مقصود اسعدیسامانی درباره دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما و اینکه گفته میشود بحث آزادسازی نرخ بلیت مربوط به قانون برنامه پنجم است و مشمول قانون برنامه ششم توسعه نمیشود، از اینرو نباید سازوکار تعیین قیمت بلیت هواپیما با استناد به قانون آزادسازی باشد، اظهار کرد: «بیش از دو سوم نمایندگان مجلس این قانون را تصویب کردند و این قانون در سایر برنامهها هم ساری و جاری است.»
او اضافه کرد: «اینکه گفته میشود قانون آزادسازی در برنامه پنجم بوده و در سایر برنامهها و سالها نباید به اجرا برسد، مانند این است که ساخت جادهای در قانون برنامه پنجم مصوب شود و در برنامه ششم یا این پروژه را ادامه ندهند یا آن را تخریب کنند و این موضوعات منطقی نیست.»
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: «با وجود همه این موارد برای اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پس از اتمام برنامه پنجم توسعه، از مجلس استفسار کردیم و رئیس مجلس موضوع را به معاونت امور قوانین مجلس ارجاع داد و در نهایت اعلام شد بر اساس ماده ۵۳ قانون برنامه ششم، آزادسازی نرخ بلیت حملونقل هوایی کماکان ادامه دارد.»
اسعدیسامانی در پاسخ به این سوال که سقف قیمت مصوب بلیت مسیر تهران- مشهد ۷۲۷هزار تومان است اما قیمت بلیت همین مسیر تا یکمیلیون و ۲۰۰هزار تومان هم افزایش یافت، آیا این افزایش قیمت قانونی است، گفت: «سقف قیمت بلیت تابع عرضه و تقاضاست اما از آنجایی که شبکه توزیع ساماندهیشده نیست و در شبکه توزیع سوءاستفادهکنندگانی وجود دارند برای اینکه اجحافی به مردم نشود، شرکتهای هواپیمایی به صورت داوطلبانه یک سقف قیمتی را برای مسیرهای مختلف مشخص کردند.»
او با تأکید بر اینکه مگر حملونقل هوایی چه تعداد از مسافران را در کشور جابهجا میکند که چنین جوی برای قیمت بلیت هواپیما ایجاد کردهاند، گفت: «در سال ۹۴ حدود یکمیلیارد و ۸۰۰میلیون نفر سفر در کشور انجام شده که سهم حملونقل هوایی فقط ۱۸میلیون نفر سفر بوده است، یعنی سهم یک درصدی داشته که از این یک درصد، ۶۵درصد کارکنان دولت و مأموریتی هستند و بلیت هواپیما دغدغه جامعه نیست.»
اسعدیسامانی افزود: «شاهد آن بودیم که با تغییرات قیمت بلیت هواپیما تقاضا کاهش پیدا نکرد. باید این واقعیت را بپذیریم کسانی که ضرورت دارند، باید از هواپیما استفاده کنند و لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند.»