شماره ۲۳۸۸ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
چگونه در یوتیوب کسب درآمد کنیم؟

صبا خوشه‌گیر| در بحث کپی‌رایت و رعایت حقوق تولیدکنندگان، یوتیوب بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌‌کند. اگر شما تنها برشی از یک موسیقی را در کار خود قرار دهید، یوتیوب آن را تشخیص می‌دهد و اجازه کسب درآمد به شما نمی‌‌دهد. اگر از فیلم‌‌های تولید محتوای کانال دیگری استفاده کنید، آن شخص می‌‌تواند از شما شکایت کند.
یکی از سوالاتی که در ذهن شما ممکن است ایجاد شود این است که یوتیوب در ازای هر بازدید از ویدیو، چقدر پرداخت می‌کند؟ یوتیوب به‌ازای هر 1000 بازدید حدودا یک تا 2 دلار به شما پول می‌دهد. اما به این مسأله توجه کنید که این شبکه اجتماعی در ازای تماشای تبلیغات ویدیو به شما پول می‌دهد و بازدیدکنندگان ویدیو شما باید تبلیغات را تماشا کنند. گاهی اوقات بیننده هنگام نمایش تبلیغ، چند ثانیه فیلم را رد می‌‌کند تا تبلیغ نمایش داده نشود. گاهی هم از راه‌های مسدودکردن تبلیغات استفاده می‌کند یا از نسخه ویژه و بدون تبلیغ یوتیوب. در این موارد یوتیوب به شما مبلغی پرداخت نخواهد کرد. ممکن است با خود بگویید این مبلغ بسیار ناچیز است، اما توجه داشته باشید اکثر فیلم‌‌ها حداقل دو تبلیغ دارند؛ هرچند شما می‌توانید چندین تبلیغ در فیلم خود قرار دهید. 1000 بازدید که بالاتر گفته شد فقط برای یک تبلیغ است، اما اگر برای مثال چهار تبلیغ در ویدیوی خود قرار دهید، یوتیوب در ازای 1000 بازدید، حدود 4 تا 8 دلار به شما پرداخت خواهد کرد. اگر هر فیلم شما تقریبا 100هزار بازدید داشته باشد و چهار تبلیغ در آن قرار دهید، در ازای هر فیلم حدود 400 دلار درآمد خواهید داشت؛ دقت کنید در ازای هر فیلم!
برای آنکه کانال شما به مرحله کسب درآمد برسد، شرایطی وجود دارد. شما باید 1000 مشترک و 4000 ساعت نمایش فیلم و تماشای عمومی داشته باشید. توجه کنید شما باید طی یک سال این آمار را حفظ کنید. این نکته را هم از یاد نبرید که 12 ماه گذشته برای یوتیوب ملاک است. باید تمرکز اصلی‌تان را روی جذب 1000 مشترک بگذارید، زیرا رسیدن به 4000 ساعت نمایش فیلم، ساده‌تر است. پس برای جذب مشترک خود تلاش کنید و ایده داشته باشید. بعد از رسیدن به این آمار می‌توانید به یوتیوب استودیوی خود مراجعه کنید و درخواست بررسی بدهید. پس از تایید کانال شما توسط یوتیوب، می‌توانید کسب درآمد خود را آغاز کنید و برای فیلم‌های‌تان تبلیغات بگذارید.

درآمدزایی از طریق سرویس «یوتیوب رِد»
یکی از سرویس‌های یوتیوب برای کسب درآمد، سرویس «یوتیوب رد» است. این روش با بقیه روش‌های کسب درآمد از یوتیوب تفاوت دارد. در این روش، تبلیغاتی که در ابتدای ویدیو قرار می‌گیرد برای کسی نمایش داده نمی‌شود. یوتیوب حاضر است بخشی از درآمد را به تولیدکننده محتوای کانال بدهد. پس در این روش برای اینکه بتوانید درآمدزایی داشته باشید، سعی کنید مخاطبان سرویس «یوتیوب رد» را افزایش دهید. هرچقدر مخاطبان این سرویس گسترده‌تر شود، درآمد شما بیشتر خواهد بود و می‌توانید درآمدزایی از یوتیوب داشته باشید.

بازدید و مشترک فیک
یکی از موضوعاتی که درباره کسب درآمد از یوتیوب فراوان درباره آن گفته‌اند، موضوع بازدیدها و مشترکان جعلی (فیک) است. بهتر است در این مورد بدانید یوتیوب بازدید و مشترک شما را بررسی می‌کند. این بررسی تنها مخصوص زمان کسب درآمد نیست و به صورت مداوم انجام می‌شود. یوتیوب بازدید و مشترک جعلی را به راحتی تشخیص می‌دهد و آن را کم می‌کند.
متاسفانه برخی از کانال‌ها تعداد بسیار زیادی تبلیغات در ویدیوهای خود قرار می‌دهند که این مورد، باعث آزار بیننده می‌شود و کاربران چنین چیزی را دوست ندارند. تعداد استاندارد تبلیغات، بستگی به زمان ویدیوی شما دارد. باید بدانید ممکن است بعد از یک یا دو سال، کانال شما به حد مطلوبی برسد. پس در شروع ناامید نشوید و روی موارد گفته‌شده تمرکز کنید. همچنین بدانید برای شروع به امکانات یا تجهیزات استودیویی پیشرفته نیاز ندارید. اکثر یوتیوبرهای موفق بعد از یک تا دو سال به موفقیت رسیده‌اند.

کپی‌رایت
در بحث کپی‌رایت و رعایت حقوق تولیدکنندگان، یوتیوب بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. اگر شما تنها برشی از یک موسیقی را در کار خود قرار دهید، یوتیوب آن را تشخیص می‌دهد و اجازه کسب درآمد به شما نمی‌دهد. اگر از فیلم‌های تولید محتوای کانال دیگری استفاده کنید، آن شخص می‌تواند از شما شکایت کند. حتی ممکن است تمام دریافتی شما از فیلم را از آن خود کند یا درخواست حذف ویدیو از کانال را بدهد. البته یوتیوب این امکان را می‌دهد تا قسمت کپی‌شده را حذف، بی‌صدا یا جایگزین کنید.

چگونه از یوتیوب کسب درآمد کنیم
شما می‌توانید بعد از پذیرفته‌شدن در «یوتیوب پارتنر پروگرم»، کسب درآمد کنید. یوتیوب پارتنر پروگرم یا برنامه شریک یوتیوب، پاسخی است به سازندگان محتوای محبوب در این شبکه. این برنامه به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا از ویدیوهای خود سودی کسب کنند و درآمد حاصل از تبلیغات یوتیوب را در کانال خود به اشتراک بگذارند.

چند نکته
  ما به شما نمی‌گوییم چه محتوایی در کانال یوتیوبی خود به اشتراک بگذارید، اما در قبال بازدیدکنندگان از کانال‌ها، تولیدکننده محتوا و تبلیغ‌کننده مسئولیم. اگر شما عضو برنامه شریک یوتیوب نیستید، می‌­توانید از یوتیوب کسب درآمد کنید، اما با عضویت در برنامه شریک یوتیوب، این شبکه استانداردهای مالی و کیفی بیشتری را در قبال شما ایجاد خواهد کرد.
  برای اطمینان از آنکه جوایز به بهترین سازندگان اعطا شود، یوتیوب کانال شما را قبل از پذیرش در برنامه شریک یوتیوب بررسی می‌کند. همچنین یوتیوب برای اینکه بداند کانال‌ها از قوانین و شرایط تخطی نمی­‌کنند، بررسی و بازدیدهای بی‌وقفه را مدنظر دارد.
  کانال‌ها برای اینکه درخور دریافت بودجه ساخت ویدیو از جانب یوتیوب باشند، نیازی نیست پیش‌پرداخت یا هرگونه اقدامی از این دست داشته باشند. سازندگانی که عضو برنامه شریک یوتیوب یا ام‌سی‌ان هستند، کماکان از این امکان بهره‌‌مند خواهند بود.
  ام‌سی‌ان شرکتی است که به تولیدکننده‌های محتوای ویدیویی، خدمات ارایه می‌هد. این شرکت‌‌ها مورد تایید یوتیوب هستند و به صورت رسمی در اروپا یا آمریکا ثبت شده‌اند و به جای یوتیوب، سرویس‌های مختلفی را به تولیدکنندگان ویدیو ارایه می‌دهند. شرکت‌‌های ام‌سی‌ان، در اصل شرکت‌‌های واسط بین شما و یوتیوب هستند که هر کدام یک اکانت ادسنس مرکزی دارند. به این اکانت‌ها، چندین کانال یوتیوب متصل است و پول تمامی کانال‌ها در انتهای ماه به آن حساب ادسنس منتقل می‌‌شود. در اصل این رابط، فرآیند قانونی دریافت وجه از یوتیوب را ساده‌تر می‌کند.


تعداد بازدید :  480