستان احترام می‌گذارم و ناراحتی بابت انتقادهایشان ندارم. مسأله مهم این بود که سعی کردم با نزدیکی به صحنه‌ها بهترین تصمیمات را بگیرم و فکر می‌کنم گفته‌های کارشناسان داوری در این‌باره کفایت می‌کند.

**اما در طول 90 دقیقه با سرمربیان دو تیم بسیار قاطعانه برخورد کردید. این تضاد نیست؟

در جریان بازی من وظیفه دارم مسابقه را کنترل کنم. به خدا قسم اگر یک درصد از مربیان استقلال و پرسپولیس دلخور باشم. آنها بیشتر از داوران در دربی تحت فشار هستند و این اعتراض‌هایی که در جریان بازی و بعد از آن انجام دادند هم به خاطر فشاری بود که تحمل می‌کردند. به هر حال نتیجه دربی می‌تواند سرنوشت یک مربی را تغییر بدهد، به همین علت حق می‌دهم بعد از بازی هم اعتراض‌هایی انجام بشود.

**از عملکرد خودتان در دربی راضی هستید؟

من وجدانم راحت است. کارشناسان زیادی هم تصمیماتم را تأیید کردند و خیلی‌ها به حمایت پرداختند که از آنها تشکر می‌کنم.  بعد از بازی استرس آن را داشتم که اشتباهی کرده باشم که غیرقابل بخشش باشد، اما خدا را شکر که نظرات کارشناسان را همه دیدند و خودم هم تصور می‌کنم عملکرد خوبی داشتم.

**از توهین‌هایی که در فضای مجازی هم به شما شد، دلخور نیستید؟

دلخور که هستم، اما چه می‌شود کرد؟ ما وقتی لباس داوری بر تن کرده‌ایم، همه چیز را به جان خریده‌ایم. دیگر عادت کرده‌ایم بعد از هر بازی یک عده بچه 16، 17 ساله بیایند و به خانواده‌مان فحاشی کنند. اینها که انسان‌های فهیم نیستند. آدم فهیم و دارای درک مگر فحاشی می‌کند؟ اشکالی ندارد، اما نمی‌توانم آنهایی که به خانواده‌ام و زن  و بچه‌ام فحاشی کردند، حلال کنم.

**راستی؛ اضافه وزن‌تان هم در طول دربی کمی توی چشم می‌زد…

(با خنده) دیگر سن‌مان بالا رفته است. اما خدا را گواه می‌کنم که دیروز رکورد دوندگی خودم را شکستم. من سعی کردم به همه صحنه‌ها نزدیک باشم و بیشتر از توانم گذاشتم تا موفق باشم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.