شماره ۲۲۹۳ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۷ تير
صفحه را ببند
در جلسه مشترک رئیس جمعیت هلال احمر با مدیر دفتر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی مطرح شد:
اختصاص بودجه برای خشکسالی ایران

دکتر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه مشترک ویدیو کنفرانسی با دکتر حسام الشرقاوی، مدیر دفتر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در خاورمیانه و شمال آفریقا درخصوص عملکرد جمعیت هلال ایران گفت‌وگو کرد.
در این جلسه، دکتر همتی با تأکید بر شرایط فعلی دشواری که منطقه منا با آن روبه‌رو است، گفت: «پیش از شیوع کرونا در کشور ایران در بین تحریم‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با برخی مشکلات و کمبود منابع مواجه بودند. در حال حاضر با وخیم‌ترشدن اوضاع، این مشکلات دوچندان شده‌اند. تحریم‌ها علیه ایران، امدادرسانی و انتقال کمک‌های نقدی و غیرنقدی را دچار مشکل کرده است. از طرف دیگر، خشکسالی که امسال با آن مواجه هستیم، در 50 سال گذشته سابقه نداشته که همین خشکسالی، شرایط را برای کنترل کرونا دشوارتر کرده است.»
دکتر همتی ادامه داد: «ما در جمعیت هلال‌احمر و شما، فدراسیون بین‌المللی جایگاه سیاسی نداریم، بنابراین انتظار داریم که تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها علیه کشورمان افزایش پیدا کند.» او درخصوص واردات واکسن کرونا به ایران از کشور چین که بخش عمده آن توسط این جمعیت انجام شده نیز گفت: «تا به امروز ۵میلیون دوز واکسن کرونا با همکاری صلیب‌سرخ چین به کشورمان وارد کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که با کمک فدراسیون بین‌المللی واردات واکسن تسهیل شود. علاوه بر این، اتباع کشور ما که در حال حاضر از شهروندان کشور ما محسوب می‌شوند، آماری برابر با بیش از ۳میلیون نفر جمعیت دارند که باید در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند.»
دکتر همتی ضمن تشریح اولویت‌های هلال‌احمر ایران در برنامه عملیاتی 2021 گفت: «تمرکز اصلی ما در برنامه عملیاتی 2021 که نیاز به تقویت با همکاری فدراسیون بین‌المللی دارد، تاب‌آوری جوامع، تغییرات آب‌وهوایی، تضمین ماندگاری داوطلبان این جمعیت و برگزاری آموزش‌های مختلف است. در زمینه فعالیت‌های توسعه‌ای و افزایش داوطلبان و البته زلزله سی‌سخت، کمک‌رسانی‌های بین‌المللی از جمله آتش‌سوزی در کشور لبنان و کمک به تأمین آمبولانس هلال‌احمر فلسطین اقدامات مهمی به انجام رسانده‌ایم.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر درخصوص پروژه خانه‌های هلال هم گفت: «تا به امروز 5500 خانه هلال در مناطق روستایی و محروم افتتاح کرده‌ایم که به عنوان نمایندگان ما در بحث تاب‌آوری جوامع و آموزش فعالیت می‌کنند. امیدوار هستیم با حمایت فدراسیون بین‌المللی این تعداد را به 30هزار خانه هلال برسانیم و  این اقدام ارزشمند را نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای منطقه و جمعیت‌های همکار نیز رواج دهیم.»
دکتر همتی در پایان این جلسه ضمن تشریح موفقیت‌های کشورمان در زمینه تولید واکسن داخلی گفت: «جمهوری اسلامی ایران موفق شده در زمینه تولید واکسن داخلی موفقیت‌هایی کسب کند که اگر این واکسن‌ها به تولید انبوه برسد، آمادگی داریم نه‌تنها واکسیناسیون عمومی را در ایران، بلکه در کشورهای منطقه هم انجام دهیم.»

اختصاص بودجه برای خشکسالی ایران از صندوق امداد سوانح
دکتر حسام الشرقاوی، مدیر دفتر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی در این جلسه با تقدیر از عملکرد هلال‌احمر ایران، درباره تلاش این نهاد برای کمک به رفع تحریم‌ها علیه ایران گفت: «در تلاش هستیم تا برای رفع تحریم‌ها اقدامات کاربردی انجام دهیم. به همین منظور تا به امروز ملاقات‌هایی داشتیم و شرایط را موثر و کمک‌کننده پیش‌بینی می‌کنیم.»
او درخصوص بحران خشکسالی کشور هم ادامه داد: «تغییرات اقلیمی مسأله جهانی است. همان‌طور که در شمال سوریه که تحت تأثیر این بحران بود، کمک‌هایی را به مردم متأثر اختصاص دادیم، از جمعیت هلال‌احمر ایران هم از کمک صندوق امداد اضطراری سوانح، بودجه‌ای اختصاص خواهیم داد.»
دکتر الشرقاوی همچنین گفت: «باید از تخصص کارشناسان هلال‌احمر ایران در زمینه‌های امدادونجات، خانه‌های هلال، بهداشت و درمان و دیگر حوزه‌ها در سطح منطقه و فدراسیون بین‌المللی بهره برد و از ظرفیت جمعیت ملی ایران استفاده کرد. امیدوار هستیم با افزایش کیفیت، ظرفیت و استانداردسازی فعالیت‌ها به این مهم دست پیدا کنیم.»


تعداد بازدید :  386