چه کسانی مجسمه طلایی اسکار ۲۰۲۱ را در دست خواهند گرفت؟

 «شهروندآنلاین» پیش‌بینی می‌کند

روزهای اخیر نشریات، سایت‌ها و رسانه‌های مختلف مطالب گوناگونی درباره اینکه در مراسم پیش‌رو شاهد چه اتفاقاتی خواهیم بود، منتشر کرده‌اند. پیش‌بینی‌‌هایی که امسال به نحو عجیبی هماهنگ به نظر می‌رسند. در واقع امسال حلقه‌ها و انجمن‌های گوناگون منتقدان، نشریات و رسانه‌ها، جشنواره‌ها و جوایز مختلف سینمایی دست به انتخاب‌های کاملا مشابهی زده‌اند…

پولاد امین، شهروندآنلاین: فردا در آخرین ساعات شب (به وقت ما) مراسم اسکار ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. نودوسومین دوره باشکوه‌ترین مراسم دنیای سینما- که امسال به خاطر همه‌گیری کرونا با تأخیری حدودا دو ماهه برگزار می‌شود و قرار است بهترین‌های سینما، از آغاز سال ۲۰۲۰ تا پایان فوریه سال ۲۰۲۱ در آن داوری شود.

در روزهای اخیر نشریات، سایت‌ها و رسانه‌های مختلف مطالب گوناگونی درباره اینکه در مراسم پیش‌رو شاهد چه اتفاقاتی خواهیم بود، منتشر کرده‌اند. پیش‌بینی‌‌هایی که امسال به نحو عجیبی هماهنگ به نظر می‌رسند. در واقع امسال حلقه‌ها و انجمن‌های گوناگون منتقدان، نشریات و رسانه‌ها، جشنواره‌ها و جوایز مختلف سینمایی دست به انتخاب‌های کاملا مشابهی زده‌اند- و نتایج پیش‌بینی‌‌های بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز، لس‌آنجلس تایمز، گاردین، ورایتی، هالیوود ریپورتر و بسیار دیگر، هنرمندان و آثار اغلب مشابهی را شامل شده‌اند. اتفاقی که حکایت از این دارد که امسال در میان نامزدها تا حد زیادی مشخص است که کدام آثار شانس بیشتری برای دریافت جایزه دارند- که در میان‌شان نام فیلم «سرزمین آواره‌ها» بیشتر از بقیه تکرار شده و از نظر منتقدان شانس این فیلم برای دریافت جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر زن نقش اصلی بیشتر از بقیه فیلم‌هاست…

بهترین فیلم

در بخش بهترین فیلم همان‌طور که گفته شد شانس برنده‌‌شدن فیلم «سرزمین آواره‌ها» (که در جشنواره‌ها و انتخاب‌های اغلب انجمن‌های منتقدان عنوان بهترین فیلم سال را به دست آورده) بیشتر از رقبایی چون «زن جوان بااستعداد»، «دادگاه شیکاگو هفت»، «منک» و «یک شب در میامی» است. البته فیلم‌های «۵ هم‌خون»، « بلک باتم ما رینی» و «صدای متال» نیز شانس خوبی در مراسم امسال دارند- اما اینکه در بخش بهترین فیلم بتوانند جایزه بگیرند، جای تردید دارد.

میناری

کارشناسان بر اساس معنای غیرسینمایی و بیشتر سمبولیک جایزه بهترین فیلم در سال‌های اخیر (که باعث شده اولویت‌های سیاسی- اجتماعی در این بخش نقش زیادی در انتخاب بهترین فیلم داشته باشد) شانس فیلم «میناری» را نیز در این بخش زیاد می‌دانند. به هر حال این فیلم بیشتر از دیگر گزینه‌ها نشان‌دهنده سیمایی است که ایالات متحده در دوران جو بایدن می‌خواهد از خود نشان دهد. فیلمی درباره تجربه مهاجرت یک خانواده کره‌ای که در پی رویای آمریکایی پا به سرزمین آرزوها گذاشته‌اند- که اگر در شب اهدای جوایز به موفقیت برسد، دومین فیلم کره‌ای در دومین سال متوالی خواهد بود که عنوان بهترین فیلم را به دست می‌آورد.

«سرزمین آواره‌ها» نیز که به بررسی یک طبقه اجتماعی در همان برهه زمانی می‌پردازد، به واسطه پرداخت موضوعاتی مانند طبقه اجتماعی و استثمار کارگران می‌تواند در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

بهترین کارگردانی

در بخش بهترین کارگردانی، فیلمساز چینی، «کلویی ژائو»، که امسال با فیلم «سرزمین آواره‌ها» بیشترین جوایز و افتخارات ممکن را به دست آورده، مهم‌ترین شانس دریافت اسکار بهترین کارگردانی است. کارگردانی که با تلفیق بازیگران حرفه‌ای در کنار نابازیگران بهترین و باورپذیرترین بازی‌های ممکن را گرفته و روایتی جذاب از یک داستان بالقوه خسته‌کننده حاصل آورد. فیلمسازی که بعد از کارگردانانی چون «گی‌یرمو دل‌تورو» و «آلفونسو کوارون» دیگر فیلمسازی می‌تواند باشد که بعد از دریافت جایزه فستیوال ونیز، با همان فیلم جایزه اسکار را نیز می‌گیرد.

«امرالد فنل» کارگردان فیلم «زن جوان بااستعداد»، «آرون سورکین» کارگردان «دادگاه شیکاگو هفت»، «دیوید فینچر» سازنده فیلم «منک» و «لی ایزاک چانگ» کارگردان فیلم «میناری» دیگر کارگردانانی هستند که تماشای تصویر اسکار به‌ دست‌شان در شب اهدای جوایز کسی را حیرت‌زده نخواهد کرد.

البته «اسپایک لی» کارگردان فیلم «5 هم‌خون» و «رجینا کینگ» کارگردان «یک شب در میامی» نیز شانس دریافت اسکار کارگردانی را دارند- که اگر این اتفاق رخ دهد، روند چند سال اخیر اهدای اسکار کارگردانی به اقلیت‌های نژادی (که تاکنون به کارگردانان سفیدپوست مرد اهدا می‌شده) ادامه خواهد یافت.

بهترین بازیگر مرد

در این بخش «چادویک بوزمن» شانس زیادی برای دریافت اسکار دارد. بازیگر تازه‌ درگذشته‌ای که هم شانس دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را دارد و هم اینکه می‌تواند عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد امسال را به دست آورد.

اما شانس اصلی چادویک بوزمن در بخش نقش اصلی مرد برای حضور در فیلم «بلک باتم ما رینی» است. اتفاقی که اگر رخ دهد، بوزمن در کنار «پیتر فینچ» تنها بازیگری خواهد بود که اسکار بازیگری نقش اول مرد را پس از مرگ به دست آورده است.

چادویک بوزمن که به عنوان بازیگر مکمل فیلم «5 هم‌خون» نیز حضور حیرت‌انگیزی دارد، به نحو عجیبی تاکنون هیچ‌گاه نامزد یا برنده جایزه بزرگی نشده، بنابراین اسکار بازیگری امسال می‌تواند او را به چیزی که لیاقتش را داشت، برساند. اتفاقی که پیشتر، برای بازی در بی‌شمار نقش درخور می‌بایست رخ می‌داد، بنابراین اسکار امسال می‌تواند جبرانی بر این کوتاهی بوده و به نوعی در حکم «اسکار یک عمر دستاورد هنری» قلمداد شود.

جز چادویک بوزمن، حضورهای درخشان و تکان‌دهنده «آنتونی هاپکینز» در نقش یک مرد سالخوره آلزایمری در فیلم «پدر» و «ریز احمد» در نقش یک درامر ناشنوای متال در فیلم «صدای متال» شایسته دریافت اسکار ارزیابی شده‌اند. همچنین «گری اولدمن» بازیگر فیلم «منک» نیز رقیبی مهم برای بوزمن می‌تواند قلمداد شود.

بهترین بازیگر نقش اصلی زن

سرزمین آواره‌ها

رقابت اصلی در این بخش بین «ونسا کربی» و «فرانسیس مک‌دورمند» برقرار است. بازیگران فیلم‌های «سرزمین آواره‌ها» و «تکه‌های یک زن»- که انجمن بازیگران، بفتا، گلدن‌گلوب و البته منتقدان عقیده دارند که در عمل شانس برابری برای دریافت جایزه اسکار دارند.
«کری مولیگان» بازیگر فیلم «زن جوان بااستعداد» و «وایولا دیویس» بازیگر «بلک باتم ما رینی» شانس‌های بعدی این بخش هستند و البته باید به «آندرا دی» بازیگر «ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی» اشاره کرد که موفقیتش باعث حیرت کسی نخواهد شد.

اما در این میان شاید موفقیت «فرانسس مک‌دورمند» بیش از بقیه مورد استقبال رسانه‌ای و تبلیغاتی قرار گیرد. موفقیتی که مک‌دورمند را به تنها بازیگر زنی بدل خواهد کرد که توانسته سه بار جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول را به دست آورد و بعد از کاترین هپبورن با دریافت چهار جایزه اسکار در جایگاه دوم پرافتخارترین زنان بازیگر تاریخ قرار بگیرد.
مک‌دورمند که پیشتر در نقش یک افسر پلیس در فیلم «فارگو» و نیز نقش یک مادر داغدیده در فیلم «سه بیلبورد بیرون شهر ابینگ میزوری» موفق به دریافت جایزه اسکار شده، در «سرزمین آواره‌ها» نقش زنی کارگر را دارد که در جست‌وجوی کار آمریکا را زیر پا می‌گذارد.

بهترین بازیگر نقش مکمل

در این بخش در بین مردان «دنیل کالویا» بازیگر فیلم «یهودا و مسیح سیاه» و در میان زنان نیز الیویا کلمن بازیگر فیلم «پدر» شانس زیادی برای دریافت اسکار دارند.
دنیل کالویا البته در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رقبایی چون «لزلی اودم جونیور» بازیگر فیلم «یک شب در میامی» و «ساشا بارون کوهن» بازیگر فیلم «دادگاه شیکاگو هفت» را پیش‌روی خود می‌بیند.

«بیل موری» بازیگر فیلم «روی صخره‌ها»، «پل راچی» بازیگر «صدای متال»، «چادویک بوزمن» بازیگر «بلک باتم ما رینی» و «جرد لتو» بازیگر فیلم «چیزهای کوچک» دیگر بازیگران نقش مکمل هستند که در شب اهدای جوایز شانس دریافت اسکار دارند.

در میان بازیگران نقش مکمل زن نیز «الیویا کلمن»، که در صورت موفقیت، بعد از «ماهرشالا علی» دومین بازیگری خواهد شد که در 10 سال گذشته موفق شده دو اسکار بازیگری به دست آورد، شانس بالایی دارد.

کلمن البته برای دوتایی کردن اسکارهایش (که اولی را برای ایفای نقش در فیلم سوگلی به دست آورده) رقبایی چون «ماریا باکالوا» بازیگر «بورات ۲» و «یون یئو جونگ» بازیگر «میناری» را در مقابل دارد و البته باید به «آماندا سایفرد» برای حضور در فیلم «منک» و «هلنا زنگل» بازیگر فیلم «اخبار جهان» اشاره کرد که دیگر گزینه‌های این بخش هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.