ستاره‌بازی روی فرش قرمز؛ حافظ‌بازی روی استیج!

در جشن پرستاره حافظ چه گذشت؟ چه کسانی تندیس بردند؟ چه کردند؟ چه گفتند؟

شبی که مراسم مجله دنیای تصویر بیست‌ویک ساله شد، «قهرمان» و «زخم کاری» خوشحال‌تر از بقیه بودند. فیلم اصغر فرهادی مهم‌ترین جوایز بخش سینما از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری مرد را برد و «زخم کاری» نیز موفق‌ترین سریال مراسم لقب گرفت و تندیس‌های بهترین فیلمنامه، بهترین سریال و بازیگر زن درام را به دست آورد. جواد عزتی هم جایزه ویژه هیأت داوران را دریافت کرد.

بالاخره در مسیر بازگشت سینمای کرونازده ایران به شرایط عادی جشن خصوصی حافظ نیز برگزار شد تا سینمای این سرزمین یک گام دیگر برای عبور از بحران کرونا برداشته باشد. مراسمی که البته به نحو تناقض‌آمیزی تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی نیز بود و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با نصف ظرفیت برگزار شد. اما حتی این نیز نتوانست مانع ترافیک سلبریتی‌ها و بازیگران و دیگر چهره‌های شناخته‌شده در هتل اسپیناس پالاس تهران شود.

تقدیر حافظ

جشن حافظ که شاید بتوان آن را نزدیک‌ترین مراسم ایرانی به استانداردهای جهانی نامید، در بیست‌ویکمین دوره معرفی برترین‌های سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، با ادای احترام به زنده‌یادان علی معلم و ارشا اقدسی، شهید نوجوان علی لندی، علی اوجی کارگردان سال‌های مختلف جشن حافظ و البته کادر درمان آغاز شد که در دوران کرونا روزگار سختی را گذراندند. بعد از آن هم نوبت تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مسعود کیمیایی رسید -که به دلیل کسالت  مسعود کیمیایی تنها با پخش کلیپی از سخنان این سینماگر تاریخ‌ساز همراه بود- و جواد طوسی به نمایندگی از او جایزه‌اش را دریافت کرد و البته آن را از طرف کیمیایی به مردم اصفهان و آب خشکیده زاینده‌رود تقدیم کرد.

قهرمانی قهرمان

نمایی از فیلم «قهرمان»

اما اصل مراسم -یا معرفی برترین‌های سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی- که به صورت آنلاین از طریق آپارات پخش می‌شد، با اهدای تندیس‌های حافظ در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه به اصغر فرهادی و فیلم آخرش «قهرمان» فرهادی آغاز شد.

این تندیس‌ها که قرار بود توسط پانته‌آ بهرام به اصغر فرهادی داده شود، به دلیل مسافرت این سینماگر، به نمایندگی از او به امیر جدیدی و سحر گلدوز بازیگران فیلم «قهرمان» اهدا شد.

قهرمان بوتاکسی

امیر جدیدی

تندیس بهترین بازیگر مرد اما مانند رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه تا این حد تکلیفش روشن نبود، بنابراین داوران جشن حافظ تصمیم گرفتند آن را به دو بازیگر بدهند.

اولین تندیس بازیگری مرد توسط مهران مدیری اهدا شد به پیمان معادی برای بازی در فیلم «درخت گردو» که در آن فیلم با خود مدیری هم‌بازی بود. مهران مدیری که زمان اعلام این جایزه خطاب به محمدحسین مهدویان، کارگردان این فیلم گفت که دلیل انتخابش را برای بازی در این فیلم نمی‌داند و تنها چیزی که می‌داند این است که در فیلم «درخت گردو» برخلاف پیمان معادی که درخشان و مستحق دریافت این جایزه بود، خیلی بد بازی کرده، اما موفق به دادن جایزه به معادی نشد و این بازیگر که به دلیل حضور در سر صحنه فیلمبرداری نتوانسته بود در مراسم حضور داشته باشد، با یک پیام تصویری از اهدای این جایزه تشکر کرد.

دیگر تندیس بازیگری نیز با حضور سعید راد اهدا شد به امیر جدیدی برای بازی در فیلم «قهرمان» که بیشتر از خود جایزه صحبت‎‌های سعید راد شنیده شد که با اشاره به حواشی داوری‌اش در جشنواره فیلم فجر گفت که در جایزه نگرفتن جواد عزتی که جزو بازیگران خوب سینمای ایران است، نقشی نداشته.

پردیس احمدیه

اما تندیس حافظ بهترین بازیگر زن سینما نیز به دو بازیگر اهدا شد. اولی را آزاده صمدی به سوسن پرور برای بازی در فیلم «بوتاکس» داد و جایزه دوم نیز به پردیس احمدیه برای فیلم «تومان» داده شد.

تندیس‌های سینمایی

اهدای تندیس حافظ بهترین موسیقی متن به بامداد افشار برای فیلم سینمایی «پوست»؛ اهدای تندیس بهترین تدوین به هایده صفی‌یاری برای فیلم «قهرمان»؛ اهدای تندیس بهترین فیلمبرداری به مرتضی نجفی برای فیلم «تومان»؛ اهدای تندیس بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال به «هم‌گناه» با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی علیرضا افکاری و اهدای تندیس بهترین دستاورد فردی ویژه به علی سرتیپی دیگر مراحل مراسم حافظ بود که پرونده تجلیل و تقدیر از بهترین‌های سینمای سال گذشته را بست.

پیروزی شبکه نمایش خانگی

تقدیر از بهترین‌های شبکه نمایش خانگی و تلویزیون، اما با اهدای تندیس بهترین چهره تلویزیونی توسط مسعود فروتن و بهرام بهرامیان به سروش صحت برای برنامه «کتاب‌باز» آغاز شد.

این آغاز تندیس‌های مهمی بود که در کلیت خود نشان از برتری قابل توجه سریال‌های شبکه نمایش خانگی در قیاس با تلویزیون می‌دادند. تندیس‌هایی که با اهدای جایزه بهترین فیلمنامه توسط لیلا بلوکات و همایون ارشادی به «زخم کاری» محمدحسین مهدویان آغاز شد و در ادامه به تندیس بهترین کارگردانی رسید که توسط نیکی کریمی به شهرام شاه‌حسینی برای کارگردانی سریال «می‌خواهم زنده بمانم» اهدا شد.

بازگشت تلویزیون

البته در این بین ژاله صامتی و پژمان جمشیدی روند موفقیت تام و تمام سریال‌های شبکه نمایش خانگی را به وقفه انداختند. ژاله صامتی برای سریال «زیر خاکی» تندیس بهترین بازیگر زن کمدی را از گوهر خیراندیش و دخترش آزاده اسماعیل‌خانی گرفت و رضا بابک نیز تندیس بهترین بازیگر مرد کمدی را به بازیگر دیگر همین سریال، یعنی پژمان جمشیدی اهدا کرد.

زخم‌های کاری

در بازیگری درام اما دوباره دور دست سریال‌های شبکه نمایش خانگی افتاد. ابتدا نسرین نصرتی تندیس بهترین بازیگر زن درام را به رعنا آزادی‌ور برای «زخم کاری» اهدا کرد و بعد از آن نیز امیر آقایی برای بازی در سریال «آقازاده» تندیس بهترین بازیگر مرد درام را از مستانه مهاجر گرفت.

جایزه ویژه هیأت داوران را نیز مه‌لقا باقری به همسرش جواد عزتی داد که سال گذشته در سریال «زخم کاری» و فیلم «شنای پروانه» خوش درخشیده بود.

در پایان تندیس بهترین سریال نیز به «زخم کاری» به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان تعلق گرفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.