شماره ۲۲۷۷ | ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
نگاهی به سوابق انقلابی، اجرایی و علمی سیدابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس‌جمهوری ایران
مرد شماره هشت

شهروند|سیدابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به سیدابراهیم رئیسی، فقیه مسلمان، سیاستمدار اصولگرا، نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم  و رئیس سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است که در ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ توسط مقام معظم رهبری منصوب شده‌ است. او دارای تحصیلات حوزوی، دانشگاهی، سوابق علمی، تألیفات و آثار، سوابق اجرایی و مسئولیت‌های اجرایی و نظارتی مختلف است.
 سیدابراهیم رئیسی، قاضی‌القضات ایران و نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری، دارای مدرک عالی‌ترین سطح آموزشی حوزه (سطح چهار) از درس خارج فقه آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب استفاده کرده است. او بعد از ابوالحسن بی‌صدر؛ محمدعلی رجایی؛ آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی هشتمین رئیس‌جمهوری ایران در 42 سال گذشته محسوب می‌شود.
سیدابراهیم رئیسی در واقع دومین رئیس‌جمهوری ایران است که از ریاست یک قوه به قوه دیگر می‌رود؛ پیش از او آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال 1368 در زمانی که ریاست مجلس وقت را برعهده داشت، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده و از بهارستان به پاستور رفته بود. در انتخابات 1376 علی‌اکبر ناطق‌نوری رئیس مجلس پنجم که بار دیگر این راه را آزموده بود، اما باز به همان مجلس بازگشته بود. این‌بار ابراهیم رئیسی در قامت رئیس قوه‌قضائیه اما دلگرم به حدود 16میلیون رأیی بود که در انتخابات 1396 جمع کرده بود.
سیدابراهیم رئیسی یک بار در انتخابات سال ۹۶ در زمانی که تولیت آستان قدس رضوی بود، وارد عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شد و چیزی نزدیک به ۱۶میلیون رأی کسب کرد. او در آن انتخابات از حسن روحانی شکست خورد. رئیسی یک بار دیگر در سال ۱۴۰۰ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد و در ۴ خرداد ۱۴۰۰ صلاحیت او از سوی شورای نگهبان تأیید شد. او در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در رقابت نهایی با محسن رضایی؛ عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی موفق شد اکثریت آرا را (حدود ۱۸میلیون رأی) کسب کند و به عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شود.
رئیسی بعد از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دومین رئیس‌جمهوری متولد مشهد است. او داماد آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی‌فقیه در مشهد هم هست؛ وصلت او با جمیله السادات علم الهدی دختر ارشد آیت‌الله علم الهدی در سال1362 سرگرفت. رئیسی 23 ساله در آن زمان، همزمان دادستان شهر کرج و همدان بود.
پدر همسر او در آن سال‌ها مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی منطقه 10 تهران را به عهده داشت و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران بود. آیت‌الله علم الهدی در انتخابات سال 96 در تعریف از پاکدستی داماد خود گفته بود که پشت‌سر او نماز می‌خواند.
دو سال بعد از این وصلت؛ ابراهیم رئیسی به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به تهران آمد. به این ترتیب، دوره مدیریت قضائی ایشان در تهران آغاز شد. او البته 30 سال بعد (اسفند سال 1394)  باید دوباره به مشهد برمی‌گشت و تولیت آستان قدس رضوی می‌شد. جایی که رقابت انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری را از همان‌جا آغاز کرد. در این 30 سال، ابراهیم رئیسی به یک قاضی کارکشته در سیستم قضائی کشور تبدیل شده بود. از دادستانی تهران گرفته تا ریاست سازمان بازرسی کل کشور به مدت 10 سال و دادستانی کل کشور پست‌های بعدی ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه بود. او در تمام این سال‌ها هم از مرحوم آیت‌الله محمد یزدی رئیس پیشین قوه قضائیه، هم از مرحوم سیدمحمود شاهرودی رئیس اسبق و هم از آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه حکم گرفته بود، در عین حال در دهه 60 احکام و مأموریت‌هایی از امام خمینی(ره) گرفته بود، اما او چهار حکم اخیر خود را از رهبر معظم انقلاب گرفته است. ابراهیم رئیسی از سال 91 با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد.
او در سال 96 با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی و در همان سال به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. او در سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد. او البته آخرین حکم خود را از دستان رهبر معظم انقلاب 45 روز دیگر و در مراسم تنفیذ خواهد گرفت.
شانزدهم اسفندماه سال ۱۳۹۷ رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه‌قضائیه منصوب کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه‌قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضائیه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد کردند.
ابراهیم رئیسی دوران حضور خود در قوه‌قضائیه را دوران تحول نامید. در این دوران بحث مبارزه با فساد و اخلال در بازار در دستور کار قرار گرفت. اعدام  وحید مظلومین معروف به سلطان سکه؛ اعدام حمیدرضا باقری درمنی معروف به سلطان قیر؛ دادگاه اکبر طبری مدیرکل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه و دادگاه محمد امامی تهیه‌کننده سریال شهرزاد از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضائیه رسیدگی شد.  سیدابراهیم رئیسی اولین رئیس‌جمهوری ایران است که مورد تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته است. در ماه مارس ۲۰۱۱ نام ابراهیم رئیسی در فهرست ۸۰ مقام ایرانی تحریم‌شده توسط اتحادیه اروپا قرار گرفت. در ۱۳ آبان ۱۳۹۸، تحریم وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا ۹ تن از چهره‌های برجسته کشور را تحریم کرد: از جمله سیدابراهیم رئیسی.

ابراهیم رئیسی دوران حضور خود در قوه‌قضائیه را دوران تحول نامید. در این دوران بحث مبارزه با فساد و اخلال در بازار در دستور کار قرار گرفت.

رئیسی دارای مدرک عالی‌ترین سطح آموزشی حوزه (سطح چهار) از درس خارج فقه آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب استفاده کرده است.
رئیسی بعد از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دومین رئیس‌جمهوری متولد مشهد است. او داماد آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی‌فقیه در مشهد هم هست.


تعداد بازدید :  566