واکسن ایرانی خبر خوب این روزهای ناخوش

واکسن ایرانی وارد فاز سوم بالینی شد

این روزها کرونا خطرناک‌تر شده و تنها چیزی که می‌تواند ریسمانی برای چنگ‌زدن از دست این ویروس به شمار برود، واکسن است. واکسنی که این روزها با صدها اگر و اما همراه شده است و هر کسی حرفی در مورد واکسن روسی و ایرانی و استرالیایی و هندی می‌زند، هر چند که واکسن‌های کره‌جنوبی نیز به لیست این واکسن‌ها اضافه شده است و این روزها در کنار واکسن روسی و چینی به بسیاری از کسانی که در اولویت دریافت واکسن قرار دارند، تزریق می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون ۷۱۸هزار و ۵۱۰ دوز واکسن کرونا شامل واکسن‌های اسپوتنیک وی، سینوفارم، کوواکسین و آسترازنکا در دو نوبت اول و دوم در کشور تزریق شده است.

۲۷۰هزار و ۵۶۷ دوز واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه در نوبت اول و ۱۴۳هزار و ۵۵۰ دوز در نوبت دوم تزریق شده است و ۸۱هزار و ۹۱۴ دوز واکسن سینوفارم چینی در نوبت اول و هفت‌هزار و ۵۰۶ دوز از این واکسن در نوبت دوم تزریق شده است.

تعداد ۵۶هزار و ۶۷ دوز واکسن کوواکسین هندی در نوبت اول و سه‌هزار و ۶۴۴ دوز از این واکسن در نوبت دوم تزریق شده است.

همچنین ۱۵۵هزار و ۲۶۲ دوز واکسن آسترازنکا ساخت کشور کره‌جنوبی در نوبت اول تزریق شده است.

بر این اساس، از 21 بهمن‌ماه که تزریق واکسن در کشور شروع شده است، ۵۶۳هزار و ۸۱۰ دوز واکسن کرونا در نوبت اول و ۱۵۴هزار و ۷۰۰ دوز در نوبت دوم تزریق شده است. در مجموع دو نوبت اول و دوم، تاکنون ۷۱۸هزار و ۵۱۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

شروع تزریق واکسن ایرانی از خردادماه

فاز سوم مرحله انسانی واکسن ایرانی که به کووایران مشهور شده است، امروز شروع شده و قرار است تا پایان اردیبهشت‌ماه یک‌میلیون دوز واکسن، تا پایان خرداد سه تا ۳.۵ میلیون دوز، تا پایان تیرماه ۱۰ تا ۱۲میلیون دوز و تا پایان مردادماه ۱۲ تا ۱۵میلیون دوز واکسن تولید شود و تا پایان مردادماه ۳۰میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا تولید و برای مصرف عرضه شود که این می‌تواند خبر خوبی در این روزهای ناخوش باشد.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خبر داده که برنامه‌ریزی‌ها طوری پیش می‌رود که در شهریورماه تولید واکسن به 20میلیون دوز در ماه برسد که این موضوع در صورتی که محقق شود، می‌تواند تا حدود زیادی نگرانی و دغدغه مردم را برای واکسن مرتفع کند.

تحریم‌هایی که اثرگذار نبودند

تحریم‌ها مهم‌ترین چالش این روزهای حوزه درمان است. نبود دارو برای بسیاری از بیماران شرایط را سخت کرده است اما با وجود این، شرایط تولید واکسن با جدیت انجام شد و از همین امکانات داخلی برای رسیدن به تولید انبوه استفاده شده است. این موضوعی است که مخبر از آن خبر می‌دهد و می‌گوید: «تاکنون دو فاز را اجرایی کرده‌ایم که در فاز اول 3 تا ۳.۵ میلیون دوز در ماه بوده که تجهیزات آن کامل شده و همچنین در اردیبهشت‌ماه یک‌میلیون دوز واکسن از همین خط تحویل می‌دهیم.»

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تأکید می‌کند که  خط دوم تولید واکسن تمام تجهیزات آن آماده و درحال فعالیت است و در مجموع تا پایان خردادماه به تولید ۱۵میلیون دوز واکسن خواهیم رسید.

خبری که تکذیب شد

چندی پیش فضای مجازی از خبرهایی پر شده بود که حکایت از این داشت که فاز سوم مطالعات بالینی واکسن ایرانی متوقف شده است. این خبر در واویلای کرونا و مشکلاتی که واردات واکسن با آن روبه‌رو بود.

این خبر از سوی مسئولان تولید این واکسن تکذیب شده است و آنها با صراحت اعلام کرده‌اند که از وقتی شروع کردیم وضع ما هر روز بهتر شده و راندمان‌مان نسبت به روزهای اول ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است. مخبر معتقد است با تلاشی که انجام شده، امیدواریم بتوانیم مشکل واکسن در منطقه را حل کنیم.

واکسنی برای همه اقشار

واکسن ایرانی کووید ایرانی نه محدودیت سنی دارد و نه محدودیت جنسی. این واکسن از 6 مسیر تولید می‌شود و همه مسیرها به تست انسانی رسیده و به محض اینکه از خط سه مطمئن شویم، تولیدات دیگر را آغاز خواهیم کرد و هر وقت لازم باشد، تولید را شروع می‌کنیم.

مرحله سوم و حضور 3 پزشک برای تزریق فاز 3 انسانی کووایران

امروز فاز سوم تحقیقات بالینی واکسن ایرانی شروع شده و قرار است این تحقیق روی 20هزار نفر انجام شود اما در مرحله نخست این واکسن سه داوطلب داشت؛ مینو محرز محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و  محمدعلی امیرزرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی همدان در مرحله سوم تست انسانی شرکت کردند.

من واکسن خارجی نمی‌زنم

حسینعلی شهریاری از اولین کسانی بود که در فاز سوم این واکسن شرکت کرده بود. او به «شهروند» می‌گوید:‌ «از ابتدا گفته بودم که هیچ واکسن خارجی نمی‌زنم، منتظر می‌مانم واکسن ایرانی برسد. به همین دلیل برای فاز دو می‌خواستم ثبت‌نام کنم اما نشد و به همین دلیل در فاز سوم داوطلب تزریق واکسن شدم.»

او تأکید می‌کند: «باید از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تشکر کنم که کار بزرگی انجام دادند که مایه افتخار ایران اسلامی است.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تأکید می‌کند به  واکسن برکت اعتقاد داشتم، این واکسن توسط جوانان ما ساخته شده است و این اطمینان را دارم که از بهترین‌ها در دنیا خواهد بود. او امیدوار است که هرچه سریع‌تر این واکسن به تولید انبوه برسد تا از تولیدات دیگر دنیا بی‌نیاز شویم.

مینو محرز: به این واکسن اعتقاد دارم

مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا خوشحال است که دو مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت با موفقیت طی و اثرگذاری واکسن امتحان شده و او از مصون‌بودن واکسن مطمئن است.

او به «شهروند» می‌گوید: «پیش از این هم گفته بودم که تا از وضعیت واکسن مطمئن نشوم، آن را تزریق نمی‌کنم و در حال حاضر در  مرحله‌ای هستیم که به اثربخشی این واکسن ایمان دارم و به همین دلیل آن را تزریق کردم.»

او تأکید می‌کند که این واکسن روی جهش انگلیسی مقاوم است اما هنوز روی نوع ویروس هندی امتحان نکردیم اما در این زمینه هم مطالعه خواهد شد.

محرز با تأکید بر اینکه بیش از ۷۰ تا ۹۰درصد واریانت شایع در ایران از نوع انگلیسی است، ادامه می‌دهد: «این واکسن در حال حاضر روی نوع ویروسی که در ایران گسترش پیدا کرده است، اثرگذار است و می‌تواند از ابتلای شدید به کووید انگلیسی و چینی جلوگیری کند اما در مورد گونه‌های جدید دیگر اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم که واکسن در برابر آنها چه واکنشی خواهند داشت اما تحقیقات شروع شده و امیدواریم زودتر به نتیجه برسیم.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.