شماره ۲۴۰۴ | ۱۴۰۰ سه شنبه ۹ آذر
صفحه را ببند
مهر محرمانه بر نسخه جدید طرح «صیانت»
کلیات طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی امروز به رأی گذاشته می‌شود

شهروند | کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در نهمین نشست خود، از نامه دولت به مجلس شورای اسلامی برای اصلاح این طرح و تلفیق نظرات دولت و مجلس خبر داد.
نهمین جلسه کمیسیون بررسی طرح صیانت دیروز برگزار شد و طبق اعلام نمایندگان، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در جلسه‌ای با قالیباف از مجلس خواسته است تا به وزارت ارتباطات و دولت برای ارایه پیشنهادات خود درباره طرح صیانت فرصت داده و آن را در نسخه فعلی اعمال کنند. از سوی دیگر «امیر خوراکیان» معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی در این جلسه اعلام کرد که ویرایش جدیدی از طرح صیانت از سوی وزارت ارتباطات ارایه شده که ۷۰ درصد آن با نسخه فعلی اشتراک محتوایی دارد اما ۳۰ درصد تغییراتش باعث می‌شود تا حساسیت جامعه و کسب‌وکارها نسبت به طرح صیانت کاهش یابد. موضوعی که پیش از این رسانه‌ای نشده بود و حتی بسیاری از اعضای کمیسیون مشترک نیز از آن آگاه نبودند.
جلسه نهم کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت پس از یک هفته تعطیلی برگزار شد. بخش اعظمی از آن به بررسی درخواست وزارت ارتباطات و دولت برای ارایه پیشنهادات‌شان درباره این طرح اختصاص یافت.
زنگنه، نماینده مجلس در این جلسه از نامه وزیر ارتباطات پرده برداشت که با توجه به مهر محرمانه بودن بر آن، هیچگاه رسانه‌ای نشده بود. زارع‌پور با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیسیون مشترک، اعلام کرده بود دولت و وزارت ارتباطات در حال تدوین طرح و پیشنهادات خود پیرامون طرح صیانت هستند. از همین روی با توجه به اینکه دولت به‌تازگی تشکیل شده است از کمیسیون خواسته شده است تا فرصتی داده شده که این پیشنهادات مطرح و با طرح صیانت تلفیق شود. پیشنهادی که به گفته امیر خوراکیان، نماینده مرکز ملی فضای مجازی، ویرایش جدیدی از طرح صیانت بوده که ۷۰ درصد آن از لحاظ محتوایی با نسخه ۲۶ تیر طرح اشتراک دارد اما ساختار آن به‌گونه‌ای است که نگرانی عمومی جامعه و کسب‌وکارها را رفع کرده و بررسی را برای نمایندگان مجلس تسهیل می‌کند.
در ادامه اما رشیدی، نماینده مجلس به جلسه وزیر ارتباطات و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با رئیس مجلس اشاره کرد که در آن درخواست شده بود طبق ماده ۱۴۲ آیین‌نامه مجلس، طرح صیانت بار دیگر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شده و با پیشنهادات ارایه‌شده از سوی دولت تلفیق شود. در حالی که به گفته رشیدی، موافقت ضمنی با این درخواست صورت گرفته بود اما این موضوع به اعضای کمیسیون مشترک اعلام نشده بود.
تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک نیز با تایید این جلسه و نامه اعلام کرد با توجه به اینکه درخواست جلسه از سوی وزارت ارتباطات با رئیس مجلس بوده است از همین روی اطلاع‌رسانی به اعضای کمیسیون مشترک صورت نگرفته.
همچنین میرزاپور، نماینده وزارت ارتباطات با اشاره به درخواست زارع‌پور از کمیسیون مشترک، گفت: «اصل این قانون مورد تایید همه ماست و حکمرانی ملی ما در فضای مجازی بایستی استوار شود. بعد استقرار دولت جدید نیز یک همگرایی در کشور درباره فضای مجازی ایجاد شده است. مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، ساترا، صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این باره جلساتی داشته‌اند.»
به اعتقاد او، نکته حائز اهمیت، نظام حکمرانی ۴ سطحی برای فضای مجازی است. شورای‌عالی فضای مجازی، کمیسیون‌ها، تنظیم‌گران موضوعی فضای مجازی مثل رگولاتوری و ساترا و همچنین پلتفرم‌های بومی و سکوهای خدمت‌رسانی به ترتیب ۴ سطح این نظام هستند: «نسخه فعلی طرح صیانت، سطح اول و دوم را تا حد خوبی بررسی کرده اما به دو سطح دیگر نپرداخته و تا حدی آن را ضعیف کرده است. در حالی که به‌خاطر عدم توجه کافی به این نظام ۴ سطحی شاهد مشکلات حقوقی و قضائی برای یکی از پلتفرم‌های مطرح کشور هستیم و برای آنها حاشیه درست شده است. اگر معماری حفظ شود، نگرانی پلتفرم‌ها نیز تبدیل به فرصت خواهد شد.»
سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با اشاره به زمان رأی‌گیری درباره کلیت این طرح گفت: «مقرر شد در ابتدای جلسه فردای کمیسیون کلیت طرح به رأی گذاشته شود.»


تعداد بازدید :  320