حواشی یک نظرسنجی در صداوسیما!

برخی اختلافات مدیران شبکه‌های تلویزیون با انتشار نتایج یک نظرسنجی سر باز کرد

حواشی انتشار نتایج نظرسنجی اخیر صداوسیما درباره محبوبیت و تعداد بینندگان سریال‌های تلویزیون بحث‌ها و شایعات پردامنه‌ای در فضای مجازی درباره اختلافات آشکار و نهان در شبکه‌های مختلف سیما به وجود آورده است. حواشی و جنجال‌هایی که با حذف نام یک سریال از فهرست نتایج نظرسنجی کلید خورد که ابهامات زیادی برای مخاطبان و انگار برای شماری از مدیران تلویزیون به وجود آورده است. این نیز به نوبه خود در نهایت به پاسخگویی مدیران شبکه سه انجامید که مدیران شبکه‌های دیگر را به رقابت و حسادت به موفقیت سریال‌های شبکه سه متهم کردند. اتفاقاتی که نشان از رقابت‌ها و اختلافات پشت‌پرده مسئولان و مدیرانی دارد که به نظر می‌رسید زیر پرچم واحد رسانه ملی متحد باشند، ولی رخدادهای اخیر حکایت از ماجراهای دیگری دارد که زیر پوست ظاهر در جریان است…

فهرست جنجالی

ماجرا از انتشار آخرین نظرسنجی سازمان صداوسیما درباره محبوبیت و تعداد مخاطبان سریال‌های شبکه‌های مختلف سیما آغاز شد. فهرستی که گفته شد نام یکی از سریال‌ها در آن از قلم افتاده و همین هم باعث بروز ابهاماتی شد.

طبق تازه‌ترین نظرسنجی سازمان صداوسیما گاندو پرمخاطب‌ترین سریال نیمه دوم ماه گذشته بوده و بعد از آن نیز سریال «زندگی زیباست» از شبکه دو توانسته با جذب ۱۳درصد مخاطب و کسب رضایت در حد زیاد، یعنی ۷۱٫۸درصد از بینندگان، در رتبه دوم قرار گیرد.

در ادامه گزارش نظرسنجی صداوسیما آمده بود که مقایسه میزان بینندگان «دودکش ۲» و «زندگی زیباست» با نظرسنجی قبلی نشان می‌دهد میزان بیننده این سریال نسبت به نیمه اول تیر افزایش داشته است. در واقع میزان افزایش بینندگان «دودکش ۲» ۶٫۳درصد و «زندگی زیباست» ۲٫۹درصد بوده است.

بر اساس نظرسنجی صداوسیما مجموعه چینی «پزشک دربار» از شبکه پنج نیز ۷٫۵درصد، «وضعیت زرد» از شبکه سه ۵٫۳درصد، «آخرین پادشاهی» از شبکه چهار ۳٫۳درصد و «رئیس‌جمهور موقت» از شبکه افق هم با ۲٫۷درصد مخاطب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اختلافات مدیران تلویزیون

انتشار نتایج نظرسنجی صداوسیما و البته حواشی و جنجال‌هایی که به خاطر حذف یک سریال و ابهامات موجود در آمار بینندگان یک سریال دیگر شبکه سه رخ داد؛ باعث بروز واکنش‌هایی در میان مدیران تلویزیون شده است.

یکی از این مدیران کورش کمره‌ای مشاور علی فروغی مدیر شبکه سه سیماست که با اشاره به نظرسنجی اخیر صداوسیما نسبت به آمار و دیگر داده‌های مورد استناد این نظرسنجی واکنش نشان داده است.

کورش کمره‌ای در این زمینه طی توییت‌هایی به نحوه انتشار نتایج نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات صداوسیما توسط روابط عمومی سازمان پرداخته و به تناقض‌های آن اشاره کرده که می‌تواند واکنش مدیران دیگر سازمان را نیز در پی داشته باشد. نکته مهم‌تر اما نه اشاره‌های مشاور مدیر شبکه سه به تناقضات گزارش صداوسیما که لحن پاسخ‌های او به شائبه‌های موجود است که شایعات زیادی درباره اختلافات پشت پرده مدیران تلویزیون به وجود آورده است.

اشتباه یا رفتار غیرحرفه‌ای؟!

کورش کمره‌ای در توییت‌هایش به ابهامات و سوالاتی که بعد از انتشار نظرسنجی نیمه‌دوم تیرماه توسط روابط عمومی سازمان ایجاد شده، «سربسته» پاسخ داده و به خصوص به مخاطب 5درصدی سریال وضعیت زرد اشاره کرده است.

کمره‌ای با اشاره به زمان پخش سریال وضعیت زرد، ارایه آمار بینندگان این سریال را در بازه زمانی نیمه دوم تیرماه سوال‌برانگیز خوانده است.

او نوشته: «قسمت اول سریال وضعیت زرد اول مردادماه، به عنوان سریال دوم شبکه در کنار گاندو روی آنتن رفته است. سوال اینجاست که چطور نام این سریال در نظرسنجی نیمه دوم تیرماه اعلام شده است؟ احتمالا پوستر سریال 5درصد مخاطب داشته است!»

مشاور مدیر شبکه سه سیما در ادامه اطلاعات کامل‌تری درباره کنداکتور سریال‌های شبکه‌اش ارایه داده است: «در نیمه دوم تیرماه سریال کلبه‌ای در مه روی آنتن بوده و یک‌سوم قسمت‌های آن در این فاصله پخش شده است.»

و در ادامه، کورش کمره‌ای به اهداف و اغراض پنهان منتشرکنندگان این نظرسنجی اشاره کرده است: «جز رفتار غیرحرفه‌ای روابط عمومی سازمان، چه چیزی می‌تواند نام سریال کلبه‌ای در مه را از نظرسنجی نیمه دوم تیرماه حذف و سریالی را که روی آنتن نبوده، جایگزین آن کند؟»

مدیران تلویزیون زیر تیغ اتهام

و در پایان می‌رسیم به جنجالی‌ترین و بحث‌انگیزترین بخش جوابیه مشاور مدیر شبکه سه که مدیران دیگر شبکه‌های تلویزیون و برخی جریانات داخل سازمان را به حسادت و رقابت‌طلبی متهم کرده است: «حقیقت این است در این سه سال شبکه سه در همه نظرسنجی‌های فصلی پرمخاطب‌ترین شبکه سیما بوده و این برای برخی جریانات محافظه‌کار داخل سازمان گران تمام شده است.» اتهاماتی که بی‌تردید با واکنش‌های متقابل زیادی در روزهای آینده مواجه خواهد شد…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.