شماره ۲۳۱۴ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
هشدار شدیداللحن تهران درباره هرگونه ماجراجویی احتمالی در خلیج‌فارس و دریای عمان؛
غائله دریایی برای نمایش ضدایرانی

شهروند| مرکز نظارت بر تجارت دریایی انگلیس چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد مهاجمانی که ادعا می‌شود یک کشتی را در خلیج عمان مورد حمله قرار دادند، اکنون آن را ترک کرده‌اند. در بیانیه صادر شده از سوی مرکز نظارت بر تجارت دریایی انگلیس آمده است: «مهاجمان کشتی را ترک کردند. کشتی اکنون امن است. حادثه به پایان رسیده است. این مرکز همچنین به کشتی‌های دیگر در این منطقه توصیه کرده است که هنگام عبور از این محدوده نهایت احتیاط را به خرج دهند.» پیش از این مرکز نظارت بر تجارت دریایی انگلیس از حادثه‌ای غیرمرتبط با دزدی دریایی خلیج عمان خبر داد. این مرکز درباره این حادثه که در شرق بندر «الفجیره» در امارات رخ داد، هشداری در سطح قرمز صادر کرد. بعدا و در ادامه، نوع این حادثه به ربوده شدن احتمالی شناور ارتقا یافت. پس از این جریان، رسانه‌ها گزارش کردند که نفتکش «آسفالت پرنسس» که با پرچم پاناما در حال حرکت بوده است، آنطور که گفته می‌شود توسط گروهی از افراد مسلح در سواحل امارات توقیف شده است. ادعاهای فوق در حالی بیان می‌شود که خبرگزاری رویترز نیز در خبری به نقل از منابع امنیتی دریانوردی مدعی شده بود که ممکن است نیروهای تحت حمایت ایران در این حمله دست داشته باشند. پیش‌تر نیز در پی حمله‌ای ادعایی به نفتکش رژیم صهیونیستی، کشورهای غربی و این رژیم انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته بودند.تهران این ادعاها را به‌شدت رد کرده است و درباره هرگونه ماجراجویی احتمالی در این زمینه هشدار شدیداللحن صادر کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال با تأکید مجدد بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در برقراری و حفظ ثبات و امنیت در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان اظهار کرد: «نیرو‌های دریایی ایران با اعلام کمک و امدادرسانی به کشتی‌های عبوری در منطقه، در صورت نیاز آمادگی ارایه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند.» خطیب‌زاده همچنین اضافه کرد: «در صورت بروز مشکل در سامانه‌های ناوبری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک‌رسانی و بررسی موضوع از نزدیک است.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با کشور‌های منطقه در این زمینه اعلام کرد.
قضیه مشکوک و مبهم حمله به نفتکش متعلق به صهیونیست‌ها
ازسوی دیگر آمریکا و انگلیس در قضیه مشکوک و مبهم حمله به نفتکش متعلق به صهیونیست‌ها بدون ارایه مدرکی، انگشت اتهام خود را به سمت ایران نشانه گرفته‌اند. بامداد پنجشنبه هفتم مرداد حمله‌ای به یک کشتی تجاری متعلق به شرکت صهیونیستی «زودیاک ماریتایم» در نزدیکی سواحل عمان اتفاق افتاد که به کشته شدن ۲ تن از خدمه آن منجر شد؛ رخدادی که باعث شد مقامات رژیم صهیونیستی و برخی متحدان تل‌آویو به‌سرعت ایران را عامل این اقدام خرابکارانه معرفی کنند.
انگشت اتهام به سمت ایران در خلاء مستندات
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه گذشته اعلام کرد که شواهد اطلاعاتی درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش «مرسر استریت» موجود است و گفت که از جامعه بین‌الملل انتظار دارد به روشنی اعلام کنند که ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است. مقامات آمریکا و انگلیس نیز با رژیم صهیونیستی همصدا شدند و بدون ارایه مدرک، این حمله را به تهران نسبت دادند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حمله به کشتی مرسر در جنوب دریای عمان گفت که کشورش بررسی دقیقی درباره این حمله انجام داده و اطمینان دارد که این حمله کار ایران بوده است. بلینکن تهدید کرد که ایران باید منتظر «یک پاسخ مشترک» در قبال این حمله باشد.«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز در واکنش به کشته شدن یک شهروند این کشور در حمله به نفتکش مرسر استریت، انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت و تهدید کرد: «ایران باید با پیامدهای اقداماتش روبه‌رو شود»در نهایت کار به احضار سفیر و کاردار رسید. انگلیس و رومانی که شهروندانشان در این حمله کشته شده‌اند، سفیران ایران در لندن و بخارست را احضار کردند. ایران هم در واکنش کاردار انگلیس و سفیر رومانی در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد و اتهامات علیه ایران را «شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک» خواند.
پاسخی به اتهام‌زنی‌های بی‌اساس
برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی، بسیاری از ناظران تأکید دارند که حمله کار ایران نبوده و اتهام‌زنی به تهران با اهداف سیاسی انجام می‌گیرد؛ از جمله «ضمیر کابولوف» رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که بتوان ایران را در خصوص حادثه کشتی مرسر استریت متهم کرد، گفت: «در حالی که کشورهای غربی، ایران را به شرکت در این حادثه متهم کرده‌اند، هیچ‌گونه مدرکی برای اثبات ادعای خود مطرح نکرده‌اند.»در مقابل این موج اتهام‌زنی‌ها به جمهوری اسلامی ایران، تهران این اتهامات را بی‌اساس خواند و «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد این اتهامات گفت: «موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی از اتهام‌زنی‌های واهی دست بردارد.» او همچنین در ادامه با اشاره به اینکه تل‌آویو پیش‌تر هم چنین اتهاماتی به ایران وارد کرده است، افزود: «اسراییل باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود و هرکس که باد بکارد طوفان درو خواهد کرد.»در حالی مقامات صهیونیستی همچون «یائیر لاپید» وزیر خارجه این رژیم از «تهدید تروریسم ایران» سخن به میان می‌آورند که اقدامات خرابکارانه و تروریستی تل‌آویو بر کسی پوشیده نیست.

مرکز نظارت بر تجارت دریایی انگلیس چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد مهاجمانی که ادعا می‌شود یک کشتی را در خلیج عمان مورد حمله قرار دادند، اکنون آن را ترک کرده‌اند.
برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی، بسیاری از ناظران تأکید دارند که حمله، کار ایران نبوده و اتهام‌زنی به تهران با اهداف سیاسی انجام می‌گیرد.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد این اتهامات گفت: «موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی از اتهام‌زنی‌های واهی دست بردارد.»


تعداد بازدید :  439