سایه کرونای انگلیسی بر روی ایران

اعضای ستاد ملی کرونا در گفت‌وگو با «شهروند» هشدار دادند

سایه سنگین کرونا آن طور که از شواهد پیداست قصد خروج از کشور ما را ندارد و ماجرا وقتی نگران‌کننده‌تر شده که سروکله ویروس انگلیسی هم پیدا شده است. انگلیسی‌ها هر بار که کالا یا صنعتی را در دنیا رونمایی می‌کنند می‌خواهند طوری وانمود کنند که کالای تولیدیشان یک سروکله از بقیه بالاتر است و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا برندهای معتبر خود را به دنیا معرفی کنند. اما اگر این کشور در معرفی هر کالایی تا کنون موفق نبوده است در انتقال ویروس کرونا حرف اول را در دنیا زده و کارش حرف نداشته است. حالا انگلیس کرونایی را به دنیا معرفی کرده که هم سرایت بیشتری دارد، هم کشنده‌تر است و هم برخلاف کرونای چینی رحم و مروت ندارد و دامن جوانان و کودکان را هم می گیرد.

از روزهای نخست سال نو میلادی که انگلیس اعلام کرد کرونا در این کشور جهش قابل توجهی پیدا کرده و خفن‌تر و جری‌تر شده است آه از نهاد همه متخصصانی که یک سال تمام تلاش می‌کردند این ویروس را از بین ببرند، بلند شد؛ زیرا معتقد بودند که این ویروس مانند برادر بزرگ‌ترش که خودش را از چین خارج کرد و به همه دنیا رساند، تنها در کوچه‌ و پس‌کوچه های لندن پرسه نخواهد زد و قطعا قصد سفر خواهد کرد. این نگرانی‌ها بی‌دلیل نبود و با وجود قوانین سختگیرانه‌ای که بسیاری از کشورها برای سفرهای خود در نظر گرفتند باز هم کرونای انگلیسی خودش را به کشورهای دیگر رساند.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و با اینکه در دروازه پروازهای خارجی تلاش می‌کرد همه بیماران را شناسایی و از ورود آنها به کشور جلوگیری کند اما باز کمی زود دیر شد و همین چند روز پیش وزیر بهداشت اعلام کرد که ویروس کرونای انگلیسی در کشور گسترش پیدا کرده و حالا بسیاری از پزشکان می‌گویند  هر کسی که کرونا بگیرد حتما از نوع انگلیسی‌اش خواهد بود.

پراکندگی کرونای انگلیسی در ایران

تا به حال چند نفری در قزوین و کاشان و آبیک به این بیماری مبتلا شده‌اند و دو نفر هم بر اثر این میهمان ناخوانده انگلیسی جان خود را از دست داده‌اند و حالا این گونه به نظر می‌رسد که این کرونای جهش‌یافته کم‌کم جای کرونای قبلی را می‌گیرد. تفاوت در مکان‌هایی که نمونه‌های بیماری پیدا شده است حاکی از این است که این ویروس حالا خودش را به نقطه نقطه کشور کشانده است و حالا قوی‌تر و پرسرایت‌تر بر مسیر همه آنهایی قرار گرفته که نه ماسک می‌زنند و نه فاصله‌های اجتماعی را رعایت می‌کنند.

جوان‌ها و بچه‌ها طعمه‌های جدید ویروس انگلیسی

مسعود مردانی در گفت‌وگو با «شهروند» در مورد این غول بی‌شاخ و دمی که به‌تازگی سروکله‌اش پیدا شده، می‌گوید: «در مورد کرونای قبلی می‌گفتیم بچه‌ها و جوانان کمتر مبتلا می‌شدند و نکته‌ای که تا یک حدی شرایط را قابل تحمل‌تر می‌کرد این بود که مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در کودکان کمتر بود.»

او با تأکید بر اینکه کرونای انگلیسی همه معاملات را در دنیا به هم زده است، ادامه می‌دهد: «علایم کرونای بریتانیایی در بچه‌ها بیشتر دیده می‌شود. مراجعه‌کنندگان به مطب‌ها و بیمارستان‌ها بیشتر جوانان و کودکان هستند»

این تنها تفاوت این کرونا با نوع قبلی‌اش نیست و سرایت این ویروس 70 برابر بیشتر از کرونای قبلی است. مردانی در این باره نیز می‌گوید: «شدت سرایت‌پذیری فوق‌العاده بالاست؛ یعنی اگر یک نفر به این بیماری مبتلا شود،  همه اعضای خانواده مبتلا می شوند و علایمش به‌سرعت شدید می‌شود یعنی از زمان ابتلا به کرونا و شروع حال بد بیمار سه تا چهار روز طول می‌کشد.»

سرایت بیشتر مساوی با مرگ‌ومیر بیشتر

این نوع کرونا جری‌تر و بدجنس‌تر هم شده است و تحقیقات متخصصان در خود انگلیس که منبع شروع این نوع ویروس بوده، نشان می‌دهد که  آمار مرگ‌ومیر نیز بالاتر رفته است. مردانی می‌گوید: «در تحقیقات جدید که در مجله  لنسر به چاپ رسیده به این نتیجه رسیده‌اند که مرگ‌ومیر کرونای انگلیسی بسیار بیشتر است به همین دلیل همه مردم باید این را در نظر داشته باشند که کرونای جهش‌یافته انگلیسی در کمین همه ماست و ما نمی‌توانیم تشخیص بدهیم، فردی که مقابل ما است چه علامت داشته باشد و چه نداشته باشد حامل کرونای انگلیسی هست.»

اما او به یک نکته مهم دیگر هم اشاره می‌کند و می گوید: «مهم نیست که  از چه نوع کرونا در جامعه وجود داشته باشد. اگر شما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده، ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید سد محکمی در برابر کرونا ایجاد کرده‌اید.»

موج جدید کرونا در ایران

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره شروع موج چهارم کرونا در ایران ادامه داد: «انتظار داشتیم که موارد بیماری کم شود، اما ناگهان متوجه شدیم که 9 تا 10 شهر استان خوزستان وضعیت‌شان قرمز می‌شود، این خارج از حد انتظار ماست، این به معنی اپیدمی و همه‌گیری است؛ در واقع نوعی طغیان بیماری است، البته الان در شروع این طغیان هستیم و اگر این هشدارهایی که داده می‌شود جدی گرفته نشود، قطع به‌ یقین با پیک چهارم شیوع ویروس کرونا مواجه می‌شویم.»

مردم باید نگران و هوشیار باشند، یک نکته‌ای که این روزها وجود دارد بحث نزدیک‌شدن به ایام نوروز است، مردم باید بدانند نوروز همیشه بوده و هست، سنت خرید‌کردن هم همیشه پابرجاست، اما اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کنند، ما دوباره بیمارستان‌هایمان از بیماران بدحال پر می‌شود و مجبور می‌شویم مانند عید سال گذشته همه جا را تعطیل کنیم و جاده‌ها را ببندیم.

زنگ خطر موج چهارم کرونا نواخته شد

با همه توصیه‌ها انگار زنگ خطر زودتر از قبل نواخته شده است؛ زیرا برخی از شهرها قرمز شده‌اند و بسیاری از پزشکان و متخصصان در پیام‌های اینستاگرامی و توییتری خود اعلام کرده‌اند که بخش‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌هایی که در آن مشغول به کار بوده‌اند پر شده است و اینها آژیر قرمزی است که خبر از اسفند ماه ترسناک می‌دهد.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو ستاد ملی کرونا، به «شهروند» می‌گوید:‌ «بعد از آنکه کرونا شیوع پیدا کرد در خرداد ماه با یک جهش ویروس روبه‌رو شدیم که این جهش سبب فوت‌شدن بسیاری از بیماران در سراسر دنیا شد اما پس از آن با آنکه شرایط آن قدرها هم خوب نبود اما با کاهش آمارها روبه‌رو می‌شدیم که دوباره جهش ویروس در انگلیس رخ داد که مهم‌ترین شاخصه آن قدرت سرایت بالاتر است اما وقتی به‌ طور طبیعی قدرت سرایت بیشتر شود، تعداد مریض بیشتر می‌شود و به‌دنبال آن مریض بدحال و موارد مرگ‌ومیر افزایش پیدا می‌کند.»

جهش دوباره کرونا در آفریقا و برزیل

البته این ویروس مجددا جهش‌های دیگری هم در آفریقای جنوبی و برزیل داشت، اما فعلا ما گرفتار نوع انگلیسی آن هستیم و این نوع ویروس متأسفانه در ایران تبدیل به اپیدمی شده است و روز به روز در حال بیشترشدن موارد جدید از آن هستیم.

او رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی را تنها راه مقابله با این ویروس عنوان می‌کند و می‌گوید: «مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر این موضوع رعایت نشود موج بدی در کشور خواهیم داشت این موضوع شوخی‌بردار نیست و باید گفت اسفند سختی را در پیش خواهیم داشت»

او معتقد است که اگر مردم بی‌خیال خرید و دیدوبازدیدها و دورهمی‌های عید نوروز شوند می‌توان از جهش این بیماری جلوگیری کرد و در این شرایط است که کادر درمان می‌تواند این بیماری را کنترل کند اما اگر این اتفاق رخ ندهد، ویروس به‌سرعت در میان مردم منتشر می‌شود و بالارفتن حجم بیماران کار کادر درمان را مشکل کرده و کنترل از دست خارج می‌شود.

هزینه سنگین آزمایش کرونای انگلیسی

با این همه وضعیت این روزهای کرونا کمی ترسناک‌تر از گذشته است با آنکه علیرضا زالی عنوان کرده که تا کنون افراد مبتلا به ویروس انگلیسی در کل کشور کم هستند و تنها دو فوتی بر اثر کرونای انگلیسی تشخیص داده شده است اما دکتر مختاری، عضو ستاد ملی کرونا، بر این باور است از آنجا که هزینه آزمایش ژنتیکی تشخیص این ویروس بالاست همه موارد مشکوک بررسی نمی‌شوند و به همین دلیل ممکن است مرگ‌هایی صورت بگیرد و نتوانیم تشخیص دهیم که این ویروس انگلیسی است یا کرونای معمولی. به همین دلیل باید بیشتر موارد شناسایی‌شده را به حساب کرونای انگلیسی گذاشت تا شاید با سرعت‌بخشیدن در ساخت و ورود واکسن‌های کرونا بتوان پرونده این ویروس را برای همیشه بست.

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.