واکنش ایران به بیانیه گروه 7

وزارت خارجه بیانیه گروه هفت را محکوم کرد

سعید خطیب‌زاده در واکنش به بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ و نماینده عالی سیاسی خارجی اتحادیه اروپا گفت: «بیانیه بی‌اساس وزرای خارجه گروه ۷ و نماینده عالی سیاسی خارجی اتحادیه اروپا را که طی آن اتهامات بی‌اساسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است، به‌شدت محکوم می‌کنیم» 

شهروند آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ و نماینده عالی سیاسی خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران را محکوم کرد.

سعید خطیب‌زاده در واکنش به بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ و نماینده عالی سیاسی خارجی اتحادیه اروپا گفت: «بیانیه بی‌اساس وزرای خارجه گروه ۷ و نماینده عالی سیاسی خارجی اتحادیه اروپا را که طی آن اتهامات بی‌اساسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است، به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

او افزود: «این حادثه تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران سناریوسازی شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: «اینگونه سناریوسازی‌های بی‌پایه که غالبا رژیم صهیونیستی در پشت آن قرار دارد، با هدف مشوه ساختن فضا طراحی می‌شود و متأسفانه مشتریانی را که بلافاصله آماده نتیجه‌گیری‌های غیرواقعی و نابخردانه هستند را نیز به همراه دارد.»

او ادامه داد: «در واقع برای اهل فن و آشنایان به تاریخ این منطقه، طراحی چنین توطئه‌هایی در مقاطع مختلف از سوی رژیم صهیونیستی تازگی ندارد.»

خطیب‌زاده گفت: «ایران به تأمین امنیت آبراه راهبردی خلیج‌فارس و تنگه هرمز کاملا متعهد است و آن‌ را جزیی از امنیت خود دانسته و کماکان آماده مشارکت با کشورهای منطقه در زمینه ایجاد، استقرار و تضمین پایداری نطام امنیت دسته‌جمعی در منطقه می‌باشد و در عین حال در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در این حوزه حتی اندکی تردید نخواهد کرد.»

وزرای خارجه هفت کشور روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به حمله هفته گذشته به کشتی اسراییلی مرسر استریت مدعی شدند: «تمامی شواهد موجود آشکارا به ایران اشاره دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است که رفتارهای ایران در کنار حمایتش از گروه‌های نیابتی «تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی» محسوب می‌شود.

وزرای خارجه سران هفت کشور در انتهای این بیانیه نوشته‌اند: «ما از ایران می‌خواهیم که به تمامی فعالیت‌های مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خاتمه دهد.»

هفته گذشته یک کشتی تجاری متعلق به یک میلیاردر اسرایيلی در دریای عمان هدف حمله پهپادی قرار گرفت که طی آن دو شهروند رومانیایی و بریتانیایی کشته شدند.

آمریکا، بریتانیا و اسرایيل، بدون ارایه هرگونه سندی، ایران را مسئول آن حمله معرفی کردند. همچنین نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرایيل تهدید کرد که تل‌آویو به شیوه خود پاسخ آنچه او «اشتباه بزرگ ایران» خوانده بود را خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد «اقدام جمعی» علیه ایران صورت خواهد گرفت.

در همین رابطه روز جمعه نشستی در شورای امنیت سازمان ملل در این باره برگزار شد. مدعیان نقش ایران در این حمله مدارک و اسنادی ارایه کردند. انگلیس می‌گوید از پهپاد شاهد ساخت ایران در این حمله استفاده شده است.

نماینده ایران در سازمان امروز اسناد ارایه شده به شورای امنیت را «جعلی» خواند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.