رسم دیرینه افشای رازهای مگوی بازیگران

کتاب زندگینامه علیرضا خمسه منتشر شد

شهروندآنلاین: «خمسه به روایت خمسه» عنوان جدیدترین کتاب زندگینامه هنرمندان ایرانی است که به تازگی منتشر شده است. کتابی به قلم علیرضا خمسه که زندگی این بازیگر را از زمان تولد تا همین امروز دربرمی‌گیرد.

کتاب زندگینامه علیرضا خمسه که در عین حال مطالبی از قبیل ترجمه فیلمنامه، نمایشنامه و شعرها و مصاحبه‌های مطبوعاتی این بازیگر را نیز شامل است؛ با مقدمه‌هایی از امید نجوان، فاطمه معتمدآریا، کیومرث پوراحمد و خسرو دهقان منتشر شده است. خمسه به مناسبت انتشار این کتاب در اینستاگرام نوشته که «با وجود اینکه کتاب همچنان ارزان‌ترین کالا محسوب می‌شود، چنانچه علاقه‌مندی قادر به خرید آن نباشد، با افتخار آن را تقدیم‌شان خواهیم کرد»…

سومین کتاب آقای بازیگر

«خمسه به روایت خمسه» روایتی است از بازیگری که پیشتر دو کتاب دیگر از او شاهد بوده‌ایم. اولی کتابی درباره روانشناسی موفقیت بود و دیگری ترجمه‌ای درباره آموزش پانتومیم. «خمسه به روایت خمسه» اما روایت خاطرات علیرضا خمسه است، یا آن‌طور که خود علیرضا خمسه گفته «روایتگر اشعار، مقاله‌ها، ترجمه‌ها و همه آن چیزی که او طی سال‌های زندگی‌اش نوشته و هر کدام را از پوشه‌ای در انباری یا قفسه کتابخانه جمع‌آوری کرده است.»
«خمسه به روایت خمسه» روزشمار زندگی این هنرمند هم هست و سرگذشتش را از روزگار تولد تاکنون برای مخاطب بیان می‌کند. بخشی از اشعار روزگار جوانی علیرضا خمسه نیز به انتخاب شمس لنگرودی، شاعر معاصر ایرانی، در کتاب گنجانده‌ شده است.

یک ژانر جهانی

«خمسه به روایت خمسه» البته تنها تلاش بازیگران ایرانی برای روایت رخدادهای زندگی‌شان نیست و چند وقتی پیش از خمسه شاهد انتشار زندگینامه خودنوشت حمید جبلی نیز بوده‌ایم. این یعنی که رسم روایت قصه زندگی چهره‌های سرشناس که یک ژانر پرطرفدار در ادبیات جهان است؛ اینجا هم در حال ریشه دواندن است.

در ادبیات دنیا بارها و بارها شاهد بوده‌ایم که کتاب‌هایی که سلبریتی‌ها در اواخر عمر حرفه‌ای خود نوشته و در آن زندگینامه و خاطرات خود را روایت می‌کنند، اوجی جدید برای آن سلبریتی‌ها رقم می‌زند و شهرتی دوباره برایشان به ارمغان می‌آورد. اینجا اما این رسم هنوز تازه است. شاید به این دلیل که جذابیت‌های زندگینامه‌های خودنوشت بیشتر به روایت ناگفته‌ها و اسرار مگوست که اینجا به واسطه نقاب‌هایی که بر چهره‌هاست، کمتر امکان چنین پرده‌دری‌هایی وجود دارد…

پیش از خمسه

پیش از انتشار «خمسه به روایت خمسه» هنرمندان زیادی دست به روایت داستان زندگی‌شان نزده‌اند. چند مورد معدود که شاید باید حمید جبلی را در این میان یکی از نمونه‌های متأخر نامید.
کتاب زندگینامه حمید جبلی با نام «پسربچه شصت ساله» حکایت زندگی هنرمندی است که بیشتر با «کلاه قرمزی و پسرخاله» به یاد آورده می‌شود و البته گذشته از نقش‌آفرینی‌های پرشمارش، با برنامه‌های نوستالژیک «محله بهداشت» و «محله برو بیا». کتابی با تیراژ عجیب ۱۱۰ نسخه که توسط نشر پرنیان منتشر شده و آن‌گونه که پشت جلد کتاب آمده قصد کرده قصه‌های واقعی زندگی حمید جبلی را روایت کند.
جالب اینکه حمید جبلی نیز پیش از انتشار زندگینامه‌اش دو کتاب منتشر کرده بود. دو نمایشنامه به نام‌های «عشق روی خرپشته» و «دوستان بامحبت» که هر دو درباره بازیگران تئاتر و اهالی هنر است.

دیگر بازیگری که شاهد انتشار تکه‌هایی از زندگی‌اش در قالب کتاب بوده‌ایم، رضا کیانیان است که در کتاب «این مردم نازنین» صد خاطره درباره اتفاقات جذاب و جالبی که در برخورد با مردم برایش رخ داده؛ روایت کرده است…

داستان عزت

اما برخی نیز خود داستان زندگی‌شان را روایت نکرده‌اند. مثل زندگی‌نامه‌ها و کتاب‌های خاطرات عزت‌ا… انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان و شماری دیگر از بازیگران ایرانی که به قلم نویسندگانی غیر از خودشان نوشته شده‌اند. «من عزتم، بچه سنگلج» عنوان کتابی درباره زندگی عزت‌ا… انتظامی است که غزاله سلطانی آن را نوشته. «حدیث پیر فرزانه» نیز پژوهشی منظوم در زندگی و آثار جمشید مشایخی به قلم فرود شمخالی است. «آقای هالو» را نگار حسینی درباره علی نصیریان نوشته و البته بسیار کتاب‌های دیگر که درباره زندگی و آثار هنرمندان و سینماگران مختلف منتشر شده‌اند…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.