بازیگران سینما در اولویت دریافت واکسن کرونا؟!

جنجالی که واکسیناسیون کرونا در میان هنرمندان سینما و تلویزیون به راه انداخت

جنجال‌ها از نامه‌ای با امضای دکتر حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط‌ عمومی سازمان نظام پزشکی خطاب به دکتر کیانوش جهان‌پور آغاز شدند- که در آن درخواست شده بود هنرمندان که سرمایه ملی محسوب می‌شوند، مانند کادر درمان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند.

واکسن کرونا هنرمندانپولاد امین، شهروندآنلاین: درست در اوج انتقادات و اعتراضات به ویدیویی که با عنوان «واکسن‌زدن سیدشهاب‌الدین حسینی» در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد؛ انتشار نامه یکی از مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر «اولویت هنرمندان در واکسیناسیون کرونا» یک موج خبری عظیم را شکل داد. سیلی که در میانه حملات تندی که به شهاب حسینی در حال انجام بود (و البته عده‌ای نیز در مقام دفاع از او می‌گفتند اگر ما هم جای او بودیم از چنین فرصتی استفاده می‌کردیم) آمد و جامعه هنرمندان را سیبل حملات اقشار مختلف مردم قرار داد.

ماجرای یک نامه پردردسر

«اولویت هنرمندان در واکسیناسیون کرونا» بی‌شک پرتکرارترین موضوع فضای رسانه‌ای و مجازی فارسی در یکی، دو روز اخیر بوده. ماجرایی که از نامه‌ای با امضای دکتر حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط ‌عمومی سازمان نظام پزشکی خطاب به دکتر کیانوش جهان‌پور آغاز شد- که در آن درخواست شده بود هنرمندان که سرمایه ملی محسوب می‌شوند، مانند کادر درمان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند. نامه‌ای که در ادامه باعث حرف‌وحدیث‌های زیادی شد و انتقادات پرشماری را در پی داشت. مهم‌تر از همه اما اینکه هنرمندان را به دو اردوی کاملا مقابل هم تقسیم کرد: هنرمندانی که مخالف موضع تبعیض‌آمیز آن نامه پرماجرا بودند و البته هنرمندانی که از آن دفاع کردند- و البته در ادامه نیز مردم و مخاطبان از خجالت‌شان درآمدند.

در واکسیناسیون اختیاری، برنامه‌سازان هنری که سرمایه ملی هم محسوب می‌شوند، هم‌پای کادر درمان نگریسته شده و ترتیبی اتخاذ شود سهمیه لازم در نظر گرفته شود.

هنرمندان و کادر درمان

در نامه مدیرکل روابط‌ عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه «تولیدکنندگان برنامه‌‌های متنوع تلویزیونی و سینمایی در تحقق شعار پرمحتوای «در خانه بمانیم» نقش مهمی دارند» و «نقش هنرمندان در سست‌کردن چرخش ویروس کرونا کمتر از کادر درمان نیست» پیشنهاد شده «هنرمندان که سرمایه ملی هم محسوب می‌شوند، مانند کادر درمان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند»- که اگر این اتفاق نیفتد «بیم آن می‌رود تولیدات به شدت کاهش یابد (که تأثیر منفی در ماندن مردم در خانه دارد) یا با پذیرش ریسک‌پذیری این عزیزان شاهد فقدان بیشتر آنها باشیم.»

سیل انتقادات

انتشار نامه دکتر حسین کرمان‌پور سیلی از انتقاد و اعتراض را در پی داشت. انتقاداتی از جانب مردم، کادر درمان، هنرمندان و حتی همکاران آقای دکتر، از جمله علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت که نوشت: «سلبریتی محترم، اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفا تقاضای خارج از نوبت نکنید؛ حتی شما حامی انتخاباتی ۱۴۰۰»!

شدت و حجم انتقادها چنان زیاد و پردامنه بود که دکتر حسین کرمان‌پور را واداشت ساعاتی پس از انتشار نامه‌اش توضیح بیشتری داده و به کنایه بنویسد که «تعجب می‌کنم از مردمی که تا هنرمندی می‌میرد، غمگسار می‌شوند و تا کسی می‌گوید در نظر باشند تا نمیرند، ناسزایش می‌گویند»!

دکتر حسین کرمان‌پور دلیل درخواست حاشیه‌سازش را چنین توضیح می‌دهد: «بسیاری از هنرمندان در صحنه اجرا نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند، این گروه از معدود مشاغلی هستند که برای ادامه شغل خود مجبورند در صحنه اجرا از ماسک استفاده نکنند که در سند ملی کرونا به آن توجه نشده است. دفاع من از هنرمندان لاکچری و بی‌هویت و ساختارشکن نبوده، بلکه هدف من حمایت از قاطبه پزشکان بوده. به هر حال زمانی که هنرمندان درگیر بیماری می‌شوند، فشار زیادی به کادر درمان می‌آید و نیز در زمان جان باختن یک هنرمند افراد پرشماری برای او سوگواری می‌کنند.»

مدیرکل روابط‌ عمومی سازمان نظام پزشکی هم‌ چنین می‌گوید که «در این نامه گفته نشده که هنرمندان در اولویت تزریق واکسن هستند، بلکه تأکید شده که باید واکسن زودتر به دست اقشار مختلف جامعه برسد.» دکتر کرمان‌پور در پایان نیز گفته که «معتقدم این نامه زود منتشر شد و اگر چندماه دیگر این درخواست منتشر می‌شد بهتر بود.» درخواستی که شاید در زمانی دیگر تا این حد انتقاد و اعتراض به بار نمی‌آورد.

دودستگی هنرمندانواکسن کرونا هنرمندان

نامه مدیرکل روابط‌ عمومی سازمان نظام پزشکی و درخواست «اولویت قائل‌شدن برای هنرمندان در واکسیناسیون کرونا» در جامعه هنری نیز واکنش‌های زیادی را موجب شد. موضع‌گیری‌هایی که هنرمندان را به دو اردوی کاملا متفاوت از هم تقسیم‌ کرد: هنرمندان و سینماگران و مدیرانی مانند منیژه‌ حکمت، فرشته طائرپور، حمید فرخ‌نژاد و ابراهیم داروغه‌زاده که بنا به ادعاهای موجود در فضای مجازی پیگیر گرفتن اولویت واکسن برای هنرمندان سینما و تلویزیون هستند و البته هنرمندانی مانند فاطمه معتمدآریا، هانیه توسلی، بابک کریمی، حبیب رضایی، افشین هاشمی، پیمان عباسی، آزیتا موگویی، لیلا اوتادی، فلور نظری، پدرام شریفی و ساناز بیان که مخالف و منتقد این درخواست بودند و آن را بی‌اعتنایی به مردم و گروه‌های پرخطر می‌دانستند و بر این باور بودند که بسیاری از مردم عادی نیز مانند سازندگان برنامه‌های تلویزیونی هر روز مجبورند با وسایل نقلیه عمومی سرکار بروند و البته عده‌ای دیگر هم این درخواست را به اعتراضات تند بازیگرانی که از مرگ مهرداد میناوند و  علی انصاریان متاثر بودند، نسبت دادند…

موافقان و مخالفان

ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر ادوار پیشین جشنواره فیلم فجر که از قضا پزشک عمومی است، یکی از موافقان اولویت‌دادن به هنرمندان سینما و تلویزیون در واکسیناسیون کرونا بود و نوشت: «همه ما می‌توانیم با ماسک و حفظ فاصله فیزیکی در محل کار حاضر شویم، اما بازیگران فیلم و سریال و تئاتر نه می‌توانند ماسک روی صورت داشته باشند و نه فاصله فیزیکی را رعایت کنند. در حالی‌که ساعت‌ها در شبانه‌روز با هنر این عزیزان سرگرم می‌شویم، اینها جان‌شان در خطر است.»

اما بعد از انتقادات رسانه‌ای و مجازی پرشماری که ماجراهای اخیر باعث شد، شماری از هنرمندان پای به میدان گذاشته و به ابراز مخالفت با هر نوع امتیاز و اولویتی پرداختند.

یکی از اولین هنرمندانی که در این زمینه موضع‌گیری کرد، فاطمه معتمدآریا بود. او که در فضای مجازی (همان‌طور که گفته شد) به عنوان یکی از کسانی که پیگیر گرفتن اولویت واکسن برای هنرمندان سینما و تلویزیون هستند، معرفی شده بود، با انتشار نامه‌ای عنوان کرد که همراهی و فعالیتی در ارتباط با این درخواست نداشته و اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده برای مردم می‌داند. این بازیگر سینما و تئاتر نوشت: «اینجانب فاطمه معتمدآریا خبر مربوط به هرگونه فعالیت خود در ارتباط با درخواست اولویت واکسیناسیون هنرمندانه سینما را اکیدا تکذیب می‌کنم و با وجود از دست رفتن بسیاری از هنرمندان تکرار ناشدنی سینما به دلیل ابتلا به کرونا، اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده و بدون اتلاف وقت همه مردم ایران می‌دانم.»

واکسن کرونا هنرمندانهانیه توسلی هم نوشت: «این چه پیشنهادی است؟ کادر درمان در اولویت هستند و بعد سالمندان و بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند و بهترین روش طبق استاندارد جهانی.»

فرشته طائرپور، رئیس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان ایران نیز درخواست جامعه هنری برای اولویت دادن به هنرمندان سینما و تلویزیون برای دریافت واکسن کرونا را رد کرد. این تهیه‌کننده در نامه‌ای که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، عنوان داشت که «تهیه‌کنندگان عضو این صنف، هیچ گونه مطالبه‌ای جهت قرار گرفتن در شمار استثنائات و خارج از نوبت برای دریافت واکسن کرونا نداشته است.»

 

حبیب رضایی نیز یکی از هنرمندانی است که درباره این موضوع واکنش نشان داد: «ترتیب و اولویت تزریق واکسن کرونا در شکل جهانی، کاملا صحیح و قابل دفاع است. هر گونه جابه‌جایی در این تقسیم‌بندی، فاقد ارزرش علمی و انسانی است.»

لیلا اوتادی هم به صراحت گفت که «هنرمندان هیچ ارجحیتی بر مردم عادی ندارند. من به شخصه تا کل ۸۰میلیون نفر ایرانی در دورترین نقاط و روستاها واکسن نزنند، از زدن واکسن معذورم، من ۸۰میلیون‌ویکمین نفر خواهم بود.»

فلور نظری هم گفت: «همیشه از تبعیض متنفر بوده و هستم. اعتقاد راسخ دارم هنرمندان هم مثل بقیه اقشار باید تابع اولویت و شرایط موجود جامعه باشند. ما از همین مردم هستیم و برتری نداریم. بعد از اینکه تمامی اقشار در اولویت واکسن زدند، خواهان واکسن هستم. من برتری و رجحانی ندارم.»

پدرام شریفی دیگر بازیگری است که با هر نوع تبعیضی مخالفت کرده: «در کنار ما که در شرایط بسیار پرخطر مشغول کار هستیم، بسیار انسان‌های دیگر در این سرزمین، همانند ما و همکاران ما در حال کسب درآمد برای گذران زندگی خود هستند. ممنون که متوجه شرایط سخت ما در هنگام تولید یک فیلم هستید که بدون ماسک مجبور به ایفای نقش خود هستیم، اما خون ما رنگین‌تر از آن آدمی نیست که مجبور است با مترو به سرکار خود برود، مجبور است سوار تاکسی شود و امیدوار باشد که کنار دستی او کرونا نداشته باشد. من به آن سربازی فکر می‌کنم که در خوابگاه می‌خوابد و مجبور است دو سال در این شرایط خدمت کند. من از توجه شما متشکرم، اما ترجیح می‌دهم از شما درخواست کنم تا شرایط واکسن‌زدن را برای همه‌ مردم به همان اولویتی که در جهان برقرار است، انجام دهید.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.