«جوانان»؛ محور فعالیت‌های فرهنگی در جمعیت هلال‌ احمر

نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال ‌احمر تأکید کرد

نشست شورای فرهنگی جمعیت هلال احمر با حضور نماینده ولی فقیه، دبیرکل و دیگر اعضای این شورا صبح امروز در حوزه نمایندگی ولی فقیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در این نشست ضمن تبیین سرفصل‌ها و  برنامه‌های فرهنگی جمعیت هلال احمر در سال آینده، بر اهمیت ارتقای فرهنگ دینی در جمعیت هلال احمر تأکید کرد.
اولویت فرهنگی در سال آینده

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این نشست به تبیین سرفصل‌ها و برنامه‌های فرهنگی جمعیت هلال احمر در سال آینده پرداخت. «توجه بیشتر به فرهنگ نماز و ترویج آن»، «برگزاری مسابقات سراسری حفظ، مفاهیم و قرائت قرآن کریم»، «برگزاری کنگره شهدا» و «ترویج مطالعه و کتابخوانی» چهار محور اصلی بود که نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر به عنوان اولویت‌های فرهنگی در جمعیت هلال احمر برشمرد.

اهمیت ترویج فرهنگ نماز

 او با اشاره به فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در ترویج فرهنگ نماز بیان کرد: «در سال‌های گذشته جمعیت هلال احمر به عنوان یکی از دستگاه‌های برتر در ستاد اقامه نماز معرفی شده است که نشان‌دهنده عملکرد مثبت این مجموعه در این عرصه بوده است.» نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه با تأکید بر اهمیت ترویج قرآن، در حکومت اسلامی نیز افزود:«پرداخت به قرآن از وظایف حاکمیت جمهوری اسلامی است. تمام دستگاه‌ها باید به فعاليت‌های فرهنگی قرآنی اهتمام بیشتری داشته باشند.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر خاطرنشان کرد: «شهیدان در جمهوری اسلامی ایران متولیان و صاحبان امور هستند، اگر امروز ما فرصتی برای خدمت داریم از جانفشانی شهدای گرانقدر است و باید جایگاه و مقام آنان در جامعه گرامی داشته شود.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در تبیین چهارمین اولویت فرهنگی به آسیب‌شناسی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی پرداخت و افزود: «به دلیل گسترش فناوری‌ استفاده مردم در سراسر دنیا از کتاب و مطالعه کاهش پیدا کرده است.» در نگاه حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی گسترش فضای مجازی و تکنولوژی نه تنها نباید مانعی در مسیر مطالعه باشد بلکه باید از بهره‌گیری از ظرفیت آن در مسیر افزایش سرانه مطالعه استفاده کرد. نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه از مجله زاد و مهر و ماه به عنوان دو منبع مناسب برای ارتقای فرهنگ دینی در جمعیت هلال احمر نام برد که متأسفانه به دلیل کمبود بودجه انتشار آنها متوقف شده است.

بیانیه گام دوم محور و شاخصی برای‌ فعالیت فرهنگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با توجه به گستردگی مشارکت جوانان در این جمعیت، پرداختن به مسائل فرهنگی آنان را از مهم‌ترین اولویت‌ها در جمعیت هلال احمر دانست و افزود: «فعالیت‌های شورای فرهنگی جمعیت تنها محدود به ستاد نیست. این شورا در استان‌های کشور نیز در طول سال گذشته برگزار شده است.» نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه بیانیه گام دوم را محور و شاخصی برای‌ فعالیت فرهنگی در تمام دستگاه‌ها  برشمرد و خاطر نشان کرد: «این بیانیه و اهداف و وظایف این حوزه که در قالب نظام‌نامه حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر که از سوی دفتر مقام معظم رهبری ابلاغ شده، راهگشای فعالیت‌های فرهنگی در جمعیت هلال احمر است.»

لزوم توجه بیشتر به بودجه‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، در این نشست بر لزوم توجه بیشتر به بودجه‌های فرهنگی در جمعیت هلال احمر نیز تأکید کرد و افزود: «سرانه فرهنگی هر نفر در جمعیت هلال احمر  اندک است که امیدواریم در آینده افزایش یابد.» نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه بر اهمیت پرداخت مفهومی به چهار مناسبت «بعثت»، «غدیر»، «عاشورا» و «مهدویت» تأکید کرد. نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با بیان اینکه باید برای ارتقای فرهنگ دینی، روحیه ایثارگری، شجاعت و مسئولیت‌پذیری برنامه‌ریزی کرد، ادامه داد: «توجه به این مناسبت‌ها که در تاریخ از ابعاد مختلف بی‌نظیر و شایسته است، باعث افزایش آگاهی دینی و معرفتی می‌شود.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه با بیان اینکه متولی فرهنگی در جمعیت هلال احمر حوزه‌ نمایندگی ولی فقیه  است، یادآوری کرد: «جمعیت هلال احمر در ایران در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه در عرصه فرهنگ منطبق بر فرهنگ اسلامی، در جهان پیشتاز و نمونه است. فرهنگ حاکم بر هلال احمر ایران فرهنگ اسلامی است و بنابراین رویکرد هلال احمر باید منطبق با احکام و معارف و منبعث از جهان‌بینی اسلامی باشد.»

بنا به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب نظامنامه حوزه نمایندگی ولی فقیه  که از سوی دفتر مقام معظم رهبری ابلاغ شده یکی از اسنادی است که مأموریت‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه را مشخص کرده است.

سال آینده؛ سالی پویاتر در عرصه برنامه‌های فرهنگی

در این نشست دکتر محمدحسن قوسیان، دبیرکل جمعیت هلال احمر، نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در شورای فرهنگی بر اهمیت پرداختن به برنامه‌های فرهنگی تأکید کرد.

او با اشاره به شرایط کنونی کشور، تحریم‌های ناجوانمردانه و کمبود منابع مالی ابراز امیدواری کرد که سال آینده جمعیت هلال احمر با رفع چالش‌های مالی، سالی پویاتر را در عرصه فرهنگی تجربه کند. یاسر احمدوند، دبیر شورای فرهنگی جمعیت، در ابتدای این جلسه ضمن بیان تاریخچه تأسیس و سوابق شورای فرهنگی گزارشی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی صورت‌گرفته در جمعیت در سال‌ جاری ارایه کرد.

در این مراسم دکتر محمد گل‌فشان، رئیس سازمان جوانان، نیز در گزارشی به مرور عملکرد برنامه‌های فرهنگی صورت‌‌گرفته در یک سال اخیر در این سازمان پرداخت. او ضمن اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده به بیان پیشنهادها و راهکارهای در عرصه فرهنگی در حوزه جوانان پرداخت. در ادامه اعضای جلسه نیز به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه مأموریت‌ها و اقدامات فرهنگی در جمعیت هلال احمر در راستای هر چه بهترشدن فعالیت‌ها پرداختند. در پایان این جلسه، احکام جدید اعضای شورای فرهنگی به آنان ابلاغ شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.