ضرورت تحول در پرونده‌های قصاص و بازداشت موقت

دستور مهم رئیس قوه قضائیه در مورد پرونده‌های قصاص و بازداشت موقت

رئیس قوه قضائیه گفت: در صورتی که برای محکومین، امکان تعیین مجازات غیر حبس وجود دارد، حتما انجام دهید. کسانی که امنیت و آرامش مردم را به هم می‌زنند، در مورد آنها چاره‌ای نیست؛ اما در خصوص مواردی که ضرورت ندارد، تجدیدنظر شود.

شهروند آنلاین:حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دیدار قضات استان ایلام با اشاره به اینکه فردی، چهار، پنج یا ۱۰ سال در زندان بوده و حکم قصاص برای او صادر شده است، گفت: «چنانچه اولیای دم بدون عذر موجه هستند ماده ۴۲۹ تکلیف را روشن کرده و تضمین مناسب بگیرید و فرد را آزاد کنید. تضمین مناسب را قاضی می‌تواند تشخیص دهد.»

رئیس قوه قضائیه در دیدار قضات استان ایلام افزود: «تعدادی پرونده قصاص داریم که در مراحل گوناگون هستند، از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام کمک بگیرید تا جایی که ممکن است از تقاضای قصاص صرف‌نظر شود. اگر، ولی یا اولیای دم در مرحله اول از قصاص صرف‌نظر نکردند، باز تلاش کنید.»

محسنی‌اژه‌ای در ادامه گفت: «قرار بازداشت افراد به‌گونه‌ای باشد تا حتی‌الامکان منجر به بازداشت نشود و بستری فراهم شود که در صورت بازداشت بتواند قرار را تأمین کند. قرار بازداشت موقت را تا جایی که ضرورت ندارد، صادر نکنید. اگر فردا آن موجباتی که بر اساس آن قرار بازداشت موقت صادر شد، حل شد، برای آزادی فرد اقدام کنید. اگر مقدور بود فرد یک شب یا چند ساعت در زندان نماند، حتما در این زمینه اقدام شود؛ ممکن است برای ما عادی باشد، اما زندگی آن فرد تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «در صورتی که برای محکومین، امکان تعیین مجازات غیر حبس وجود دارد، حتما انجام دهید. کسانی که امنیت و آرامش مردم را به هم می‌زنند، در مورد آنها چاره‌ای نیست؛ اما در خصوص مواردی که ضرورت ندارد، تجدیدنظر شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.