شماره ۲۳۸۵ | ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
بارندگی 72 ساعت گذشته 11 استان کشور را درگیر آبگرفتگی کرد
«تلار» طغیان کرد، سیلاب خانه‌ها را شست

فاطمه عسگری‌نیا | باز هم بارش‌های پاییزی و دردسرهای آبگرفتگی خانه‌های روستایی در نقاط مختلف کشور. شرایطی که بنا بر اعلام رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر ایران، طی دو روز گذشته 11 استان کشور اعم از آذربایجان‌غربی، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، قم، کردستان، لرستان، خراسان‌رضوی و مازندران را درگیر خود کرد و 145 نفر از نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال‌احمر را برای کمک‌رسانی به مردم به مناطق حادثه‌دیده کشاند. براساس این گزارش با تلاش امدادگران 327 نفر از جمعیت متاثر از سیل و آبگرفتگی بارش‌های اخیر از امدادهای جمعیت هلال‌احمر بهره‌مند شدند. تخلیه آب از خانه‌ها و توزیع اقلام زیستی از جمله خدماتی بوده که هلال‌احمری‌ها در مناطق درگیر با چالش آبگرفتگی و سیل ارایه کردند و علاوه بر تخلیه آب از 28 واحد مسکونی 18 نفر را به نقطه‌ای امن انتقال دادند و دو نفر هم بنا به ضرورت جسمی توسط امدادگران به مراکز درمانی منتقل شدند. درست است جمعیت هلال‌احمر از ساعت‌های اولیه وقوع این حوادث در مناطق حادثه‌دیده حاضر شد، اما امدادگران تا برقراری آرامش در مناطق حضور خواهند داشت.

به دنبال بارش باران پاییزی و بالا آمدن سطح آب در رودخانه «تلار» در بخش بهنمیر و روستاهای اطراف متاسفانه خانه‌های روستایی دچار آبگرفتگی شدید شدند. بهنمیر چند سالی می‌شود که با اولین بارش‌های پاییزی مردمش با معضل آبگرفتگی و سیلاب و با مشکلات بسیاری در تردد منطقه‌ای روبه‌رو می‌شوند. بنا بر اعلام «اسماعیل حسن‌زاده» فرماندار بابلسر میزان حجم آب سر ریز شده از رودخانه تلار در بارش‌های اخیر خیلی بیشتر از سیلاب سال‌های 97 و 98 بوده. این در حالی است که مسئولان گمان می‌کردن با توجه به لایروبی‌های صورت‌گرفته رودخانه بعد از آخرین سیلاب‌ها دیگر امسال خبری از حادثه نخواهد بود.
نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان مازندران و شهرستان بابلسر به محض اطلاع از شرایط مردم منطقه علی‌رغم بارش‌های شدید خود را به منطقه رساندند تا با کمک اهالی بتوانند از خسارت بیشتر به خانه‌های روستاییان جلوگیری کنند. به گفته «محمود قاسمی» معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان مازندران در سیلاب مجموع پنج خانوار در منطقه بهنمیر و هشت خانوار هم در منطقه سوادکوه دچار آبگرفتگی شدید شدند که با تلاش نیروهای امدادی خوشبختانه کار تخلیه خانه‌ها از سیلاب انجام شد.
او با بیان اینکه خوشبختانه خسارت ناشی از سیلاب اخیر در حد آبگرفتگی منازل بود، از حضور مستمر نیروهای امدادی در منطقه خبر داد و گفت امدادگران جمعیت هلال‌احمر بابلسر هنوز در مناطق سیلاب‌گرفته هستند و به کار توزیع اقلام غذایی، پتو، موکت و مایحتاج مورد نیاز آنها مشغول هستند و این حضور تا عادی‌شدن شرایط زندگی مردم در منطقه ادامه دارد.
قاسمی آبگرفتگی جاده‌های روستایی را یکی از دغدغه‌های اساسی مردم منطقه و امدادگران برای امدادرسانی به اهالی ساکن در روستاهای حاشیه رودخانه می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه هر ساله درپی بارش‌های پاییزی و زمستانی و آبگرفتگی روستاها اولین مشکلی که در منطقه ایجاد می‌شود، مسدودشدن راه‌های روستایی است. این معضل باعث می‌شود جز خودروهای کمک فنردار جمعیت هلال‌احمر امکان خدمات‌رسانی به مردم به سختی دنبال شود. برای تسریع در ارایه خدمات‌رسانی به مردم روستایی از ظرفیت‌های محلی استفاده می‌کنیم، مانند اتفاقی که در سیل گلستان افتاد و خیران روستایی با تراکتورهای شخصی برای کار امدادرسانی به یاری ما آمدند.»

امدادرسانی به 264 حادثه‌دیده سیل در مهاباد
بارش‌های 72 ساعت گذشته منطقه مکریان مهاباد را هم دچار حادثه کرد و 66 خانه این منطقه دچار آبگرفتگی شد. به گفته «امیر جعفرزاده» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی در پی اعلام وقوع سیلاب و آبگرفتگی در منطقه مکریان مهاباد 11 تیم عملیاتی از مهاباد، نقده و مرکز استان برای ارزیابی خسارات وارده به منطقه اعزام شدند: «طبق اعلام گزارش‌های واصله از ارزیابی انجام‌شده توسط 43 نجاتگر و پرسنل جمعیت هلال‌احمر مشخص شد 66 خانه روستایی دچار آبگرفتگی شدید شدند و امدادگران حاضر در منطقه به 264 نفر از اهالی آنها امدادرسانی کردند.»
امدادگران برای تخلیه خانه‌ها از آب ورودی باید تا توقف باران صبر می‌کردند و این فرصت خوبی بود برای توزیع اقلام غذایی میان حادثه‌دیدگان. جعفرزاده با بیان اینکه خوشبختانه تمامی انبارهای هلال‌احمر استان برای فصل سرد زمستان و ارایه خدمات حمایتی از حادثه‌دیدگان آماده است، اظهار داشت که در طول دو روز حضور امدادگران در منطقه مکران هم با توزیع پتو، موکت و اقلام غذایی سعی کردیم آرامش روحی و روانی را به مردم منطقه برگردانیم.
به گفته او  در این عملیات یک دستگاه آمبولانس و هشت دستگاه کمک‌دار سبک، هفت دستگاه لجن‌کش و یک دستگاه سواری برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به‌کارگیری شد: «۱۵ باب منزل مسکونی متاثر از سیل و همچنین تخلیه آب از پارکینگ دو مجتمع در همکف و منفی یک نیز توسط تیم‌های عملیاتی صورت گرفت.»

امدادگران یزد آماده‌باش هستند
در یزد همچنان امدادگران در حال آماده‌باش هستند تا در صورت وقوع سیل بتوانند در اسرع وقت نسبت به امدادرسانی به مردم حادثه‌دیده اقدام کنند. 13 پایگاه ثابت و موقت در جاده‌ها، تیم واکنش سریع، تیم امدادونجات کوهستان و یک تیم آنست و شعبه‌های هلال‌احمر در استان آماده ارایه خدمات امدادی به مردم هستند.
 در این استان برخلاف مناطق شمالی کشور عمده حوادث آبگرفتگی بارندگی‌های اخیر در محدوده‌های شهری اتفاق افتاده بود، به طوری که به گفته محسن حرازی‌زاده یزدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان یزد امدادگران این جمعیت فقط 10 خودروی گرفتار در سیلاب را رها کردند: «در سیل دربید و دره‌گاهان شهر تفت نیز خودروهای زیادی  در میانه سیلاب گرفتار شده بودند که با کمک هشت تیم عملیاتی و 23 نیروی امدادی حاضر در منطقه کار امدادرسانی به آنها در اسرع وقت دنبال شد.»
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «13 پایگاه ثابت و موقت در جاده‌ها، تیم واکنش سریع، تیم امدادونجات کوهستان و یک تیم آنست و شعبه‌های هلال‌احمر در استان آماده ارایه خدمات امدادی به مردم هستند.»
جمعیت هلال‌احمر استان یزد از مردم استان خواسته است تا با توجه به سیلابی‌شدن مسیل‌ها مردم در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها قرار نگیرند و از رفتن به ارتفاعات و روستاها نیز خودداری کنند.


تعداد بازدید :  559