کاهش در بازار طلا و دلار ادامه می یابد؟

سیگنال‌های مثبت در روابط خارجی عامل کاهش محسوس قیمت ارز و سکه

بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست، به‌طوری که آنها از تداوم رشد بهای ارز ناامید شده و در انتظار ریزش قیمت‌ها هستند، اگرچه تحولات سیاست خارجی همچنان مبهم است، اما به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز از اکنون به پیشواز تحولات پیش‌رو رفته‌اند

شهروند آنلاین: قیمت طلا، سکه و دلار امروز هم در بازار روند نزولی را تجربه کرد. قیمت دلار در بازار آزاد، دیروز به ۲۵,۱۰۰ (بیست‎‌وپنج‌ هزار و یکصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۸‌درصدی داشته است. قیمت سکه نیز امروز کاهش را تجربه کرد و 11,300,000 (یازده ‌میلیون و سیصدهزار) تومان خریدوفروش شد. قیمت طلا هم پایین آمد و هر گرم طلای ۱۸عیار، دیروز به ۱,۰۸۰,۵۰۰ (یک‌میلیون و هشتاد‌هزار و پانصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۲.۷۵‌درصدی داشته است.

از روز گذشته تاکنون نرخ ارز و همچنین سکه و طلا در بازار داخلی، روندی نزولی طی کرده و هر ساعت شاهد نوسانات بیشتر قیمت‌ها در این بازارها هستیم.

سیگنال‌های مثبت در روابط خارجی

بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست، به‌طوری که آنها از تداوم رشد بهای ارز ناامید شده و در انتظار ریزش قیمت‌ها هستند، اگرچه تحولات سیاست خارجی همچنان مبهم است، اما به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز از اکنون به پیشواز تحولات پیش‌رو رفته‌اند.

ترس و دودلی دلالان ناشی از دو چیز است؛ نخست، هرچند تعلل‌هایی در بازگشت آمریکا به برجام مشاهده می‌شود، اما در تحلیل‌ها و همچنین در جامعه کفه ترازو به سمت بازگشت این کشور سنگینی می‌کند و نه عدم بازگشت، به‌ویژه اینکه ایران نیز مانعی برای بازگشت به تعهدات برجامی خود نمی‌بیند و بارها این را اعلام کرده است.

دوم اینکه طبق گزارش‌های بانک مرکزی، شاخص‌های اقتصادی کشور در 6‌ماهه دوم ‌سال عملکرد مثبتی داشته‌اند. این یعنی اینکه به‌رغم تحریم و شیوع کرونا، روند اقتصاد در جهت مثبت قرار دارد.

اکنون که نقش رفع تحریم‌ها در سیر نزولی و سقوطی قیمت دلار پوشیده نیست، انتظار می‌رود با مشاهده سیگنال‌های مثبت در روابط خارجی و به‌ویژه در مورد برجام شاهد کاهش محسوس قیمت دلار باشیم. در بهمن‌ماه بیشتر نظاره‌گر اختلافات طرفین بودیم، اما به نظر می‌رسد در اسفندماه شرایط تغییر می‌کند.

با توجه به اینکه ایران نشان داده که در تعیین ضرب‌الاجل خروج از پروتکل الحاقی بسیار جدی است، به نظر می‌رسد اروپا و آمریکا نیز آن را به‌شدت جدی گرفته‌اند، به همین دلیل، شروع نخستین روز آخرین ماه ‌سال ۱۳۹۹ با سه سیگنال مهم برجامی همراه بود که می‌تواند سیر قیمت دلار را به‌شدت نزولی کند.

ریزش قیمت‌ها در بازار سرعت گرفت

روز گذشته نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضع بازار گفت: «درحالی ‌که در چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت اونس جهانی بودیم و هفته قبل نرخ هر اونس طلا حدود ۴۰دلار کاهش یافت.»

محمد کشتی‌آرای افزود: «این مسأله به دلیل این است که اوضاع سیاسی‌ و اقتصادی جهان رو به بهبود حرکت می‌کند و واکسیناسیون جهانی در بهترشدن اوضاع اقتصادی جهان و همچنین مثبت‌شدن تراز اقتصادی بسیاری از کشورها موثر بوده است.»

او تصریح کرد: «به همین دلیل تقاضا و سرمایه‌گذاری روی طلا کاهشی شده و قیمت اونس جهانی سیر نزولی یافته است.» نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: «برخلاف کاهش قیمت جهانی طلا، در بازارهای بین‌المللی قیمت نقره درحال افزایش بوده و به ۲۷دلار و ۳۶ سنت رسیده، اکنون تقاضا برای خرید نقره در بازارهای جهانی بالا رفته است.»

او گفت: «کاهش ۴۰دلاری قیمت اونس جهانی و همچنین پایین‌آمدن نرخ در بازار داخلی سبب شده تا نوسانات کاهشی نرخ‌ها در بازار ارز و سکه و طلا اتفاق بیفتد.»

روند کاهشی نرخ‌ها در روزهای آتی

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تأکید کرد: «نرخ‌های فعلی بازار نشان می‌دهد نسبت به روز پنجشنبه گذشته، قیمت‌ها کاملا روند کاهشی داشته است.»

او گفت: «پیش‌بینی می‌کنم در روزهای آینده نیز شاهد کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار باشیم که این مسأله می‌تواند روی نرخ بازار سکه و طلا موثر باشد و اگر اتفاق خاصی نیفتد، روند کاهشی در بازار سکه و طلا حفظ شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.