ورزشکاران ایرانی واکسن چینی می‌زنند!

رئیس کمیته ملی المپیک گفته ورزش ایران در سال 1400 نیاز به 30 هزار دوز واکسن کرونا دارد

تعداد بالای رویدادهای ورزشی بین‌المللی در سال 1400 باعث شده تا مسئولان ورزش ایران به فکر تهیه واکسن برای ورزشکاران از یک منبع جدید باشند.

به جز المپیک توکیو که بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان محسوب می‌شود و قرار است در تابستان سال 1400 به میزبانی توکیو برگزار شود، ورزش ایران در سال 1400 چند رویداد دیگر همچون بازی‌های داخل سالن آسیا، بازی‌های کشورهای اسلامی، بازی‌های ساحلی آسیا و المپیک زمستانی 2022 را در پیش خواهد داشت که در مجموع تعداد آنها به 6 رویداد می‌رسد. این ترافیک مسابقات ورزشی و اعزام تعداد زیادی از ورزشکاران ایرانی به این رویدادها با وجود شیوع کرونا در سراسر جهان، مسئولان ورزش ایران را به این فکر انداخته تا برای تهیه واکسن کرونا اقدام کنند.

سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک که مسئول اصلی در راه اعزام ورزشکاران ایرانی به رویدادهای بین‌المللی در سال 1400 به حساب می‌آید،‌ بابت این موضوع ابراز نگرانی کرده و از وزیر ورزش هم خواسته تا با همفکری یکدیگر اقدامی را در این خصوص انجام دهند.

خرید واکسن ورزشکاران از چین

رئیس کمیته ملی المپیک درباره نشستی که با سلطانی‌فر درباره تهیه واکسن داشته، توضیح داده و می‌گوید: «جلسه‌‌ای با وزیر ورزش برای واکسن داشتیم و می‌توانیم برای ورزشکاران واکسن تهیه کنیم. نظر این بود که با چینی‌ها مذاکره کرده و با توجه به برگزاری سه رویداد در چین، از این کشور واکسن تهیه کنیم.» این صحبت در شرایطی مطرح شده که این روزها دولت ایران در حال خرید واکسن از روسیه است و به مرور قرار است تا پایان سال 99 بیش از یک میلیون دوز واکسن وارد ایران شود.

30 هزار واکسن، نیاز ورزش ایران

صالحی‌امیری تأکید کرده که واکسیناسیون ورزشکاران باید در اولویت باشد؛‌ اگرچه فعلا گروه‌های دیگری در اولویت دریافت واکسن قرار گرفتند. او درباره نیاز ورزش ایران برای سال 1400 می‌گوید: «دو راه در این زمینه وجود دارد؛ پیش‌بینی ما در ۵۰ فدراسیون حدود ۱۰ هزار نفر است و حداقل ۲۰ هزار و حداکثر ۳۰ هزار دوز نیاز داریم. شش رویداد سال آینده پیش‌رو خواهیم داشت و امیدواریم مجوز خرید واکسن را از چین یا کشورهایی که مد نظر ستاد مبارزه با کروناست، اخذ کنیم. باید بدانیم که حداقل ۲۰ هزار دوز برای ۱۰هزار ورزشکار در حوزه قهرمانی نیاز داریم.»

اقدام فدراسیون پزشکی ورزشی از طریق وزارت بهداشت

نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی هم درباره ماجرای خرید واکسن برای ورزشکاران به اظهارنظر پرداخته و می‌گوید: «ما به دلیل شرایط ویژه‌ای که در آن هستیم، اولویت نخست‌مان توجه به حضور در المپیک است که در این راستا باید توجه جدی به سلامت روحی و جسمی ورزشکاران داشته باشیم. ان‌شاءالله استارت کار را خواهیم زد و مشاوره‌های لازم به ورزشکاران داده خواهد شد. واکسیناسیون ورزشکاران اهمیت زیادی دارد و قطعا از طریق وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا این مهم میسر شود. سال آینده، سال پرترافیکی است و باید آمادگی بالایی داشته باشیم و مطمئن هستم با حضور مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و تجربه المپیک‌های قبلی، کاروان سالمی داشته باشیم. سلامت ورزشکاران هدف ما است و این فلسفه فدراسیون پزشکی ورزشی محسوب می‌شود.»

ورزشکاران در اولویت قرار می‌گیرند؟

این روزها کادر درمان در اولویت نخست دریافت واکسن کرونا قرار گرفتند و افراد مسن هم در گروه بعدی هستند که باید این واکسن را دریافت کنند. مسئولان ورزش ایران اعتقاد دارند که با توجه به اهمیت رویدادهای پیش‌رو، باید ورزشکاران نیز در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند. اما آیا رایزنی‌ای برای قرار گرفتن ورزشکاران در اولویت‌های اول دریافت واکسن انجام شده یا خیر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.