شماره ۲۲۰۰ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
تلاش آموزش و پرورش برای احیای ادبیات نوجوان

افتتاحیه اولین دوره کارگاه حمایت از تولیدات ادبی نوجوان با عنوان هزارتو با شرکت 16 نفر از برگزیدگان این دوره از سراسر کشور در مجموعه سرچشمه تهران برگزار شد.
شهروند|‌ فراخوان هزارتو اولین دوره حمایت از تولیدات ادبی رمان نوجوان است که در حوزه آموزش‌وپرورش در حال برگزاری است. در فراخوان ادبی هزارتو بیش از 100 نفر شرکت کردند که از بین آنها و بعد از داوری نهایتا 16 نفر برای شرکت در دوره انتخاب شدند که افتتاحیه دو روزه این فراخوان با شرکت همه پذیرفته‌شدگانی از شهرهای مختلف کشور ازجمله مرند آذربایجان غربی، اردبیل، مشهد، تربت جام، قم، تهران، اصفهان، شهرکرد، شهریار و  یزد برگزار شد.  مهدی شریفی، دبیرفراخوان هزارتو، در افتتاحیه این طرح با بیان اینکه در داستان‌نویسی همیشه یک ایده ساده می‌تواند یک اتفاق بزرگ را رقم بزند، گفت: «در ایده هزارتو هم دقیقا همین اتفاق افتاد و از یک احساس نیاز به رمان نوجوان و یک صحبت دغدغه‌مندانه از نیاز به جمعی از نویسندگان رمان نوجوان بود که این ایده شکل گرفت و با همراهی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و خانواده عقیق تصمیم گرفتیم برای تربیت نویسنده برای نوجوانان تلاش کنیم.»  او به ارایه توضیحاتی از این فراخوان پرداخت و گفت: «بعد از اینکه فراخوان عمومی برای جذب نویسندگانی از سراسر کشور اعلام شد، حجم استقبال نشان داد که همین ایده می‌تواند یک داستان بسیار بزرگ جذاب را رقم بزند و نهایتا با بررسی طرح‌ها توسط سه داور که استادان دوره هم خواهند بود 16 طرح برای مراحل بعدی انتخاب شد و قرار است که در این 6 ماه کارها را به نحوی پیش ببریم که به انتشار 16 رمان نوجوان منتهی شود.»  علی جانباز، معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، نیز در ادامه با اشاره به ضعف در تولید رمان نوجوان گفت: «تلاش در زمینه تولید رمان نوجوان وظیفه کسانی است که در عرصه ادبیات فعالیت می‌کنند اما این وظیفه تا به امروز به ‌گونه‌ای انجام شد که وقتی به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه می‌کنیم غرفه کتاب‌های کودک و نوجوان هیچ رده‌بندی دقیقی ندارد.»  به گفته او این در حالی است که کتاب‌ها در دهه 60 در کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها بر اساس رده‌بندی تقسیم می‌شد اما در سال‌های گذشته اثری از این رده‌بندی‌ها نیست، این به معناست که ما محصولی که قابل رده‌بندی باشد هم نداریم و کتاب‌هایمان تبدیل‌شده است به کتاب‌هایی که زیستگاهش تغییر کرده است.
 به اعتقاد جانباز بخش کتاب‌های نوجوان آمیخته‌ای از کتاب‌های کودک و نوجوان است و اگر بخواهیم کتاب خوب نوجوان ایرانی را از بین این غرفه‌ها بیرون بکشیم شاید کتاب‌ها به‌ اندازه انگشت‌های دو دست برسد و این بسیار غم‌انگیز و ناراحت‌کننده است که در حوزه ادبیات نوجوان این ‌قدر ضعف وجود دارد.

سهم 74درصدی ترجمه از کتاب‌های کودک و نوجوان
 به اعتقاد او وقتی نوجوان و خانواده‌اش در کتاب‌فروشی حضور پیدا می‌کند دچار این ‌سوء هاضمه ادبی است و نمی‌تواند کتاب خوبی پیدا کند به‌ طوری‌ که بر اساس کار پژوهشی در یکی دو سال گذشته انجام دادیم نشان داد که  نزدیک به 30درصد چیزی که در نشر ما وجود دارد که حدود 74درصد آن کتاب‌های ترجمه است آن‌ هم بعضا نوع ترجمه‌هایی که با مضمون‌های داخلی هم هماهنگ نیست.  آن‌ طور که جانباز گفته است مسأله ادبیات نوجوان حیاتی است و برای غنای این بخش از ادبیات ما در هزارتو تصمیم گرفتیم که به ‌جای اینکه با 20 ادبیاتی معروف برای نوشتن کتاب نوجوان قرارداد ببندیم، در زمینه خلق نویسنده کار کنیم و افرادی که استعداد و توانمندی نوشتن دارند در یک مسیر هدایت شوند و به انتشار کتاب نوجوان برسند.  معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نتیجه کار سفارشی را موفق ندانسته و معتقد است که اگر هوشنگ مرادی کرمانی موفق شده است به این علت است که  از مسأله‌اش به سمت نوشتن رفته است برایش مسأله، ادبیات نیست مسأله‌اش، نوجوان است که به کسب جایزه آسترید لیندگرن هم ختم شده است.

 


تعداد بازدید :  232