شماره ۲۳۹۸ | ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ آذر
صفحه را ببند
با یک تیم کامل عازم وین می‌شویم
خطیب‌زاده: تمرکز ما در مذاکرات بر رفع تحریم‌هاست

شهروند| سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سازنده باشد و درباره مذاکرات وین گفت: «امیدواریم طرف‌های مقابل به‌جای شبهه‌افکنی‌های رسانه‌ای با اراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع‌الاطراف به وین بیایند.»
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.
نکات مهم سخنان او چنین است:
امشب سفر گروسی را به تهران داریم. روابط ایران و آژانس همواره سعی شده فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه‌های آژانس باشد. امیدواریم این سفر همچون قبل سازنده باشد.
همواره آژانس را توصیه کرده‌ایم در مسیر همکار‌ی‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشور‌ها اغراض سیاسی را به نام آژانس جلو ببرد. در چارچوب تحولات و شرایط، تصمیم خود را اتخاذ می‌کنیم.
این سفر تاریخش از قبل مطرح شده بود و موضوعاتی بین ایران و آژانس است که سعی کرده‌ا‌یم در چارچوب فنی انجام شود. این سفر هم دستورکار مشخصی از سوی ایران و آژانس دارد.
آژانس به‌خوبی می‌داند تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته با سکوت برخی کشور‌های مدعی همراه بوده که تاثیر قابل‌توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته و بین ما و آژانس این موضوع در چارچوب خود پیگیری شده و می‌شود.
با یک تیم کامل عازم وین می‌شویم
مواضع رسانه‌ای برخی کشور‌ها به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به مذاکرات وین ادعا‌های رسانه‌ای دارند و بهتر است همه متمرکز شویم که گفت‌وگو‌های وین جدی باشد. تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یک‌جانبه فراسرزمینی و غیرقانونی است که بر ضد ایران اعمال شده است.
آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده است اگر کشور‌های حوزه خلیج‌فارس فکر می‌کنند ما گفت‌وگویی متفاوت داریم باید این موضع را بشنوند. درباره وین دستور کار ما روشن است. درباره منطقه نیز دستور کار ما روشن است.
ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که بر ضد مردم ایران اعمال شده با یک تیم کامل براساس همین هدف عازم وین خواهد شد و امیدواریم طرف‌های مقابل به جای شبهه‌افکنی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی که شاید بتوانند ماهیگیری از آب‌های آلوده بگیرند با اراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع‌الاطراف به وین بیایند. اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند با نیت‌های غیرسازنده همراه کنند، قطعا ایران پاسخ متناسب خواهد داد.
ترامپ رفته، ولی انگار کارخانه جعلیات و اخبار جعلی آمریکا تعطیل نشده است. اینکه جمع نمایشی راه بیندازند و فکر کنند براساس آن بتوانند روایت جعلی را به جامعه جهانی غالب کنند و با نزدیک شدن به گفت‌وگو‌های وین جو روانی ایجاد کنند، هیچ کمکی به آنها نخواهد کرد. جهان فراموش نکرده که این آمریکا بود که از برجام خارج شد و این دولت کنونی آمریکاست که سیاست ترامپ را ادامه می‌دهد. همزمان که پیغام برای ما می‌فرستد، تحریم‌ها را اعمال می‌کند. آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد و این تنها راهی است که بتواند به توافق برسد. برجام اگر منافع اقتصادی و عادی‌سازی تجارت ایران را نداشته باشد طرف مقابل بداند این پنجره تا ابد برای آن باز نخواهد ماند و کمااینکه قانون مجلس که برای دولت الزام‌آور است، همین را می‌گوید.
تلاش می‌کنیم کمک‌ها را به مردم افغانستان داشته باشیم
هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به‌عنوان مسئول وضعیت مردم موظف است تمام تلاش خود را بکند که امنیت، صلح و ثبات و تامین نیاز‌های اولیه مردم اتفاق بیفتد و ایران هم با همین رویکرد حفظ و صیانت از مردم افغانستان مراوداتی با همه اطراف از جمله هیأت حاکمه سرپرستی داشته که در سفر کاظمی‌قمی تشکیل دولت فراگیر به شمول همه گروه‌ها که بازتاب‌دهنده تنوع قومیتی افغانستان باشد مورد تاکید قرار گرفته است. افغانستان بخش جدایی‌ناپذیر صلح و امنیت در منطقه است و تلاش کردیم خواست مردم افغانستان محقق شود.
تلاش می‌کنیم کمک‌ها را به مردم افغانستان داشته باشیم، ولی وضعیت بی‌جاشدگان وضعیت نامطلوبی است. ایران بیش از چهار میلیون از آوارگان افغانستانی را میزبانی کرده و این شرایط نمی‌تواند ادامه یابد به‌ویژه با عدم مسئولیت‌پذیری سازمان‌های بین‌المللی و همراهی آنها. تلاش می‌کنیم مردم افغانستان شرایط کشورشان را بسازند.
موضع ایران درباره افغانستان کاملا روشن و صریح است. ما میزبان چهار میلیون افغانستانی در ایران هستیم در چهار دهه. بسیاری از مردم افغانستان به‌خوبی می‌دانند در کنار ما درس می‌خوانند و در کنار ما زندگی می‌کنند. می‌دانید که در اروپا اگر آواره‌ای باشد چه برخوردی با آنها صورت می‌گیرد. آنچه در ایران به‌عنوان میزبان برادران و خواهران از کشور‌های همسایه اتفاق افتاده در تاریخ باقی خواهد ماند.
افغانستانی صلح و ثبات خواهد داشت که در آن دولتی باشد که در آن قومیت‌های متنوع و تکثر بالای جمعیت را در نظر بگیرد. این درسی است که تاریخ افغانستان نشان داده و طالبان و هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان این را می‌دانند.
ایران به‌عنوان یک همسایه سعی کرده میزبان خوبی برای همسایگان باشد، ولی تلاش مردم ما و افغانستان این بوده که افغانستان مأمنی باشد که مردم افغانستان در آن کشور به توسعه کشورشان کمک کنند.

روابط ایران و آژانس همواره سعی شده فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه‌های آژانس باشد. امیدواریم این سفر همچون قبل سازنده باشد.
آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هاست اگر کشور‌های حوزه خلیج‌فارس فکر می‌کنند ما گفت‌وگویی متفاوت داریم باید این موضع را بشنوند.
سخنگوی وزارت خارجه: برجام اگر منافع اقتصادی و عادی‌سازی تجارت ایران را نداشته باشد طرف مقابل بداند این پنجره تا ابد برای آن باز نخواهد ماند.


تعداد بازدید :  271