300میلیارد در جیب استقلال و پرسپولیس!

با در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی، به نظر می‌رسد سرخابی‌های پایتخت در مسیر خوشبختی قرار گرفته‌اند

درآمد حدود 100میلیاردی برای هر کدام از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در طول یک فصل فقط از طریق تبلیغات دور زمین می‌تواند برای همیشه مشکلات مالی آنها را رفع کند.

چند هفته‌ای است که مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با سازمان لیگ بر سر میزان حق‌السهم از تبلیغات محیطی اختلاف دارند؛‌ اختلافی که حتی به صداوسیما هم کشیده شد و یکی از معاونان باشگاه استقلال با درودگر به عنوان نماینده سازمان لیگ مناظره کرد. اما گویا یکی از ماموریت‌های مهم آجورلو بعد از جلوس بر صندلی مدیرعاملی باشگاه استقلال زنده کردن حق تبلیغات محیطی سرخابی‌هاست. آجورلو که از سوی وزارت ورزش حمایت می‌شود تا بتواند با در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی مشکل مالی باشگاه استقلال را رفع کند، آنقدر محکم وارد میدان شده که هیچ بهانه‌ای برای سازمان لیگ باقی نمانده است. حالا در چند بازی اخیر این استقلال است که برای تبلیغات بازی‌های خانگی خود تصمیم می‌گیرد و از هر مسابقه حداقل به طور خالص بیش از 6میلیارد تومان درآمد دارد.

پایان انحصارطلبی سازمان لیگ

تا سال‌های قبل این سازمان لیگ فوتبال بود که قراردادی را با یک شرکت به عنوان پیمانکار برای اعطای تبلیغات محیطی تمامی مسابقات لیگ برتر (240 بازی) امضا می‌کرد. این قرارداد سال گذشته به 200میلیارد تومان رسیده بود، اما بعد از کسرکردن سهم سازمان لیگ و با توجه به پرداخت‌نشدن بخشی از قرارداد طبق معمول هر ساله از سوی پیمانکار، کمتر از 10میلیارد سهمی بود که به باشگاه‌های پرطرفدار پایتخت همچون استقلال و پرسپولیس می‌رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که سهم اصلی را از تبلیغات محیطی باید باشگاه‌ها داشته باشند و برای زنده کردن حق خود با حضور آجورلو به عنوان مدیرعامل استقلال خیلی جدی ایستاده‌اند. مدیرعامل استقلال که برای گرفتن حق باشگاه‌ها پیش‌قدم شده، به سازمان لیگ وعده داده حتی بیش از 20 درصدی که در آیین‌نامه آمده، از سهم تبلیغات محیطی قبل از هر بازی به آنها پرداخت می‌شود. در حالی که آجورلو ادعا کرده از هر بازی 10میلیارد تومان درآمد صرفا جهت تبلیغات محیطی دارد، 3میلیارد تومان به سازمان لیگ از 15 بازی خانگی استقلال سهم می‌رسد. این اتفاق گویا برای پرسپولیس نیز در حال رخ دادن است و آنها نیز بعد از کشمکش زیاد به انحصارطلبی سازمان لیگ پایان داده‌اند.

درآمدی که تقریبا 15برابر می‌شود!

حتی اگر جام حذفی را به حساب نیاوریم و فقط دیدارهای خانگی دو تیم استقلال و پرسپولیس را در طول یک فصل در نظر بگیریم، به راحتی می‌توان گفت درآمد آنها از محل تبلیغات محیطی از لیگ بیست‌ویکم چندین برابر خواهد شد. کافی است برای رسیدن به این عدد یک محاسبه ساده انجام دهیم. استقلال 15 بازی خانگی در طول یک فصل لیگ برتر خواهد داشت که طبق ادعای مدیرعامل این باشگاه 10میلیارد از تبلیغات محیطی هر مسابقه درآمدزایی دارد. 3میلیارد قبل یا بعد از هر مسابقه باید به حساب سازمان لیگ واریز شود و یک‌میلیارد و 239میلیون نیز طبق قرارداد منعقدشده باید به حساب شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی به خاطر اجاره‌بهای ورزشگاه آزادی با انجام تبلیغات واریز شود. این یعنی از هر بازی به صورت خالص 5میلیارد و 761میلیارد تومان برای باشگاه استقلال درآمدزایی انجام می‌شود. در واقع به‌ازای 15 بازی خانگی در لیگ برتر حدود 86.5میلیارد تومان به حساب باشگاه استقلال می‌رود. این در حالی است که حداقل باید سهم تبلیغات محیطی در دربی را دو برابر در نظر بگیریم و این مبلغ به این احتساب به بیش از 90میلیارد تومان می‌رسد. شما حساب کنید اگر استقلال در جام حذفی نیز یکی،‌ دو بازی میزبان باشد، درآمد این باشگاه از تبلیغات محیطی به حدود 100میلیارد تومان برای یک فصل می‌رسد. این در حالی است که در فصل‌های گذشته سهم استقلال از تبلیغات محیطی چیزی حدود 6، 7میلیارد بوده است.

سرخابی‌ها دیگر مشکل مالی ندارند؟

تبلیغات محیطی فقط یکی از راه‌های درآمدزایی برای باشگاه استقلال و پرسپولیس و فرصت‌های تبلیغاتی دیگر مثل تبلیغ روی پیراهن بازیکنان، کارت هواداری و… هم قطعا درآمدهایی را برای سرخابی‌ها به همراه خواهد داشت. با این روند اگر توقفی در مسیر درآمدزایی سرخابی‌ها صورت نگیرد، به نظر می‌رسد آنها بتوانند حداقل سالیانه 150میلیارد درآمدزایی داشته باشند و امورات خود را برخلاف سال‌های گذشته بدون مشکل مالی سپری کنند. این در حالی است که هنوز موضوع حق پخش تلویزیونی در فوتبال ایران حل‌وفصل نشده و ورود به آن ماجرا نیز می‌تواند درآمد هنگفتی برای باشگاه‌های پرطرفدار در پی داشته باشد.

تلنگری برای همه باشگاه‌های لیگ‌ برتری

به نظر می‌رسد موضوع درآمدزایی از تبلیغات محیطی فقط مربوط به استقلال و پرسپولیس نیست و باشگاه‌های دیگر هر چند کمتر اما می‌توانند از این پتانسیلی که وجود دارد، استفاده کرده و مشکلات مالی‌شان را برطرف کنند. این موضوع یک گام ایران را به فوتبال حرفه‌ای در سطح دنیا نزدیک‌تر می‌کند؛ اگرچه نیازمند این است در هر باشگاه یک تیم اقتصادی و بازاریابی تشکیل شود و از فرصت‌هایی که برای تبلیغات وجود دارد، به بهترین شکل بهره ببرد. حتی اگر این را در نظر بگیریم که به خاطر پخش‌نشدن بازی‌های تیم‌های شهرستانی از شبکه سوم سیما آنها مثل استقلال و پرسپولیس فرصت درآمدزایی ندارند، اما با رایزنی و استفاده از پتانسیل شبکه‌های استانی و البته دو بازی‌ای که در طول فصل از دو تیم استقلال و پرسپولیس میزبانی می‌کنند، می‌توانند درآمد خوبی از این طریق داشته باشند. به صورت منطقی سازمان لیگ فوتبال ایران هم باید از اینکه بدون دردسر درآمد خوبی از تبلیغات محیطی به جیب می‌زند، خوشحال و خرسند باشد؛ اگرچه مقاومت‌های زیادی در این‌خصوص در هفته‌های اخیر مشاهده شده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که با این شکل قرارداد سازمان لیگ صرفا از بازی‌های خانگی استقلال و پرسپولیس در طول یک فصل 90میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.